Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-10-11, 18:25
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Buss från flygplatsen, det tar endast 30 min. Det tar drygt en timme till Piraeus, så det går fortare till Rafina. Dessutom är Rafina en LITEN hamnstad så allt går mycket enklare och smidigare. Bussnumret kommer jag inte ihåg just nu, men det finns det säkert någon annan som vet.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-10-11, 19:58
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

En nackdel med Rafina är om man ska övernatta. På hemväg åkte vi via Rafina där vi hade en övernattning.
Det finns tre hotell i hela stan (vad jag hittade). Det billigaste kostade €60 men där vände vi i dörren utan att ens titta på rummet, de som jobbade där var inte värda några gäster alls enligt min mening.
Vi bodde på Avra där vi betalade €80 inkl frukost men utan havsutsikt, havsutsikt kostade €15 extra. Sedan fanns också ett hotell som kostade €105 men jag tyckte Avra verkade trevligare.
Vi gick runt lite o tittade, fanns en hel del butiker att handla i. Påkvällen blev det en Gyros Special som inte gick av för hackor, välkryddad och rejäl i storlek, dreglar lite lätt vid blotta tanken,har tyvärr glömt vad stället hette.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-10-11, 21:22
Flinga Flinga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 29
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Varianten båt Kreta - Naxos är också bra. Det tar ca 4 timmar och det brukar gå att hitta billiga flygbiljetter. Fördel är också om man bor ute i landet. Jag flög själv ner till Santorini och hem från Kreta
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-10-11, 22:22
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Citat:
Ursprungligen postat av lycko
Santorini eller Athen som mål för flygresan från Sverige är i regel i första hand en fråga om pengar. Att köpa flygstol till Athen brukar vara det i särklass billigaste alternativet
Man får inte glöma att räkna in priset på boende sista natten i kalkylen. Det är mycket lättare att få billigt och bra boende på Santorini än i Aten.

Citat:
Ursprungligen postat av hellen
Men till sommaren skall vi nog testa en för oss ny variant, dit, till Aten och hem från Santorini.
Så gjorde vi i somras - fungerade jättebra för oss!

/Marianne
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-10-11, 22:33
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Citat:
Ursprungligen postat av mkh
Så gjorde vi i somras - fungerade jättebra för oss!
/Marianne
Vilken period åkte ni och kommer du i håg vad ni fick ge för biljetterna?

// Helén
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-10-16, 12:04
Bernt Andrès avatar
Bernt Andrè Bernt Andrè är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 87
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Hei der.
kommer jo helt ann på hvor dere skal bo,enten i byen,agios prokopios,agia anna eller plaka.
Byen kan du prøve; Spiros,Illiovasilema
Agios Prokopios kan du prøve; Agios Prokopios,Kavouras,
Agia Anna kan du prøve;Harmony,Annita
Plaka kan du prøve; Plaza.
Itillegg,hvis dere ønsker å bo billig uten basseng er der helt sikkert mulig å bade i bassenget til nabohotellet om de har da. Det har vi gjort mange ganger og ikke hatt problem med det.
Det finns nå et lite badeland på Naxos ikke langt fra Stelida.Tar dere bussen til Agios Prokopios fra byen ligger det på høyre side 3 min før stranden til Agios Prokopios.
Lykke til.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-10-16, 12:12
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Tack för tipsen, Bernt Andrè!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-10-19, 08:01
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Funderar redan på nästa sommar, och försöker få fram lite siffror om olika öar och vad det kan bli för boendekostnader.

.
Hallå Gita .. Det här var ju kul, har precis bokat resa till Naxos-Paros för sommarens 2007 Greklands tripp.....
Jag kör dock "latvarianten" allt på ett bräde!
Känns lite "konstigt" i magen (inte till Karpathos) men det känns sammtidigt väldigt kul att komma till dessa öar (gammal önskan)
Lisbeth K m familj
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-10-19, 09:52
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Kul! Det känns väl bra när allt är bokat... själv lide jag av resfeber som blossar upp då och då:"När skall vi boka - ovh vart!"

Fast det är ju planerandet som är roligast...
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-10-19, 10:21
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Så sant att planeringen är en del av njutningen...........
Jag "lider" dock av att vara i behov av att få det HÄR och NU!!
Så nu kollar jag in allt i mycket lugnare takt, familjen (läs Linnea) har landat i tanken att det inte (troligen) blir någon tripp till Karpathos.
Och vem vet vad de här öarna har att bjuda på (jag har bara "seglat förbi)
Nöjd känner jag mej i alla fall
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-10-26, 10:30
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vilken period åkte ni och kommer du i håg vad ni fick ge för biljetterna?

// Helén

Vi åkte precis vid skolavslutningen och stannade 10 dagar. Biljetterna våra var inte alls billiga, vi var för sena med att boka.

Eller tidiga, sista dagarna före avresan vågade man inte öppna en tidning för alla annonser som "hoppade på en". Sista minuten resorna tor Santorini 14 dagar var så billiga att vi lungt hade levt "gratis" de extra 4 dagarna
Så ska du åka i den tiden och har is i magen kan det bli billigare med sista minuten.

Våra biljetter för 4 personer kostade 13 500 kr tot, då var Arlanda - Aten med Sterling den billigaste sträckan. Det hade blivit billigare att åka hem med dem från Aten, men när vi räknade in dyrare omkostnader blev skillnaden så liten (minns inte hur mycket) att vi prioriterade mer tid på öarna och inte en massa transport på hemvägen. Vi åkte hem med Apollo.

/Marianne, som hade fullt med frost ute i morse och önskar att jag hade haft möjlighet att åka till Kreta eller något annat sydligt nu på höstlovet...
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-10-26, 10:53
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Marianne, kommer du ihåg när du bokade era biljetter...?
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-10-26, 23:12
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Hos Ioanna bor man toppenbra, Hon har nybyggda stora 2 rumslägenheter alla med altan mot poolen men även studios för 4 personer. Har även boende i den äldre delen som också är jättefina och där finns också 2 rums lägenheter. Vi har varit där många gånger och nu senast i slutet av september och då var våra bekanta där samt vår son med familj och alla var överens om att detta är ett ställe att återvända till.Vi upplever att poolområdet hos Ioanna är bättre än hos Hotel Prokopios då det är mycket mera sol vid poolen hos Ioanna medan den andra ganska snabbt kommer i skugga. Vi rekommenderar varmt boende hos Ioanna.

Margaretha
Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-10-28, 22:31
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Marianne, kommer du ihåg när du bokade era biljetter...?

Ibland är det bra att aldrig städa sin mappar på datorn

Det låg en gammal bokningsbekräftelse och skräpade...

redan 23 januari bokade vi . Så man måste alltså vara rejält tidig. Jag minns att medan vi diskuterade här hemma steg priserna hela tiden...

Och jag som inte ens har börjat övertyga maken om att vi "måste" åka till Grekland i sommar igen Det enda han och barnen har i huvudet (när det gäller resor) just nu är Bydalen på sportlovet. Om det blir något i år blir det nog en sista minuten chansning för oss...

/Marianne
Svara med citat
  #35  
Gammal 2006-10-29, 00:29
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Citat:
Ursprungligen postat av Margaretha Visa inlägg
Vi har varit där många gånger och nu senast i slutet av september och då var våra bekanta där samt vår son med familj och alla var överens om att detta är ett ställe att återvända till.Vi upplever att poolområdet hos Ioanna är bättre än hos Hotel Prokopios då det är mycket mera sol vid poolen hos Ioanna medan den andra ganska snabbt kommer i skugga. Vi rekommenderar varmt boende hos Ioanna.

Margaretha
Hmm, vi var väl där nästan samtidigt men bodde på Agios Prokopios 16/9-23/9 eller nåt liknande.
Jag tänkte faktiskt också på detta med att poolen på Ioanna har sol mycket längre än poolen på AP Speciellt om man är ute sent i säsongen så blir det skugga på AP poolområde. I övrigt så är det väl fräscha rum på alla familjens hotell, från början bodde vi på Dimitra och hade ett fint rum på bottenvåningen med en altan som var hur stor som helst. Passade perfekt då Emma ville krypa runt så länge vi satt och åt eller bara njöt.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #36  
Gammal 2006-10-30, 21:40
Fenalena Fenalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 69
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Hej,
Jag tror inte priserna ändrar sig så värst mkt från år till annat, lägg till typ 5 euro natten på priset 2006.
Om ni är 2 vx o 2 barn så kan det ev bli blilligare m charter. Apollo har bra erbj med sk barnpriser. Om du planerar en 2v resa så tror jag absolut du tjänar på på att ta en Apollo charter m tanke på transfers etc etc. Om du däremot vill åka längre period så kan det ju löna sig ek med en luff!...kanske, men kolla med Apollo. Vid 3 v resor el längre faller alla normala rabatter bort men grundpriset kan bli lägre...
Luffar du under juli månad tror jag dock du måste räkna med i alla fall 60 euro/natt. Du vill väl bo "centralt" dvs nära ngn by-kärna o nära strand o bussar o tavernor o livsm affär samt ha en fräsch pool m liten bar kanske? o inte alltför trist utsikt fr balkongen. Det finns alltid husrum som passar både ens smak o plånbok men har man barn o packn så kan det bli drygt o luska runt i värmen o leta...kolla nätet - du kan göra superklipp!! Det är inte alldeles säkert att det är alldeles lätt under högsäsongendock.... Låg o mellanperioderna är köparnas marknad - oj, vilken skillnad!!
Väljer man högsäsongen så kan priserna vara helt konstiga 30 - 150 euro ?? - men du kommer finna ett hyffsat boende för 50 - 80 euro. Pooler är ju inte helt vanligt överallt på Naxos...välj ett enkelt alt första 1-2 nätterna o ta de dagarna till att bla reka läget var vill man bo på Naxos rent geografiskt o var finns drömpoolen till det rätta priset? Jag tror det är rätt sätt - barnen måste ju bli nöjda annars får man inte en lugn stund...ellerhur!
Lena

Senast redigerad av inkfish den 2006-10-31 klockan 01:04. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #37  
Gammal 2006-10-31, 10:30
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Grundtanken var att välja bort charter, för att komma billigare undan. Men om charter blir billigare under högsäsong - ja, då kanske man skall tänka om. Kanske skall man åka till Naxos när det inte är högsäsong? (Men det kan inte blir under 2007 för vår del)

Har haft lite mailkommunikation med hotellägare på olika öar och priserna på en lägenhet för fyra med A/C och pool, nära stranden skiljer sig inte så mycket på olika öar under högsäsong. (Och allt detta måste vi ha!) Det som skiljer sig åt är flybiljetternas pris.

Så det återstår att se vad priset kan blir till Santorini när Apollos Oneway dyker upp. Om jag inte har tröttnat på att vänta och slår till på annat håll... Tex Sterling har billiga biljetter, men hur länge?
Svara med citat
  #38  
Gammal 2006-10-31, 12:33
Fenalena Fenalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 69
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Hej Gita,
Det tar inte så lång tid fr flygplats till Santorinis hamn - du tar lättast taxi. Med bussar tror jag det blir mackel m byten o så.Reser du med Apollos flyg så vet jag att båten "passar" in bra ! Om typ planet landar 13.30 så går kanske en stor båt till Naxos kl 15.30 ? Båten tar 2,5 - 4 tim beroende på båttyp. Färjorna (långsamma alt) är rätt trevliga faktiskt- skulle föredra en sådan. Priset ca 15 euro/vx och halva priset för barn fr 6 år annars gratis tror jag.
Stanna inte på Santorini om du inte måste pga båttider inte passar eller hårda vindar el nåt.Åk direkt vidare!!Santorini är inte ngn vidare ö under högsäsong...
Good Luck
oxå Naxos i sommar via Santorini!!
L
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT