Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2010-06-09, 13:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Vad jag kan utläsa så kommer det inte att gå några tåg i Grekland imorgon 10/6

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...06/2010_117562
Svara med citat
  #62  
Gammal 2010-06-15, 17:46
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Mitt i småland
Inlägg: 111
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Hörde precis om detta att svenska bolag strejkar nu i 3 dagar i rad.
Jag som flyger med Novair på lördag kommer inte att drabbas.
Men här under följer dom bolagen som drabbas.
23000 människor drabbas och 500 avgångar är inställda.

Flygstrejkens omfattning


De bolag som drabbas av strejken är Avia Express, Avitrans Nordic, Golden Air och Svenska Direktflyg.
Strejken innebär att 10 000 passagerare drabbas under torsdagen och fredagen då sammanlagt 500 avgångar ställs in. Strejken tar slut klockan 23 på fredagen. Men pilotfacket har varslat om ny strejk den 7–9 juli om inte parterna lyckats komma överens.
Svara med citat
  #63  
Gammal 2010-06-15, 23:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Och i morgon onsdag 16.6.strejkas det på Metron i Aten...
Svara med citat
  #64  
Gammal 2010-06-17, 16:13
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Det lär ska bli strejk på metron även på fredag 18.6 enligt tidningarna.
Svara med citat
  #65  
Gammal 2010-06-17, 16:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det lär ska bli strejk på metron även på fredag 18.6 enligt tidningarna.
Är det den enda strejkerna som är just nu? Efter morgondagen har de alltså strejkat i tre dagar på rad, kan man förvänta sig att det är över nu?
// Helén
Svara med citat
  #66  
Gammal 2010-06-17, 17:18
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Mitt i småland
Inlägg: 111
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det lär ska bli strejk på metron även på fredag 18.6 enligt tidningarna.

Och vad är Metron????????

Åker direkt till Santorini på lördag morgon är väl ingen fara där?????

1½ dag kvar
Svara med citat
  #67  
Gammal 2010-06-17, 17:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Citat:
Ursprungligen postat av BADarkness Visa inlägg
Och vad är Metron????????
Tunnelbanan
// Helén
Svara med citat
  #68  
Gammal 2010-06-17, 18:46
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Jag har inte så bra koll på strejkläget. Här skulle det vara lärarstrejk eller nåt några veckor sen, och det kom så där 11 personer för att gå i tåget...
Svara med citat
  #69  
Gammal 2010-06-21, 16:46
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Fr.o.m. onsdag 23 juni fram t.o.m. 7 juli verkar strejkerna inom olika sektorer vara planerade:

Följande är hämtat från dagens Ekathimerini:

NEWS
Metro is back but new strikes begin
Athens metro services are to run as normal today after employees called off a 24-hour work stoppage. But thousands of other workers in different sectors are to walk off the job this week, starting a new wave of strike action in protest at impending pension reforms and other austerity measures.
Metro workers, who had been due to strike today in a continued protest against the nonrenewal of contracts for 286 colleagues, are to meet tomorrow to decide whether to resume their action. They called off today’s planned strike yesterday after a court deemed their continued action illegal and abusive. A three-day walkout by metro workers last week led to increased congestion on the streets of the capital, as thousands of Athenians who usually rely on the metro took to their cars.
Adding to commuter woes, a series of work stoppages by employees of the Hellenic Railways Organization (OSE), scheduled for tomorrow, Wednesday and Thursday, will disrupt rail services across the country.
The participation of members of the Communist Party-affiliated labor union PAME in a 24-hour strike called by the union for Wednesday may also affect public transport. The country’s two main unions, the General Confederation of Greek Labor (GSEE) and civil servants’ union ADEDY, have already called a general strike for June 29 to protest pension and labor relations reforms.
Another area that will be seriously disrupted over the next two weeks is the legal sector. Lawyers are to stage rolling 24-hour strikes from Wednesday through July 7 to protest the impact of new tax measures and imminent changes to the pension system. The coordinating committee representing the country’s bar associations decided on the action last week to protest the impact of the government’s tax reforms on its members.
Svara med citat
  #70  
Gammal 2010-06-28, 21:11
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Och i morgon onsdag 16.6.strejkas det på Metron i Aten...
Siden vi skulle reise 17.juni, ble jeg lettet da jeg så din info om streik på metroen dagen f ø r, Monica
- så slipper v i tenkte jeg

Men.., vel framme i Athen oppdaget vi først at det var buss-streik mellom kl10 og kl17, og deretter at det fortsatt var streik på Metroen....så..., da var det å stille seg i den l a n g e taxikøen, siden vår Blue Star hadde avgang 17.30.
Køen v a r lang, men siden det finnes ufattelig mange taxier i Athen
(ca 25 000 sa vår sjåfør) ble ikke ventetiden så lang likevel

Vi var ombord i Blue Star i g o d tid, til tross for e n o r m biltrafikk (pga buss og metrostreiken)
Vi priset oss lykkelig over at det ikke var streik i Pireus

Jeg håper det løser seg på b e s t mulig måte for dere reiser i morgen
Svara med citat
  #71  
Gammal 2010-07-02, 20:06
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Det kommer säkert att strejkas lite fram och tillbaka under en tid framöver. Det måste vi nog räkna med. Personligen fixar jag att Taxi, bussar, Metro, tåg, banker och tom flygledarna strejkar. Jag är kreativ och har bra försäkringar...

MEN. Om de strekande fortsätter att tex hindra turister från att gå ombord på båtarna i Pireus, som hände för några dagar sedan, när båtarna gick eftersom de inte strejkade, DÅ hugger de sig i foten. Fortsätter man blockera turister på det sättet så kommer många att förlora intresset för Grekland.

Jag tyckte synd om tjejen som skulle till Santorini och gifta sig men som hindrades att komma ombord på båten.

Vad tror de strejkande att de ska uppnå med att djäklas med turister som ändå står för så stor del av Greklands inkomster och ger så många arbetstillfällen? Ursäkta, men det är så korttänkt så det är Grekiskt...
Svara med citat
  #72  
Gammal 2010-07-04, 13:05
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Mitt i småland
Inlägg: 111
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Precis hemkommen ifrån santorini har varit där i 2 veckor i år igen
Jag har varit där nu några gånger och lärt känna vissa personer.
Dom bästa jag/vi känner har en resturang the Navy´s i kamari.
Han har tyckt att det är mycket mera " båt människor ".
D.v.s Amerikaner,Japaner,Koreaner,Portugiser etc etc.
Hans säsong har varit bra började rulla på bra redan i början på maj.
Och nu var det högtryck så han har fått anställa en till.

Enligt en supermarket ägare mittemot Taverna Andreas .
Så har han haft en hemsk säsong hittils.
Vi tyckte inte att det var dyrt hos honom alls. Vi har ändå handlat allt som vi köper ifrån supermarket ifrån honom i 3 år.
Men alla priser har gått upp mellan 20-35 % men han har inte lagt på så mycket. Så därav tycker man ju inte att han är dyrare.

Var inte Fira denna gången utan bara i Oia en gång på kvällen.
Men där var sjukt mycket amerikaner , japaner, koreaner.

Har inte varit med att det varit så himla mycket av dom innan.
Men tydligen så har fler av Båtfolket just tagit den vägen lyx båtar så som Princess Cruieses etc.
En taxi chaufför sa att förra veckan låg det 5 st av dessa multi stora båtar i fira.
Detta var tydligen lite ovanligt då dom oftast kommer i maj.
Men allt har förskjutits som han sa.
Juli och Augusti var förhoppningarna väldigt bra .
Ingen som jag har pratat med gillar strejkerna och är förbannade på dom som driver på detta i Athen.

Men allt som allt så var allt väldigt bra och varmt och skönt.
Resturang priserna har inte förändrats något sen i September förra året.
Kollar på flyg vecka 31 igen
åker själv med mina barn om jag får bra pris på studio..
Svara med citat
  #73  
Gammal 2010-07-04, 21:03
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Så var det dags igen!

Från Ekathimerini:

NEW BLOCKADE
Seamen to close Piraeus port
In what is fast becoming a major headache for the country’s tourism sector, the Panhellenic Seamen’s Federation (PNO) has announced that it will be staging another 24-hour strike on July 8, preventing travelers from boarding island-bound ferries at the port of Piraeus. Several blockades over the past few weeks have resulted in thousands being stranded at the country’s main port and on the Aegean islands. The decision to strike next Thursday, when another general strike is also scheduled, was made after tensions peaked during a session of PNO’s executive committee between federation members and representatives of the militant Communist Party-affiliated group PAME.

Generalstrejk på Torsdag 8:e Juli! Dvs på Torsdag! Och man kommer återigen att hindra resande att gå ombord på båtarna i Pireus. Tänk på det om ni kommer ner då! (Hoppas inte flygledarna strejkar också) Rafina och Lavrio verkar inte påverkas. Och man tar sig ju i alla fall ut i Cycladerna därifrån.

Jag kan för mitt liv inte förstå vad de tror sig vinna på detta?
Svara med citat
  #74  
Gammal 2010-07-04, 21:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Hoppas de ankommande båtarna får lägga till! Jag vet ju att CarinaN och hennes man kommer till Pireus då från sin ö-luff... Vet nån hur det var förra gången?? Var det bara AVGÅENDE trafik som blockerades ??

Lissi
Svara med citat
  #75  
Gammal 2010-07-04, 23:28
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hoppas de ankommande båtarna får lägga till! Jag vet ju att CarinaN och hennes man kommer till Pireus då från sin ö-luff... Vet nån hur det var förra gången?? Var det bara AVGÅENDE trafik som blockerades ??

Lissi
Som jag förstod det förra gången så gick båtarna men passagerarna hindrades att kliva på båtarna.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #76  
Gammal 2010-07-04, 23:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vet nån hur det var förra gången?? Var det bara AVGÅENDE trafik som blockerades ??
Det låter ju inte så i Peters klipp: Several blockades over the past few weeks have resulted in thousands being stranded at the country’s main port and on the Aegean islands.

Om folk blev strandade ute på öarna bör det rimligen bero att inga färjor kunde lägga till i Pireus och därför inte heller avgick från öarna. Men det kan ju också vara tidigare strejker det där citatet gäller, alltså strejker där även folk i hamnarna på öarna drabbades.
Svara med citat
  #77  
Gammal 2010-07-05, 17:14
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det låter ju inte så i Peters klipp: Several blockades over the past few weeks have resulted in thousands being stranded at the country’s main port and on the Aegean islands.

Om folk blev strandade ute på öarna bör det rimligen bero att inga färjor kunde lägga till i Pireus och därför inte heller avgick från öarna. Men det kan ju också vara tidigare strejker det där citatet gäller, alltså strejker där även folk i hamnarna på öarna drabbades.
Var det inte så att hamnarbetarna strejkade vid någon generalstrejk också, då stod båtarna stilla i Pireus?
Hamnen i Rafina har väl aldrig drabbats av strejk eller blockad som jag har förstått det men det är ju inte lätt att hålla ordning på dessa idioter som gör allt för att förstöra sitt lands ekonomi.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #78  
Gammal 2010-07-05, 19:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

Jag sms:ade CarinaN i går att de får hålla koll....Det lutar nog åt att de ska försöka ta sig till Pireus redan den 7:e. Att de inte väljer Rafina beror på att de så gärna ville gå till platsen där de gifte sig i Pireus för ett år sen..och det kan man ju förstå

Lissi
Svara med citat
  #79  
Gammal 2010-07-05, 19:59
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Ny generalstrejk 5 juni

På ambassadens hemsida går följande att läsa nu i kväll:

"En 24 timmars generalstrejk har annonserats av facken för torsdagen den 8 juli.
Ingen information ännu om vilka som kommer att ansluta sig.

Generalstrejker följs vanligast av demonstrationer och det kan bli aktuellt även denna gång."


Är det någon som vet hur länge dessa strejker kommer att pågå? Vi åker ner om ett par, tre veckor. Precis när grekernas egen semesterperiod närmar sig, svårt att få färjebiljetter. Förstår att det är svårt att sia om framtiden, men jag vill kanske tro att man inte går i storstrejk när grekernas egen semester börjar. Eller är det kanske precis tvärtom? Vad tror ni?

Kicki
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT