Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-15, 23:00
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Nyfödd.......

Vi måste bara få berätta.......

För några timmar sedan föddes en ny medlem till skaran av kalimeravänner o greklandsälskare, hon ska heta Wilma och är vårt första barnbarn, hon vägde 3865gr och 51 centimeter lång.
Och i augusti ska hon få åka med till Naxos,så hon ska tidigt få bada i "det stora blå".

Hur små kalimeratröjor finns det?


bopia/γιαγια και παππους
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-15, 23:19
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Nyfödd.......

Grattis till den nyblivna båtluffaren!
Jag skulle åndå rekommendera att ni försöker hålla ut med resandet tills åtminstone i september, vi hade ju vår Emma med oss första gången för 1,5 år sedan i september/oktober, hon trivdes bara fint både i poolen på Agios Prokopis och i vattnet utanför Agios Prokopios men som sagt, jag tycker att det är lite för varmt för den lilla i augusti, det är ju trevligt att kunna göra annat än sitta i skuggan också.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-16, 09:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nyfödd.......

Grattis till barnbarnet. Tänkte också på det här med små kalimeratröjor. Vi är säkert många här som har både barn och barnbarn som vi gärna skulle köpa en tröja eller flera till. I en klar glad färg inte ljusblått eller rosa.

Mitt goa glada barnbarn trivdes utmärkt i poolen i Puerto Mogan den veckan han fyllde 8 månader. Han badade gärna och länge men då var det inte mer än ca 25 grader. Perfekt temperatur för en liten. Tyvärr klarar deras värmereglering inte av riktigt höga temperaturer. Det finns fina långärmade badkläder med ben och faktor 50 samt hatt/keps med skydd för nacken och sidorna av halsen. Dyra men väl värda att invester i. Apoteket hade bara kortärmat men en specialaffär på babyartiklar hade den långa varianten.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-16, 10:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Nyfödd.......

Grattis Bosse och Pia! Sååå himla mysigt ni kommer att ha det nu!!!



Eva; det är ovanligt med barn som vill bada i 25-gradigt vatten. Det är väldigt kallt för deras småkroppar som fort kan bli nedkylda. Undantag finns, min dotter gillade också kallt vatten precis som ditt barnbarn, men båda pojkarna tyckte det var på tok för kallt. I babybadbassänger har man aldrig lägre än 32 grader, vilket är den rekommenderade lägsta vattentemperaturen för babisar.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-16, 10:29
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Nyfödd.......

Hej och stort grattis!

En liten kommentar angående barn och vatten. Det är inte ett inlägg som berör att ni ska ta med den lilla till Naxos. Det bli säkert en fantastisk resa.

Barn under två år bör inte bada i vatten kallare än 30 grader. Men under korta (5-10 min) stunder går det bra. Detta fick vi lära oss när vår dotter gick en babysimkurs.

/Ofelia

Senast redigerad av ofelia den 2008-02-16 klockan 10:34.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-02-16, 11:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nyfödd.......

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg



Eva; det är ovanligt med barn som vill bada i 25-gradigt vatten. Det är väldigt kallt för deras småkroppar som fort kan bli nedkylda. Undantag finns, min dotter gillade också kallt vatten precis som ditt barnbarn, men båda pojkarna tyckte det var på tok för kallt. I babybadbassänger har man aldrig lägre än 32 grader, vilket är den rekommenderade lägsta vattentemperaturen för babisar.
Det var lufttemp som var 25 grader sen badade den lilla rackaren en stund i den icke uppvärma poolen på vårt hotell. Gissar att den höll högst 22 grader. Han var varm även efter badet. Hur varm poolen var på Cordial där vi badade längre stunder vet jag inte. Den var uppvärmd till 26-28 kanske. Kändes skönt. Många små låg i vattnet där. Jag vet att små oftast inte gillar kallbad och den här killen har gått på babysim några månader där det är mycket varmare. Längtan efter bad kanske var så stor att han struntade i poolens temperatur. Beträffande lufttemp tror jag 25 är bra för barn under ett år. Temp på 30 och däröver är för varmt för de minsta.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-02-16 klockan 11:41.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-02-16, 11:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nyfödd.......

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Hej och stort grattis!

En liten kommentar angående barn och vatten. Det är inte ett inlägg som berör att ni ska ta med den lilla till Naxos. Det bli säkert en fantastisk resa.

Barn under två år bör inte bada i vatten kallare än 30 grader. Men under korta (5-10 min) stunder går det bra. Detta fick vi lära oss när vår dotter gick en babysimkurs.

/Ofelia
Jag uttryckte mig nog lite oklart. Lufttemp var 25 grader och den bör inte vara mycket varmare för de minsta. Vid dessa temperaturer kan de fortfarande leka och klara sig kortare stunder i solen. Tyvärr blir medelhavsvärmen oftast för mycket för de minsta under sommaren.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-02-16, 12:17
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Nyfödd.......

Citat:
Ursprungligen postat av bopia Visa inlägg
Vi måste bara få berätta.......
Klart ni får berätta. GRATTIS!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-02-16, 13:11
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nyfödd.......

Ang att resa med nya små människor...
Vi var nere i Augusti när våran yngsta dotter var 8 månader, det var bra varmt men gick jättebra och hon verkade inte lida trots att det var varmt. Vätskeersättning för bebisar kan vara bra att ta med men enligt BVC funkar välling jättebra när man behöver få i små barn dryck.
Ett tips kan vara att hyra bil och åka runt med AC under de varmaste timmarna, vi hade bil hela tvåveckorsperioden och det var perfekt att ta en tur när det är som varmast.
Tycker det låter konstigt att barn under två inte ska bada om det är svalare än 30 grader, tror man får använda sin egen magkänsla där. Mina barn har badat jättemycket både i hav och pool redan under deras första år och det har inte varit några konstigheter, bara de inte blir nedkylda är det nog ingen fara.
Blöjor är bra att ta med , det är svindyrt i alla fall på Kreta. Barnmat på burk finns i begränsad mängd och dyrare än hemma.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-02-16, 13:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Nyfödd.......

STORT GRATTIS!!! Att få bli mor- eller farföräldrer är en nystart i lvet!

Naxos i augusti, med en bäbis. Rätt varmt och en massa greker (som alla verkar ha med sig egen bil, av trafiken att döma) på den fullknökade stranden. Nja, jag hade nog valt något annat alt.

Men, det är ju klart. Det finns ju nyfödda även i Grekland och de klarar sig ju...

/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-02-16, 13:48
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Nyfödd.......

GRATTIS!!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-02-16, 16:32
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Nyfödd.......

Grattis!!!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-02-16, 18:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nyfödd.......

GRATTIS!!!! Jag vet hur det känns!!!!
Jag är ju också nybliven mormor sen 10 veckor till första barnbarnet....en liten Tilde som redan går på babysim för att kunna klara första greklandssemestern... 2009 tänker mormor ta med mor och dotter till Grekland och då vore ju en Kalimeratröja mysig!

Janne, vad säger Du???

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-02-17, 19:51
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Nyfödd.......

Grattis "bopia" och Lissi Mvh Ann
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT