Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-31, 10:28
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Jogging och promenader

Nu har jag kommit igång att läsa på forumet. Antecknar tips och frågar maken "Har du läst om smultronställena? Har du läst om Zas?"
Vi ska bo i Agios Prokopios. Anländer 18 juli och stannar två veckor.
Har ännu inte läst allt, men frågar ändå:

Vad betyder agios?

Jag går gärna upp tidigt på morgonen och joggar eller promenerar medan resten av familjen fortfarande ligger och drar sig. Härligt att se en by eller stad vakna!
Finns det lämpliga promenad- eller joggingstråk? Stranden kanske, om inte annat?

Kan man gå in till Chora från Agios Prokopios? Att det inte är längre än att man kan gå förstår jag, men går man längs väldigt trafikerad väg eller finns alternativ? Annars får det nog bli bussen.

Att gå upp till berget Zas senare delen av juli månad - är det ett självmordsuppdrag?

Det är de frågor jag kommer på nu. Fler kommer.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-31, 15:20
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Jogging och promenader

Hej Aina
Agios betyder Sankt. Sankt Propkopios är namnet på den lilla kyrkan som ligger på norra ändan av Prokopios stranden.

Om du vill springa eller gå på mornarna så föreslår jag att du tar vägen söderut mot Ag Anna o Plaka. Den vägen bör inte ha för mycket traffik tidig morgon och den är platt o bra att springa på. Och så har du ju utsikt över havet, underbart... Om du springer hela vägen ner till sista busshållplatsen i Plaka och sen tillbaka igen till Prokopios så blir det nog minst en mil. Annars kan du ju gå in till Chora. Om man går längst stranden norrout på Prokopios och sen bakvägen upp o över Stelida och ner mot flygplatsen och sen längst stranden där mot St George så unviker man all traffik. Fin promenad som tar drygt 50 minuter.

Klättra Zas i Juli blir varmt. Men om man startar tidigt med mycket vatten, hattar och solskydd och är tillbaka i Filoti innan 12 så bör det inte va omöjligt. Välj en blåsig dag så blir det svalare.

Hör av dej om du har mer frågor.
VI ses i Juli!
Lotta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-31, 21:35
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Jogging och promenader

Tack för snabbt svar. Vägen söderut för jogging då och EN promenad till Chora med familjen. Bergstoppen struntar vi nog i. Jag tror sonen och jag skulle klara det, kanske maken (!), men dottern skulle hata oss resten av sommaren...

En vandringssträcka som jag funderat på är genom de tre byarna som heter Potami. Tror att den avslutas i Chalki. Enligt min vandringsbok (Dieter Graaf) vandrar man genom flera byar där det finns kaféer. Tror det är mer realistiskt.
Fast synd. Jag hade gärnat matat gamarna!

Bussbiljetter: köper man lösa biljetter, ett visst antal eller hur funkar det?
Jag antar att vi oftast kommer att ta oss in till Chora på kvällen och äta. Ta bussen in och taxi hem. Eftersom vi är 4 pers kan det inte bli mycket dyrare att åka taxi än buss?

Vi besöker nog din restaurang andra veckan, i alla fall inte första kvällen då vi med all säkerhet vill äta grekiskt och kanske inte ens orkar ta oss in till Chora utan vill ha något närbeläget.

Aina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-31, 23:48
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Jogging och promenader

Att gå från Agios Prokopios in till Chora är inget större problem, vi gick den turen (mot andra hållet) förra sommaren med barnvagn, visst finns det några smala bitar i kurvorna men om man bara ser sej för så fungerar det. Dessutom kan man gena över från flygplatsen mot Agios Georgios stranden så behöver man inte gå hela vägen.
Bussbiljetter köper du i kiosker styckevis men du kan naturligtvis köpa på dej lite extra om du vill ha ett litet lager. Ibland är det slut på biljetter och då får man åka gratis.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-06-01, 09:32
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Jogging och promenader

Bussbiljetterna kostar 1.20€/st och taxi runt 10€ nu skulle jag tro. Vi betalade 7 eller 8€ 2007.
Men jag tror inte ni kommer ta er in till Chora allt för ofta ändå. Det finns massor av restauranger i Ag. Prokopios, Ag.Anna och Plaka. Missa inte Paradiso och O'Manolis som båda ligger på Maragasstranden!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-06-02, 19:06
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Timrå / Sundsvall
Inlägg: 121
Standard Sv: Jogging och promenader

Hej!
Ett litet tips angående kvällspromenader.
Framför allt delen mellan A.Anna och Maragas
Det är ju mysigt att gå i mörkret, men det är MÖRKT
Ta med små ficklampor och/eller reflexer.
Jag hade sist en liten mini-maglite som hängde i snöre med karbinhake på handväskan, mycket praktiskt (tantvarning, kanske men vem bryr sig)
Grekerna kör ju lite hårt om man säger så och det känns bra att synas. (och se)
Ficklampan kan även användas till att kika på menyer på mörka barer och tavernor........
Lycka till med promenaderna
Paphianna

Senast redigerad av Paphianna den 2009-06-02 klockan 19:12. Anledning: glömde nåt..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-06-03, 18:57
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Jogging och promenader

Haha, "Vad var det jag sa?!" sa jag just till maken. Jag föreslog att vi skulle ta med oss några ficklampor, tänkte närmast på elavbrott, vilket han tyckte var att överdriva. Pannlampan kan kanske komma till användning.
Aina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-06-04, 12:46
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Timrå / Sundsvall
Inlägg: 121
Standard Sv: Jogging och promenader

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Haha, "Vad var det jag sa?!" sa jag just till maken. Jag föreslog att vi skulle ta med oss några ficklampor, tänkte närmast på elavbrott, vilket han tyckte var att överdriva. Pannlampan kan kanske komma till användning.
Aina
Du måste få maken att förstå att han skall lyssna på dig (och lyda)
Min erfarenhet av pannlampor är att barnen brukar älska att använda dem, nu kanske era barn är lite för stora för att tycka att det är skojigaste semesterleksaken, men tänk vad fräna ni skulle se ut på den lite skumma tavernan, hela familjen, iklädda varsin pannlampa, läsandes menyerna
nickandes till varandra i skumrasket..Snacka om tavernaklädsel för att referera till en helt annan tråd (om du blir nyfiken på den så skriv tavernaklädsel i sökordet så får ni en stunds underhållning )
Lysande hälsningar
Paphianna
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-06-04, 19:15
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Jogging och promenader

Ja, idén med pannlampor är ju lysande. Vi har bara en. Får ta en shoppingrunda på Clas Olsson innan vi ger oss av och inhandla fler. Fast jag vet inte om barnen är så pigga på det. De är tonåringar och uppfattar vuxnas utslag av humor som i första hand pinsamt.

Vill också ha en mindre kylväska för dryck till stranden. Kaffe av favoritsort och termos tar vi med. Bekväma och ingångna skor. Kläder behöver man inte ha med så många (går ju att skölja upp snabbt), men skor blir en hel del: gångsandaler, finsandaler, badskor, joggingskor...

Klädsel på taverna, menar du den 11-sidiga tråden?? Läste delar av den tidigare och förstod aldrig problemet. Men kanske ska skriva ett inlägg för att återuppliva tråden?!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-06-06, 19:42
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Timrå / Sundsvall
Inlägg: 121
Standard Sv: Jogging och promenader

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
J
Klädsel på taverna, menar du den 11-sidiga tråden?? Läste delar av den tidigare och förstod aldrig problemet. Men kanske ska skriva ett inlägg för att återuppliva tråden?!
Ja precis den, jag tyckte den var ytterst underhållande och lite tankeväckande också. Å ena sidan alla de som tycket att vi nordbor bör klä oss som grekerna för att smälta in och få respekt, å andra sidan de som tycker att vi bör få bestämma själva, och att själva meningen med semester är att få slappa lite, även klädledes....
ja den var kul, tycker jag
Skriv ett inlägg, tycker jag
P-anna
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT