Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-19, 14:36
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Börja planera Naxosresan

Har lagt Naxoskartan på köksbordet och kalimeraguiden som jag redan läst bredvid. Vissa namn är redan förstrukna på kartan: Apolonas norrut, Koronidha, Skadho, Koronos, Apirantos, Moni, Filoti... Det susar i huvudet av alla namnen. Jag tittar på kartan, så har namnet försvunnit, tittar igen och försöker komma ihåg stavelserna... (Tänk, vad lätt det hade varit att återvända till Samos där jag vet vad byarna heter!)

Nu ska jag läsa resebreven. Sedan plöja igenom 22 sidor inlägg här på Kalimera. Följdfrågor kommer.

Hej maken, om du läser. Han har varit flitig besökare på Kalimera, läste och berättat, men inte loggat in som användare. Nu är det min tur. Lite drygt tio grader ute denna vårdag - inte dumt att drömma sig till Grekland.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-19, 15:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Börja planera Naxosresan

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Tänk, vad lätt det hade varit att återvända till Samos där jag vet vad byarna heter!
Börja memorera, varför inte starta med denna fina by.

Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-19, 15:48
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Börja planera Naxosresan

Moni eller Koronos?
Vad vet jag?
Kan avslöja att maken hemma på många bildgåtor sagt "Det är säkert Naxos!" Jag har svarat "Det kan ju vara varsomhelst", men alltsomoftast har han haft rätt...

Nu har jag "bara" resebreven från 2007 och 2008 kvar.

Hälsn, Aina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-19, 15:50
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Börja planera Naxosresan

Citat:
Ursprungligen postat av Aina
Moni eller Koronos?
Jag tror det är Koronos. I så fall ligger Apollonas precis rakt vid havet, där bergen möts.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-05-19, 16:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Börja planera Naxosresan

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Jag tror det är Koronos.
Stämmer.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-19, 16:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Börja planera Naxosresan

Citat:
Koronos?
Yepp. Du får en till att memorera.



Kolla in ufot!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-19, 20:00
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Börja planera Naxosresan

Vågar mig inte på någon gissning här. Får ingen "känsla" av var det skulle kunna vara, så berätta.

Tack för alla resebrev. Jag har skrivit upp Taverna Gorgona på Agia Anna (uppfattade jag det). Husmanskost och ugnsrätter, det älskar jag! Och Restaurant Panorama i Moni och Taverna Platia i Koronas. Få se om vi kommer dit och vid lämplig ättid.

Vi åker tyvärr i högsäsong. Kollade hyrbilspriser på nätet och priset skiljer ju väldigt mellan juni och juli (och ännu högre i augusti). Jag förmodar att vi även kan ta bussen om vi vill besöka en speciell by eller ett ställe.

Hur är det att vara på Naxos i mitten av juli? Är det så fullt med människor att man ångrar att man åkt dit? Svårt att få bord på restauranger? Hur är det när man reser runt och besöker småbyar? Går det att hitta några lugna hörn?

Jag är i alla fall rejält ressugen nu när jag fyllt på med lite Kalimera-resebrev. Tack speciellt till Ann-Ki för ditt resebrev från 2006. Fina bilder och bra tips för utflykter.

/Aina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-05-19, 21:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Börja planera Naxosresan

Ni får inte missa att bo någon natt i Appolonia....SÅ mysigt!!!

Lissi - som stannade en vecka där!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-05-19, 23:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Börja planera Naxosresan

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Hur är det att vara på Naxos i mitten av juli? Är det så fullt med människor att man ångrar att man åkt dit? Svårt att få bord på restauranger? Hur är det när man reser runt och besöker småbyar? Går det att hitta några lugna hörn?
/Aina
Det är bra! Nej absolut inte. På vissa populära restauranger kan man ibland behöva vänta en stund. Det går att hitta lugna hörn och stränder där man är själv också, men det är inte folktomt på Naxos i juli
// Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-05-20, 14:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Börja planera Naxosresan

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Vågar mig inte på någon gissning här. Får ingen "känsla" av var det skulle kunna vara, så berätta.
Det är Melanes.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-05-20, 15:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Börja planera Naxosresan

Vi var ju på Naxos i augusti 2007 och vi hade befarat det värsta vad gäller fullt av turister, men det var verkligen inte alls störande på något sätt. Visst var det väldigt många där och enligt de bofasta extra många det året pga alla storbränder på andra ställen. Ön kan på något sätt svälja dessa ändå.....Vi var mer än positivt överraskade av Naxos, även om det ändå inte blev en av våra favoritöar.
Ni får säkert väldigt trevligt!!

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-05-21, 10:09
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Börja planera Naxosresan

Melanes - okej, det vet jag ungefär var det ligger utan att konsultera kartan!

Låter skönt att det inte verkar vara packat med folk överallt. Min man vill åka till Moutsunas som verkar vara lugnt. Det jag framför allt ser fram emot är att hyra bil och åka runt. Jag läser vidare och återkommer med frågor. (Ibland besvarar maken dem - han har lusläst inläggen på Kalimera - verkligen en källa att ösa ur!)

Vi har avundsjukt tittat på bilder från Greklandssemestrar på våren, där det blommar och grönskar och vädret lämpar sig för vandringar. Dessvärre styr arbetet val av semestertid och det blir juli i år. Å andra sidan är man i dagsläget glad att ha ett arbete att ta semester ifrån!...

/Aina

Senast redigerad av Aina den 2009-05-21 klockan 10:44.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-05-21, 10:14
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Börja planera Naxosresan

Sedan har vi ju barnen, snart tonåringar. Sonen frågade: "Vad finns det att göra på Naxos? På Samos fanns ju vattenfallen i Potami - vad finns på Naxos?" Men jag tror inte att det ska bli något större problem.
Aina
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-05-21, 12:39
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Börja planera Naxosresan

Ni måste absolut åka söderut ned mot Plaka och stränderna som ligger ännu längre söderut. Vi har varit ett antal gånger på Naxos och brukar bo i Agios Prokopios eller Agia Anna.
Det har blivit mer o mer turister för varje år vid den tiden ni skall åka och ibland är det skönt att det är lite lugnare o mindre med folk på stranden.

Vi hyrde moppe förra sommaren och åkte ned till Mikri Vigla o tillbringade en god stund med att betrakta skådespelet, dvs vindsurfarna i bukten. Vilka artister!!!
Sedan fortsatte vi ner till Kastrakti där vi kanske var ett 10 tal personer på den långa fina stranden. Vi hade en underbar dag där våra nu stora barn med glädje byggde olika sandkonstverk.
Där nere hittade vi en riktigt bra taverna och kom inte tillbaka till Prokopios förrän solen gick ner.
En dag söderut rekommenderas!

Vi åker själva den 8 juli och stannar där nere i 2 1/2 vecka, räknar nu ner o har 47 dagar kvar!!! Precis som ni har vi fått oerhört många tips på Kalimera och det är verkligen en guldgruva av tips och man kan snabbt få goda råd av någon som rest tidigare.

Trevlig resa önskar
Kicki
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT