Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Syros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-10-12, 16:25
Susanka Susanka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 4
Standard Syros/Tinos

Sommaren 2004 slutet av juni och framåt sc 21/2 vecka tillbringade vi på Sifnos. Helt underbar ö men denna blåst...... Nu planerar vi Syros/Tinos 2006 med utresa 060623 och undrar om det alltid blåser strm på dessa öar?

Susanka
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-10-12, 22:38
ullis ullis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 34
Standard Sv: Syros/Tinos

Hej!

Vi tillbringade 2 juniveckor på Syros i somras, och inte märkte vi av någon nämnvärd blåst! Dagen för hemfärd friskade det dock i ordentligt, men inte värre än att Blue star Ithaka äntrade Piraeus på utsatt tid. Syros är för övrigt en helt underbar ö!

Hälsningar Ullis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-10-13, 16:45
Susanka Susanka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 4
Standard Sv: Syros/Tinos

Hej Ullis!

Det låter skönt! Har du någon rekommendation på boende. Vi föredrar strandnära och bra utsikt (vi samlar på utsikter).

MVH Susanka
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-10-14, 11:55
ullis ullis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 34
Standard Sv: Syros/Tinos

Hej igen!

Det finns ett flertal orter att välja på, beroende på vad man vill ha ut av semestern! Vi bodde i Galissas på västra sidan som är en mysig by med ett 15-tal hotell och kanske 7-8 restauranger/tavernor. Vårt boende var Galissas studios som kanske inte blir världsberömt för utsikten men kanske för sin trevlighet! Fina lägenheter och en jättetrevlig värd som hämtar och lämnar vid hamnen i Ermoupolis. Andra trevliga byar är Kini, Finikas, Possedonia och Vari. Vari ligger längst söderut på ön och där kan jag tänka mig att bo vid nästa besök på Syros! Ermoupolis som är staden på Syros är också en riktig pärla, jättefint och trevligt men en bit till närmaste bad. Hotelltips i flera byar hittar du under "boka hotell" här på Kalimera. Hör gärna av Dig om du vill ha fler tips, jag tror vi utforskade varje åsnestig med moppen i somras.

Lycka till i planeringen!

Hälsningar Ullis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-10-14, 13:01
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Syros/Tinos

Nyss komna hem från höstens öluffartur på trenne veckor, kan det kanske sitta bra med lite bilder från Syros. Bilderna är tagna nu i måndags och tisdags denna vecka! (11-12 Oktober)

Bild 1. Grönsaksgatan Ermaupoli
Bild 2. Nytillverkad Syros-korv utanför slaktarbutiken Ermaupoli
Bild 3. Argo Studios, Kini, där vi alltid bor. Hustrun skymtar på altanen.
Bild 4. Konstverket Sjöjungfrun, Kini Beach.
Bild 6. Regionparlamentet Ermaupoli vid senatstorget.
Bild 7. Kinitavernorna spikar igen för säsongen.........

Länk http://www.sendpix.com/albums/05101403/cxyd5scvqr/

Arne och Hustru Birgitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-10-14, 13:33
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Syros/Tinos

Välkomna hem Arne och Birgitta!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-10-14, 20:02
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Syros/Tinos

Hej! Välkommen hem. Tackar för tipset på boende i Kini/Syros. Argo var mycket prisvärt+en trevlig värd. Spenderade 4 dagar på Argos. Vad jag förstod är Kini det rätta stället på Syros. Nära till stan+bra bussförbindelser. Stranden i byn/Kini håller jag nog för den bästa på Syros . Stränderna i norr besökte vi inte,badbåtarna hade stängt för säsongen. I övrigt är Syros väl värt ett besök, framförallt det charmiga Ermoupoli. Fina gränder, trevlig hamnpromenad! Ano Syros var en positiv bekantskap,att det dessutom är födelseplats+ett museum för Marcos Vamvakaris,(min hjäte) bidrog till min belåtenhet! mvh Tom

Senast redigerad av Tom den 2005-10-14 klockan 20:21.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-10-15, 12:05
Susanka Susanka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 4
Standard Sv: Syros/Tinos

Hej! Syros verkar verkar underbart! Det får bli det nästa sommar! Härliga bildet. Vi älskar riktigt grekiskt stadsliv dvs orter där det faktiskt bor greker.
Susanka
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-10-15, 12:08
Susanka Susanka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 4
Standard Sv: Syros/Tinos

Hej Ullis!

Tack för tips och svar. Syros låter mysigt. Jag vill gärna hyra moppe som förr men nu har vi vår dotter som är åtta och gärna vill åka med på moppe men min make är mycket skeptisk. Får se vad ag lyckas övertala honom med nästa sommar.

Susanka
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-10-15, 13:19
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Syros/Tinos

Men, det här med moppe!!! Jag delar fullt och fast din mans skepsis!!!!

Vi hava genom idogt resande runt i övärlden sett alltför många moppeolyckor där gipsade armar och ben samt stygn och stödkragar ingå, för att ens drömma om moppehyra. Lägg därtill att Grekerna ofta kör som "Turkar" det vill säga helt hänsynslöst.....

Syros enastående goda och prisvärda bussförbindelser förmenas täcka de allra flesta behoven. Till detta lägges därtill möjligheten att färdas med prisbillig taxi. Ermaupoli- Kini betinga ett pris på 1,10€ med buss och 5,50€ med taxi.

Välja man rätt bussavgång kan man med fördel resa "Vassturen" dvs åtta byar runt Ermaupoli- Kini för samma 1,10€ pp!!! Gälla även omvänd resväg.

Det går i lågsäsong även bra att göra upp med en taxi om halv- eller heldagshyra till mycket bra pris.

Arne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-10-18, 13:44
Roger Roger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 5
Standard Sv: Syros/Tinos

Kan bara hålla med Arne om Syros och Kini. Besökte just Argo-studios i våras efter att ha läst ett inlägg från Arne. Bra och mycket prisvärt boende och en värd, Yiannis, som är jättebra. För att citera en taxichaufför i Piraeus så är Syros 'a veeery quiet island'. Perfekt start på semestern tycker jag. Vi inleder också nästa års ö-tripp i maj med Syros!

Senast redigerad av Zanét den 2005-10-18 klockan 14:23. Anledning: Otillåten hotellänk
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-10-18, 17:13
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Syros/Tinos

Velkommen hjem, Arne & Birgitta, og takk for at dere deler de flotte bildene med oss!

Thalassa
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-10-18, 21:40
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Syros/Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Arne
Nyss komna hem från höstens öluffartur på trenne veckor, kan det kanske sitta bra med lite bilder från Syros. Bilderna är tagna nu i måndags och tisdags denna vecka! (11-12 Oktober)

Bild 1. Grönsaksgatan Ermaupoli
Bild 2. Nytillverkad Syros-korv utanför slaktarbutiken Ermaupoli
Bild 3. Argo Studios, Kini, där vi alltid bor. Hustrun skymtar på altanen.
Bild 4. Konstverket Sjöjungfrun, Kini Beach.
Bild 6. Regionparlamentet Ermaupoli vid senatstorget.
Bild 7. Kinitavernorna spikar igen för säsongen.........

Länk http://www.sendpix.com/albums/05101403/cxyd5scvqr/

Arne och Hustru Birgitta
Underbara bilder Arne! Den med "korvar-på-tork" känner jag igen. Till höger om korvarna ligger en taverna, och där åt maken o jag middag en gång förra hösten. "Tavernor som stänger för säsongen", är den som tillhör Hotel Sunset i Kini där vi bodde. I like! Tack så mycket
//Brige
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-10-19, 14:03
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Syros/Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Susanka
Sommaren 2004 slutet av juni och framåt sc 21/2 vecka tillbringade vi på Sifnos. Helt underbar ö men denna blåst...... Nu planerar vi Syros/Tinos 2006 med utresa 060623 och undrar om det alltid blåser strm på dessa öar?

Susanka

Under juli/ augusti kan det blasa mycket i o-varlden eftersom det ar Meltemin (nordanvinden ) tid.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT