Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2021-09-09, 16:59
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Ränseln är ånyo packad.

Ränseln är ånyo packad, ja så tänkte jag tidigt igår morse när jag lämnade hemmet och tog mig till Umeå flygplats.




Turen går denna gången till Arlanda, därefter till Atens flygplats. Jag behövde en övernattning för att komma till Samos och då valde jag hotel Avra i Rafina. Dom har gratis busstransfer från och till flygplatsen, så det var ett bra alternativ. Dessutom tycker jag att Rafina är ett småmysigt ställe.

Tanken var att jag skulle gå till någon taverna med TV men tröttheten tog över så jag bestämde mig för att äta på hotellets restaurang och middagen inleddes med ett glas ouzo, som brukligt.




Sedan satte jag mig på min balkong och lyssnade på Sveriges Radios sändningar från fotbollsmatchen. Men om sanningen ska fram så var det utsikten från balkongen som jag främst bedårades av.







Av en sådan fantastisk utsikt snurrade många funderingar i mitt huvud. På väg till Rafina åkte jag delvis på småvägar på landsbygden. Där fanns många vinodlingar. Jag frapperades av att vinstockarna såg ut som Santorinis stockar. Kraftiga, så dom kan inte ha varit nysatta men väldigt låga, dom största var knappt en meter höga. Och hur ser vindruvsträdens blommor ut? Jag har aldrig sett några.
En annan fundering jag hade var detta med social distans i samband med att man flyger. Man har streck på golvet för att stå rätt vid säkerhetskontrollen. När man lämnar flygplanet går man ut i sektioner, rad ett till fem, sex till tio o.s.v.. Men sen trycks man ihop som packade sillar dom 200 meter man ska åka buss mellan flygplanet och flygplansbyggnaden. Social distans, blaha, blaha!




Nu har jag kommit till Pythagorion på Samos och gjort besök hos Gregorys bar och också taverna Elia. Utsikten från Elias är alltid härlig och jag känner mig så lycklig över att vara här!



Imorgon tar jag färjan Nisse (Nisos Kalymnos) till Agathonissi. Där blir jag i fyra dar. För att sedan komma till Fourni åker jag tillbaks till Samos, för att vara där cirka 10 dar. Det blir ett väldigt flängande på färjor! Jag avslutar med 5 dar i Pythagorion. Det är alltid bra att vara på hemreseön i god tid!

Livet leka hälsar Birgitta
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT