Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-26, 14:47
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Grekiska öar!Hej

Hej! Är det någon som vet hur många grekiska öar det finns att upptäcka?När man tittar runt på kartan så ser man så många.
Birgitta63
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-26, 14:55
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Ca 1500 öar har jag för mig att det finns i Grekland


Malin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-26, 15:50
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Ca 1500 öar har jag för mig att det finns i Grekland


Malin
Hej ! Tack för ditt snabba svar.Där ser man att det finns så många öar. Oj va många fina ställen vi har att ta igen då. Fast det blev ju underbara Kreta igen i år med. Vi trivdes bra där men valde ett nytt sovställe.Valet var ej svårt och resan bokade vi efter 14 dagar när vi kom hem. Vi gick förbi och blev kompisar med dem kan man säga.Vi ska bo där 14 dagar.
Birgitta63
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-26, 15:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Det finns inte 1500 bebodda öar, jag tror inte ens det finns ens 100. På Kalimera finns 81 bebodda öar representerade, saknas gör bland annat Pserimos, Gavdos, Kalamos, Kastos och Thymena.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-26, 16:02
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det finns inte 1500 bebodda öar, jag tror inte ens det finns ens 100. På Kalimera finns 81 bebodda öar representerade, saknas gör bland annat Pserimos, Gavdos, Kalamos, Kastos och Thymena.
Ok! Men hur många kan man upptäcka. Tack Birgitta 63
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-02-26, 16:09
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Nej, inte bebodda men än dock öarFick frågan på TP och då var svaret 2000 st grekiska öar!!!! Då vet jag att jag slog upp det för jag tyckte det var osannolikt På Wikipedia står det att det finns drygt 1400. Sen om en del bara är små "kobbar" förtäljer det inte

Malin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-02-26, 16:27
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Nej, inte bebodda men än dock öarFick frågan på TP och då var svaret 2000 st grekiska öar!!!! Då vet jag att jag slog upp det för jag tyckte det var osannolikt På Wikipedia står det att det finns drygt 1400. Sen om en del bara är små "kobbar" förtäljer det inte

Malin
Ok !Dem har gått om öar hör jag. Dem är ej trångbodda precis.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-02-26, 16:52
Guhawis avatar
Guhawi Guhawi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Furulund
Inlägg: 49
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Hej,
Saxat från Greece, the true experience:
The Greek territory comprises 6,000 islands and islets scattered in the Aegean and Ionian Sea, a truly unique phenomenon on the European continent; of these islands only 227 are inhabited.
Men det är väl som med tidningar, man skall inte tro på allt man läser.

Men om det åtminstone är nära sanningen, så har man ju att göra ett tag om man vill besöka samtliga

//Guhawi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-02-26, 17:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Citat:
Ursprungligen postat av Guhawi Visa inlägg
Men om det åtminstone är nära sanningen, så har man ju att göra ett tag om man vill besöka samtliga
Dessvärre är det inte ens nära sanningen. I den största ögruppen Kykladerna finns det exempelvis inte mer än 24 bebodda öar. Den som hittar mer än hundra bebodda öar är mycket duktig.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-02-27, 21:47
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Jag måste ju ge mig in i detta!

I början av 80-talet när jag började åka till Grekland på allvar tog jag hjälp av Grekiska turistbyrån i Sthlm.

Jag fick massor med kartor och broschyrer om Grekland. Och där stod det att det fanns ca 2400 öar totalt. Då har man säkert räknat in både kobbar och skär... Och att drygt 200 öar var bebodda. Jag har fortfarande kvar infon jag fick då i mina gömmor ....

Jag kan tänka mig att det då var några få personer som bodde på vissa öar, och att detta har ändrats sedan dess. Hur är det tex med den ensamma damen som bor på den sista utposten mot Turkiet?

Idag skulle jag gissa att det rör sig om ca 100 öar som har en befolkning som går att besöka. Som turist.

Så jag tror Janne har rätt. Ca 100 öar. Och att den Grekiska Arkipelagen har omkring 2000 öar. Men det är ju beroende på definition. Vad är en ö och vad är en kobbe...?

Hur underbart hade varit att ha en båt och kunna åka runt och besöka dessa obebodda öar. Att ankra upp och kliva iland på en ö som knappt någon annan besökt.... Historiens vingslag....

Om bara dessa hästar kunde springa in i rätt ordning någon gång...

Peter
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-02-27, 22:17
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
På Kalimera finns 81 bebodda öar representerade, saknas gör bland annat Pserimos, Gavdos, Kalamos, Kastos och Thymena.
... och Diapontia öarna... Erikousa, Mathraki och Othoni, med vardera ett par hundra människor på en total yta av 18 km2.
Någon som varit där och kan berätta lite?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-02-28, 09:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Erikousa, Mathraki och Othoni, med vardera ett par hundra människor på en total yta av 18 km2.
Exakt, de tre plus Trikeri norr om Skiathos kände jag till, men sedan är det slut.

81 öar på Kalimera, plus Salamina, Trikeri, Erikousa, Mathraki, Othoni, Pserimos, Gavdos, Kalamos, Kastos och Thymena, det blir 91 öar. Någon som känner till andra bebodda öar? Jag gör det inte. Tror inte vi kan komma upp i 100.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-02-28, 09:12
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

De grekiska barnen lär sig i skolan att det finns 2000 öar, frågade dottern igår.

Monica
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-02-28, 09:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
De grekiska barnen lär sig i skolan att det finns 2000 öar, frågade dottern igår.
Stämmer säkert, men det finns inte 2000 bebodda öar. Här får vi lära oss att det finns 24 000 öar i Stockholms skärgård, men inte många av dem är bebodda. Just nu finns det 91 bebodda öar i Grekland, ända tills någon kan bevisa fler.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-02-28, 09:31
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Stämmer säkert, men det finns inte 2000 bebodda öar. Här får vi lära oss att det finns 24 000 öar i Stockholms skärgård, men inte många av dem är bebodda. Just nu finns det 91 bebodda öar i Grekland, ända tills någon kan bevisa fler.
Alltså sammanlagt menar jag, obebodda och bebodda.

Monica
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-02-28, 14:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Alltså sammanlagt menar jag, obebodda och bebodda.Monica
Okej.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-02-28, 16:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Om bara dessa hästar kunde springa in i rätt ordning någon gång...
Har samma problem, men snart sitter den...

Ang obebodd resp bebodd. Räknas ön i "ö-samlingen" om den är obebodd? Vad säger ni? På Delos bor det väl ingen, men många har varit där. Keros, är ju rätt stor...räknas den?

/Netwolf
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-02-28, 19:12
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Agios Efstratios,strax söder om Limnos.Där var jag i början av 90-talet.Minns inte ivånarantalet men gissar på runt 100. Så nu är det 92 bebodda öar i Grekland
Anki
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-02-29, 03:36
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
På Delos bor det väl ingen, men många har varit där.
Nej, på Delos lär det inte bo någon! Det är så förbjudet så det skulle medföra livstids halshuggning jäms efter knäna att ens tänka tanken...

Delos är nästan lika helig som Panagia-kyrkan på Tinos. Men av olika anledningar. Man kan åka till Delos på utflykt från Tinos, Syros, Myconos, Naxos och Paros. Kanske från Andros också...

I Antiken så besökte man först Kionia på Tinos för att tvaga sig. Man fick nämligen inte komma till Delos om man var oren. Kionia ligger ca 2 Km utanför Chora på Tinos. Numera. Den antika hamnen, Stavro, ligger dock bara ca 1 Km från Kionia.

Kionia finns kvar. Men det är mest några pelarare som ligger ner. Kionia betyder pelare! Det är inhägnat och man får inte gå in där.

Det som är mest spektakurärt på Delos är dels Lejonen i marmor, dels de fantastiska mosaikerna som finns kvar. Om man är i närheten tycker jag att man bör lägga en dag på en utflykt dit och lyssna till historiens vingslag...

Märkligt nog så finns det även två stora Lejon i marmor i Kyrkan på Tinos. På högersidan.

Peter
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-02-29, 08:10
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Grekiska öar!Hej

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
... och Diapontia öarna... Erikousa, Mathraki och Othoni, med vardera ett par hundra människor på en total yta av 18 km2.
Någon som varit där och kan berätta lite?
Startade en tråd om Diapontia för en tid sedan men det blev inte många napp.
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=12883
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT