Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-09, 17:03
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Vart ska man ta vägen i år?

Milos är nästan tvunget - några år sedan jag var här nu och saknat det så mycket! Men vad ska jag kombinera med? Har aldrig varit på Serifos däremot Sifnos men vill nog inte dit igen. Småkykladerna har jag inte varit på. kanske ett alternativ? Missar gärna Paros o Naxos eftersom jag varit där så många ggr. Ngn som vet om det kommer fler flygtider eftersom jag gärna flyger. När kommer alla båttider? Landar förmodligen 12.30 en söndag och vill gärna iväg från Aten så fort det bara går. Kan man få lite råd från ngn kloker?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-20, 19:52
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Vart ska man ta vägen i år?

Ett alternativ är att ta flyget från Aten till Milos. Sedan båt till Sikinos och/eller Folegandros. Två härliga öar. Sedan båten till Santorini och flyg från S till Athen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-01-21, 11:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vart ska man ta vägen i år?

Håller med ovanstående att både Sikinos och Folegandros är utmärkta alternativ att kombinera med Milos. Visst är det ganska stilla på Sikinos speciellt i låg eller mellansäsong då ön endast har drygt 200 inv men det är en fin ö med härlig grekkänsla.

Folegandros och dess Chora är en av mina absoluta favoritplatser i Grekland och den som gillar riktigt, god traditionell grekisk mat har mycket att hämta här. För att inte tala om vad älskare av mysiga gränder och fina torg får uppleva. Allt hand i hand med levande grekiskt vardagsliv. Mycket bättre kan det inte bli.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-01-21, 16:20
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sv: Vart ska man ta vägen i år?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Håller med ovanstående att både Sikinos och Folegandros är utmärkta alternativ att kombinera med Milos. Visst är det ganska stilla på Sikinos speciellt i låg eller mellansäsong då ön endast har drygt 200 inv men det är en fin ö med härlig grekkänsla.

Folegandros och dess Chora är en av mina absoluta favoritplatser i Grekland och den som gillar riktigt, god traditionell grekisk mat har mycket att hämta här. För att inte tala om vad älskare av mysiga gränder och fina torg får uppleva. Allt hand i hand med levande grekiskt vardagsliv. Mycket bättre kan det inte bli.

Eva
Har förstått att det inte är toppenbad på Folegeandros. Eller har jag fel? Var vill man bo? Gärna med morgondopp och med havsutsikt. Tips? Chora eller hamnen?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-01-21, 16:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Vart ska man ta vägen i år?

Citat:
Ursprungligen postat av pianilss Visa inlägg
Har förstått att det inte är toppenbad på Folegeandros. Eller har jag fel? Var vill man bo? Gärna med morgondopp och med havsutsikt. Tips? Chora eller hamnen?
Jag tycker stränderna är bra. I alla fall passar de min smak. Vill du bada på morgonen måste du bo i hamnen, annars får du börja dagen med att åka buss.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-01-22, 08:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vart ska man ta vägen i år?

Stränderna är helt ok på Folegandros men hamnen och området där nere skulle jag inte välja att bo i men om närhet till stranden är det viktigaste kanske ni ändå bör bo där. Många tycker det är ok och åker upp till Chora på kvällarna. Jag föredrar helt klart att bo i Chora och tar mig till stränderna när jag vill. Ö-luffandet ger ju möjlighet att bo strandnära på en ö och välja ett annat alternativ på en annan ö. Det är i Chora grekerna bor på ön och det är en av ö-världens vackraste byar. Havet är nära och du kan se det från tre håll men ändå långt bort på grund av höjden. Mycket mäktigt.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-01-25, 15:46
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Vart ska man ta vägen i år?

Citat:
Ursprungligen postat av pianilss Visa inlägg
Milos-
Ngn som vet om det kommer fler flygtider eftersom jag gärna flyger. När kommer alla båttider? Landar förmodligen 12.30 en söndag och vill gärna iväg från Aten så fort det bara går. Kan man få lite råd från ngn kloker?
Samma här kommer till Aten en söndag vid 12.30 och då har flyget till Milos redan gått. Är det ngn som vet om det kommer mer flygtider framöver på söndagar??
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-01-27, 10:15
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Vart ska man ta vägen i år?

Jag vet inte när du reser, men sent i aug. förra året gick det flyg vid 17tiden. Var framme på Milos efter 40min. Har svårt att tro att man bara kommer att ha ett flyg per dag i år.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-05, 16:22
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Vart ska man ta vägen i år?

Reser i slutet av maj, en söndag kl 1230, går det mer än ett flyg till Milos från Aten då tro? Nån som vet??
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-05, 21:05
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Vart ska man ta vägen i år?

Olympic flyver fra Athen til Milos klokken 06:00 og klokken 11:30.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-02-06, 10:30
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Vart ska man ta vägen i år?

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Olympic flyver fra Athen til Milos klokken 06:00 og klokken 11:30.
Tyvärr kommer mitt flyg till Aten kl 1230
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-02-06, 11:59
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Vart ska man ta vägen i år?

Så er der fly (Olympic eller Aegean) fra Athen til Santorini, overnatte på Santorini og derefter færge til Milos.

Alternativ; fly til Mykonos, Paros eller Naxos...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-02-06, 12:25
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sv: Vart ska man ta vägen i år?

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Jag vet inte när du reser, men sent i aug. förra året gick det flyg vid 17tiden. Var framme på Milos efter 40min. Har svårt att tro att man bara kommer att ha ett flyg per dag i år.
Fick just svar från Olympic att deras flygturer till Milos är klarlagda och inga förändringar sker vilket betyder bara morgonturer som ju blir svåra att hinna med.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-02-06, 18:33
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Vart ska man ta vägen i år?

Citat:
Ursprungligen postat av pianilss Visa inlägg
Fick just svar från Olympic att deras flygturer till Milos är klarlagda och inga förändringar sker vilket betyder bara morgonturer som ju blir svåra att hinna med.
Då får det bli båt av något slag
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-02-07, 16:28
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Vart ska man ta vägen i år?

Det var tråkigt. Jag var ju sååå nöjd i höstas. Du får antingen försöka med en natt i Ateen och sedan morgonflyget. Eller som någon skriver flyg till Santorini (om det passar med din ankomsttid) och båt vidare till Milos nästa dag. Tyvärr blir nog det senare alternativet rätt dyrt.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-02-07, 17:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vart ska man ta vägen i år?

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Du får antingen försöka med en natt i Ateen och sedan morgonflyget.
Det låter ju inte fel att starta med en eftermiddag och natt i Aten och sen ta flyg dan efter....
Det finns ju många billiga budgethotell centralt i Aten....


Ett annat alternativ är Peris hotel i Luotsa..de både hämtar vid ankomst och kör till flyget dagen efter.... Hotellet ligger ca 20 min promenad från stranden och det finns tavernor på gångavstånd..

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-02-09, 10:45
cribbelini cribbelini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Västerås
Inlägg: 42
Standard Sv: Vart ska man ta vägen i år?

Vi flög från Aten till Milos i somras, bokade nästan ett år innan! Flygtiden var under 30 minuter, HELT underbart att komma ut så fort. Sedan luffade vi oss hemåt via Sifnos-Andros-Rafina-Eleftherios Venizelos.. Kanske man kan ta den vägen omvänt för att slippa Aten/Pireus??
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT