Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-04-02, 01:21
recoplay recoplay är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 1
Standard Vart bo på Samos?

Min mamma fyller 60 år i september och vi funderar på att åka till Samos. Nu är frågan, vilken stad är bäst att bo i? Vi vill kunna gå ut och äta på olika restauranger på kvällarna och ta ett morgondopp i havet på morgnarna. Tar gärna emot tips på hotell också, självhushåll är ett måste då vi tycker om att göra frukost hemma på terassen, gärna med utsikt över havet. Vi gillar också att shoppa, vilken stad är bäst för det? Tacksam för svar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-04-02, 09:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vart bo på Samos?

Citat:
Ursprungligen postat av recoplay Visa inlägg
Min mamma fyller 60 år i september och vi funderar på att åka till Samos. Nu är frågan, vilken stad är bäst att bo i? Vi vill kunna gå ut och äta på olika restauranger på kvällarna och ta ett morgondopp i havet på morgnarna. Tar gärna emot tips på hotell också, självhushåll är ett måste då vi tycker om att göra frukost hemma på terassen, gärna med utsikt över havet. Vi gillar också att shoppa, vilken stad är bäst för det? Tacksam för svar!
Pythagorion eller Kokkari tror jag skulle passa er bäst. Nackdelen med Kokkari är att det ofta blåser där och det kan gå höga vågor. Det kanske inte är så kul med morgondopp då. Det finns en liten sandstrand i Pythagorion dit det är promenadavstånd, om ni bor i byn. Om jag skulle välja hade jag valt Pythagorion.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-04-02, 15:25
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Vart bo på Samos?

Och jag väljer Kokkari,det har jag gjort flera gånger,alltid lika trevligt!!
Monica
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-04-02, 17:58
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Vart bo på Samos?

Och jag väljer Pythagorion..Mindre blåsigt och bättre med mat och bad.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-04-02, 18:58
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vart bo på Samos?

Jag skulle välja Pythagorion vi var där nu två veckor men då var ej vädret det bästa men byn var underbar.
se länk nedan.
Olle
https://www.youtube.com/watch?featur...&v=UvZUhexBucQ
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-04-04, 09:20
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Vart bo på Samos?

Citat:
Ursprungligen postat av recoplay Visa inlägg
Min mamma fyller 60 år i september och vi funderar på att åka till Samos. Nu är frågan, vilken stad är bäst att bo i? Vi vill kunna gå ut och äta på olika restauranger på kvällarna och ta ett morgondopp i havet på morgnarna. Tar gärna emot tips på hotell också, självhushåll är ett måste då vi tycker om att göra frukost hemma på terassen, gärna med utsikt över havet. Vi gillar också att shoppa, vilken stad är bäst för det? Tacksam för svar!
Huvudstaden Vathi och där Kalami-området. Boende i Anthemis Apartments. 250 m till Gangou-beach, ca. 1 km till centrum med restauranger och shopping. Inte så turistisk som Pythagorion och Kokkari, mera lokalt liv. Vill ni åka charter, Apollo har resor till ovannämda boende.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-04-07, 13:44
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Vart bo på Samos?

Hvis vi skal tilbake til Samos, blir det uten tvil Samos Hotel igjen, i sentrum av Vathi ved havnen, og 10 min å gå til Gangou-stranden. Bussforbindelser til Kokkari og Pythagorion hvis man vil oppleve turistmylderet, men ellers er det enkelt å kjøre på Samos, så en leiebil anbefales.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-04-07, 14:58
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Vart bo på Samos?

Enig med JohnS. Hotel Samos er supert!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-04-07, 17:46
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Vart bo på Samos?

Ja om man skall ta ett morgondopp..och gå till stranden är inte Samos stad och Vathi att rekomendera..Pythagorin är i min mening det optima..Efter 26 resor på olika platser på Samos är "Pytta" eller Potokaki det bästa..nära bad bra äta...Och vill man shoppa kan man ta bussen till Samos stad.. bye .Ha en trevlig resa.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-04-08, 10:51
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 66
Standard Sv: Vart bo på Samos?

....och jag skulle välja Kokkari där jag varit de senaste 8 åren. Mindre turistigt än Pytta. Men god tillgång till affärer och restauranger och lagom folkliv. Precis som i P finns det fin hamnpromenad även om de bättre resturangerna ligger bakom. Vinden är oftast ett behgligt inslag och gör det inte alltför hett.
Men smaken är som baken och Samos är underbart!

/Manna
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-04-08, 11:43
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Vart bo på Samos?

Citat:
Ursprungligen postat av Manna Visa inlägg
....och jag skulle välja Kokkari där jag varit de senaste 8 åren. Mindre turistigt än Pytta. Men god tillgång till affärer och restauranger och lagom folkliv. Precis som i P finns det fin hamnpromenad även om de bättre resturangerna ligger bakom. Vinden är oftast ett behgligt inslag och gör det inte alltför hett.
Men smaken är som baken och Samos är underbart!

/Manna
Oja Samos är helt underbart...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-04-08, 11:57
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Vart bo på Samos?

Jeg beklager at jeg ikke leste spørsmålet grundig nok før jeg svarte. Hvis det er viktig å lage egen frokost, vil jeg nok absolutt velge Kokkari. Det finnes flere strender i Kokkari, så de gangene vinden er plagsom på hovedstranden, er det ikke noe problem å finne et annet sted uten vind å ta sitt morgenbad.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-04-09, 09:55
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Vart bo på Samos?

Jag skulle välja Melamfelo som ligger i Kalami lite utan för Samos stad. Litet mysigt lägenhetshotell med balkonger utåt Samosviken. Frkost med utsikt! Restaurang 20 meter, bad nerför backan på Gagou Beach, jacuzzi på taket mm. mm. dessutom är ägarinnan svenska! Lycka till och hjärtliga gratulationer!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT