Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-01-08, 15:44
mamosani mamosani är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 35
Standard Naxos???????????

Hej alla glada då var det dax igen för underbara Grekland Naxos för första gången.
Skulle villja veta allt om denna ö
Prisnivån tex.
Ska bo på Hotel Spiros Naxos stad någon som har varit där kanske.
  #2  
Gammal 2007-01-09, 20:39
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Naxos???????????

Hej!
har inte bott på Hotel Spiros men däremot grannhotellet, vet alltså inget om hotellet mer än att läget är kanonbra. Nära stranden och en fin promenad in till den helt super charmiga staden! man kan antingen gå längs strandpromenaden på "spångar" eller via gatorna.
Prisnivån sept. 06 tyckte vi var glatt låg, i alla fall jämfört med Skiathos och Samos! ni kan bara få en härlig vistelse!
emma
  #3  
Gammal 2007-01-09, 21:34
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Naxos???????????

Citat:
Ursprungligen postat av mamosani Visa inlägg
Naxos för första gången.
Skulle villja veta allt om denna ö
Naxos stad är mysigt på kvällen tycker jag, däremot är stränderna i Naxos stad "si så där" i alla fall om man jämför med västra delen av Naxos, Prokopios området och Agi- Anna är däremot helt UNDERBART, många fina bilder finns på Kalimera och ännu fler på Kalimera CD:n
Det går lätt att ta sig dit med buss som avgår från hamnen och vid hållplatser längs vägen ut till stränderna. Biljetter till bussen köper man i kiosker innan man åker. Kostar ca 1 E /person (2005 års priser)
Taxi kostar 4E åt ena hållet och 5 åt andra även det är 2005-års priser för fyra personer, vet inte om det är fast pris eller per person.
// Helén

//
  #4  
Gammal 2007-01-13, 18:10
Goggen Goggen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Naxos???????????

SPiros er trivelig, med avslappet stemning. Noen leiligheter er litt nyere enn da andre, men alle har kjøkkenkrok, tv og fine balkonger. Perfekt beliggenhet. Litt liten pool.
  #5  
Gammal 2007-01-26, 18:45
mamosani mamosani är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 35
Standard spiros hotell

Ja sänder ut en ny förfrågan ang hotel spiros naxos stad är nyfiken på hur det är om man ska försöka få nått speciellt rum som är bättre .
Vill åxå vet om prisnivån på Naxos
Jag älskar gyros i pita och retsina det är det godaste som finns i Grekland
Nån som kan tipsa om bra Gyros på Naxos ?????????
Hoppas på många svar
  #6  
Gammal 2007-01-27, 09:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Naxos???????????

Jag tycker inte att Naxos är en särskilt dyr ö men det är tre år sedan jag var där sist. Har besökt ön både i maj, juni, augusti och september och alltid hittat boenden med rimliga priser utifrån mina behov och krav. Vill speciellt rekommendera Oniro och Pension Sofi som trevliga och bra ställen.

Priser på mat och dryck är helt ok och jag har aldrig reagerat över särskilt höga priser. Gyros äter jag nästan aldrig men den frågan kan säkert någon annan svara på.

Solnedgångskonserterna i gamla stan rekommenderas också för alla musikintresserade. Något jag själv hoppas få tillfälle till vid årets ö-luff om det blir några dagar på Naxos.

Eva
  #7  
Gammal 2007-01-27, 12:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: spiros hotell

Citat:
Ursprungligen postat av mamosani Visa inlägg
Nån som kan tipsa om bra Gyros på Naxos ?????????
I änden av hamnpromenaden (mot stranden) finns ett stort gyrosställe som har bra rykte. Tyvärr var det stängt när jag passerade senast så jag hamnade på Ola Kala mitt på hamnpromenaden i stället. Usel gyros.
  #8  
Gammal 2007-01-27, 13:30
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: spiros hotell

Citat:
Ursprungligen postat av mamosani Visa inlägg
Nån som kan tipsa om bra Gyros på Naxos ?????????
Vid busshållplatsen i Agi Anna, ställ dig med ryggen mot havet, titta rätt upp mot vägen in till Naxos stad, där ligger det... Ett av det absolut bästa Gyros ställena i hela Kykladerna, det absolut bästa finns eller har i alla fall funnits på Koufinissi
// Helén
  #9  
Gammal 2007-01-27, 13:51
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: spiros hotell

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
I änden av hamnpromenaden (mot stranden) finns ett stort gyrosställe som har bra rykte. Tyvärr var det stängt när jag passerade senast
Ja här finns det jättegoda gyros, stället heter Jack Pot och ligger i södra änden av hamnpromenaden. De har både servering "I lucka" och vid bord. De har också väldigt goda crepes med olika fyllningar, dock stänger de för siesta mitt på dagen.
Ang. prisläget på Naxos är det en jämförelsevis billig ö, i alla fall när det gäller tavernapriser.

Ann-Kristin
  #10  
Gammal 2007-01-27, 17:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: spiros hotell

Jackpot - ja, det menar jag! Tack
  #11  
Gammal 2007-01-30, 08:08
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: spiros hotell

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vid busshållplatsen i Agi Anna, ställ dig med ryggen mot havet, titta rätt upp mot vägen in till Naxos stad, där ligger det... Ett av det absolut bästa Gyros ställena i hela Kykladerna, det absolut bästa finns eller har i alla fall funnits på Koufinissi
// Helén
Kan skriva under på att det här är ett bra Gyrosställe, där åt vi ett antal ggr då barnen (och vi ) behövde ett snabbt mål mat! Billigt, gott och man kan sitta både inne och ute.
  #12  
Gammal 2007-02-07, 20:36
bm bm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 15
Standard Sv: Naxos???????????

Gyros stället på Koufonissi måste vara " hålet i väggen " i byn - faktiskt de bästa gyrosarna ( hm vad heter det i plural ) i hela Grekland ( tror vi ) det var länge sedan vi var på Koufonissi så vi vet inte hller om det finns kvar med Guide Rouge skulle troligen skriva " värt en omväg med obekväm båt "
  #13  
Gammal 2007-02-07, 20:44
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Naxos???????????

Citat:
Ursprungligen postat av bm Visa inlägg
i de bästa gyrosarna ( hm vad heter det i plural ) i hela Grekland ( tror vi )
Kan det vara en gyro, flera gyro? En gyros, flera gyros?
Vad säger SAOL? Med så många Greklandstokiga svenskar, så borde det finnas med
Äh- inte bryr jag mig vad det heter på svenska, det är i Grekland de skall avnjutas

//Helén

Senast redigerad av Hellen den 2007-02-07 klockan 21:42. Anledning: Felaktig förkortning
  #14  
Gammal 2007-02-23, 14:43
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Naxos???????????

[quote Guide Rouge skulle troligen skriva " värt en omväg med obekväm båt "[/quote]

Fniss, fniss, himla roligt sagt Vad jag undrar är VAR någonstans detta "hål i väggen" ligger (låg)? Det finns ju en hel del väggar på Koufunissi även om ön är liten... Ifall man skulle ha turen att hamna på ön igen någon gång...
  #15  
Gammal 2007-02-23, 19:51
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Naxos???????????

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
Vad jag undrar är VAR någonstans detta "hål i väggen" ligger (låg)?
Nu är det iofs. tre eller fyra år sedan jag var på Koufinissi, men hålet i väggen ligger här:
Tänk dig att du kommer från Finikas hållet, passerar den gamla lanthandeln, sväng höger och en bit upp på den gatan så svänger du åt vänster. Jag skulle vilja säga att om stället finns kvar, så är det omöjligt att missa, om man inte är synskadad och helt utan luktsinne

// Helén
  #16  
Gammal 2007-02-28, 18:57
Kulles avatar
Kulle Kulle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Vasa/Finland
Inlägg: 13
Standard Sv: Naxos???????????

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
det är i Grekland de skall avnjutas
Det kan jag skriva under, köpte Gyros från frysdisken i Lidl och det smakade inte Grekland...Jag och min sambo åker också första gången till Naxos i sommar. Följer intressant med trådarna om Naxos...
  #17  
Gammal 2007-03-01, 10:47
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: spiros hotell

Eller hur! Be att få med dem i en påse, någt kallt att dricka och ta med dem ut på klipporta till vänster på stranden. Bättre kan det inte bli!
  #18  
Gammal 2007-03-04, 11:32
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Naxos???????????

Jag skulle inte chansa att ta en dagstur från Naxos till Antiparos för att åka med badbåten, den är inställd rätt så ofta pga. blåst, tyvärr.
Onödigt mycket tid som går åt till båtresa.
Badbåten på Anti går vid niotiden på morgonen och brukar vara åter i hamn sen eftermiddag.

En dagsutflykt från Naxos till Koufinissi gör er nog inte besvikna.
Har själv inte åkt den, men sett information om den på Naxos. Att stanna på Naxos en vecka är definitivt inte jobbigt heller
//Helén
  #19  
Gammal 2007-11-14, 21:59
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Naxos???????????

Hej, bodde på hotel *Spiros sept. 07. och fick en kanonlägenhet nr. 17! Vilken utsikt! Några av rummen/lägenheterna har desto tråkigare vy...så försök få en med havsutsikt! Annars var ägarna trevliga och hjälpsamma och hotellet fräscht och bra! Hälsn. Emma
  #20  
Gammal 2007-11-14, 22:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Naxos???????????

Tråden är från januari och resan alltså redan gjord.

Men starta gärna nya trådar med frågor eller tips om hotell på Naxos.

inkfish/moderator
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT