Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-23, 22:28
Aiakos Aiakos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 33
Standard Stormvarning?

Hej!

Åker till Santorini den 5 juli för vidare transport till Naxos, ser enligt den här länken ut att bli en ganska otrevligt båtresa just det datumet; http://www.accuweather.com/world-for...NAXOS&metric=1
Åker ens båtarna ut när det blåser uppemot 15-16 m/s?
Nu ska man väl kanske inte lägga all sin tillit till en 15 dygns prognos men man blir ju ändå lite orad
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-23, 22:54
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Stormvarning?

Lite gungigt kan det bli, men båtarna går så länge det bara blåser styv kuling.
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-23, 22:58
Ullipos avatar
Ullipo Ullipo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 61
Standard Sv: Stormvarning?

13.9-17,1 meter/sekund = 7 beaufort. Vad jag vet brukar båtarna ställas in vid 8 beaufort = 17.2-20.7 meter/sekund.
Vi åker till Naxos den 3:e juli. Mycket kan hända med vinden tills dess. *håller tummarna*

Ulrika
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-24, 08:33
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Stormvarning?

Men, visst går det att undvika en gungig tur med "Naxos Star" för transfern till Naxos.

Blue Star Paros avgår vid fyratiden på eftermiddagen och kan bekvämt ta er till Naxos på strax över två timmar till rimlig pening. Ett par timmar senare finns ett alternativt färdmedel i en av Blue Stars stora bilfärjor samma rutt.

Visst, den transfern får man betala ur egen ficka, men nog kan det vara
värt en slant om man vill börja semestern utan sjösjuka...

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-24, 10:51
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Stormvarning?

Visst, den transfern får man betala ur egen ficka, men nog kan det vara
värt en slant om man vill börja semestern utan sjösjuka...

Ja, Arne det kan vara värt varenda slant även om man betalt för transfer med Apollo som vi gjort - inte så roligt att starta sin semester med halvkalabalik . Vi ska oxå åka 5 juli fr Santorini och om det är mkt blåst ska jag följa ditt råd och köpa biljetter på de större båtarna.

//Maggan
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-24, 11:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Stormvarning?

Citat:
Ursprungligen postat av Aiakos Visa inlägg
Nu ska man väl kanske inte lägga all sin tillit till en 15 dygns prognos men man blir ju ändå lite orad
Jag tycker inte du ska lägga någon som helst tillit på en väderprognos två veckor fram i tiden!

Den kommer säkert att ändras varje dag fram till dess! Om den visade 15-16 m/s igår, så har den förresten redan ändrats!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-24, 11:02
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Stormvarning?

Citat:
Ursprungligen postat av Maggan1 Visa inlägg
Ja, Arne det kan vara värt varenda slant även om man betalt för transfer med Apollo som vi gjort - inte så roligt att starta sin semester med halvkalabalik . Vi ska oxå åka 5 juli fr Santorini och om det är mkt blåst ska jag följa ditt råd och köpa biljetter på de större båtarna.
15.50 €/pers kostar Blue Star båtarna enkel väg. Stadiga båtar där man inte känner ens tendens till lutning.

Jag mår väldigt dåligt av att åka med småbåtar när det blåser, och är man orolig, finns det ingen anledning att inte åka Blue Star - så länge man inte vill åka med Apollos båt förstås.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-06-24, 11:35
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Stormvarning?

€15.50 pr person för att få en bra start o överfart på sin semester - det är värt varenda cent i mina ögon - ska checka läget när vi kommer ner på plats och bestämmer utifrån det..vädret kan ju, som sagts, ändras, det är ju några dagar kvar....

//Maggan
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-24, 11:43
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Stormvarning?

Citat:
Ursprungligen postat av Maggan1 Visa inlägg
€15.50 pr person för att få en bra start o överfart på sin semester - det är värt varenda cent i mina ögon - ska checka läget när vi kommer ner på plats och bestämmer utifrån det..vädret kan ju, som sagts, ändras, det är ju några dagar kvar...
Ja, kolla väderet innan. Är det inte blåsigt finns det ju ingen anledning att åka BS så länge man inte vill komma fram fortare, och värderar den tiden i pengar. Det är ju trots allt inte gratis.

Ett till plus med BS finns också, eller ganska många rättare sagt. Det är fräscha och rena toaletter, det finns flera olika barer/restauranger där man kan beställa mat. Kan dock vara långa köer. Det finns flera olika ställen att vara på utomhus. Under tak, utan tak, med "väggar" runt, utan väggar osv. Du kan helt välja vad som passar bäst. Santorini är dessutom "endstationen" och då töms båten helt. Är man då långt fram i kön, kan man välja och vraka. Precis när man kommer på båten finns det ställningar där man kan lämna sitt bagage, om man inte vill släpa på det. Sen står det en person och river biljetter precis vid "ingången till båten". När man gått igenom dörren väntar rulltrappa, och sen är det som sagt bara att välja och vraka!!

Bra, va?!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-07-03, 07:36
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Stormvarning?

Ja då åker vi om 2 dagar och som sagts i tråden - det har ändrat sig ..stormvarningen är nu nere på 4 m/s enl prognoser jag tittat på....

Behöver det nämnas att man längtar ? Naxos here we cooomeeee.....

//Maggan
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-07-03, 22:12
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Stormvarning?

Citat:
Ursprungligen postat av Maggan1 Visa inlägg
Ja då åker vi om 2 dagar och som sagts i tråden - det har ändrat sig ..stormvarningen är nu nere på 4 m/s enl prognoser jag tittat på....

Behöver det nämnas att man längtar ? Naxos here we cooomeeee.....

//Maggan
Det har blast ganska rejalt idag, men det skall precis som du sager mojna till helgen!
Skont, for vi tar Skopan till Koufonissi
Sven
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT