Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Syros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-10-29, 21:01
solstråles avatar
solstråle solstråle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 51
Standard Syros?

Efter att ha läst Kalimeraguiden om Syros är jag riktigt sugen på att åka dit. Jag har sökt efter omdömmen på forumet men inte hittat något direkt.
Är det någon som har denna ö som favorit eller som kanske tvärtemot har dålig erfarenhet av Syros?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-10-29, 21:10
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Syros?

Citat:
Ursprungligen postat av solstråle Visa inlägg
Är det någon som har denna ö som favorit eller som kanske tvärtemot har dålig erfarenhet av Syros?
Jag besökte Syros för första gången i juni och gillade verkligen ön. Bevis för det är att jag stannade 17 nätter, vilket för mitt sätt att resa är en evighet

Bodde i Kini och tyckte det var ett bra ställe att bo på med nära till bad och härliga vandringar.

bosse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-10-30, 08:13
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syros?

Syros er en herlig øy, og som jeg har sagt på forumet tidligere , synes jeg hovedstaden Ermoupolis årsaken til det. Jeg har inntrykk av at badebyene på Syros virker som hvilke som helst andre badebyer, men Ermoupolis er i en klasse for seg, uten like i hele Hellas. Den har vakre, nyklassisistiske hus, er stor nok til at man kan bruke dagevis på å utforske den, har en herlig stemning og tempo, er definitivt ikke turistifisert,der er gode spisesteder og bra med severdigheter. Ano Syros, for eksempel, er en katolsk bydel (vel, den er faktisk en egen by, men den har grodd sammen med Ermoupolis). Den har kykladisk preg, og er dermed helt annerledes enn Ermoupolis. Det er bra med busser og enkelt å komme seg til strendene, og fordi Syros er et transportknutepunkt, er det enkelt å dra på utflukt til andre øyer også.
Jeg var på Syros i år, og du kan lese mer i reisebrevet derfra, om du gidder.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-10-30, 08:36
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Syros?

Jag var på Syros själv en vecka i juni 2004. Tyckte mycket om ön... Jag bodde i Galissas. Det var trivsamt men kanske inte så mycket att göra kvällstid. Ett fåtal barer och tavernor, men maten var fantistiskt god, gick upp 3 kilo den veckan . Det var nära ändå till Ermoupolis så jag tog taxi in dit vid ett flertal tillfällen. Det är ju ingen typisk turistö, så alla pratade inte Engelska, men man kan ju göra sig förstådd ändå. Utsikten uppifrån Ano Syros är fantastisk så dit upp tycker jag man ska ta sig om man åker till Syros.

Skulle gärna åka dit igen någon gång!

Mia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-10-30, 09:02
Ylva Ylva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 25
Standard Sv: Syros?

Stannade till på Syros på vår seglingssemester i början av oktober. En natt i Ermopoulis räckte för att upptäcka att det var en otroligt trevlig stad - dit ska jag definitivt igen!
/Ylva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-10-30, 10:01
solstråles avatar
solstråle solstråle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 51
Standard Sv: Syros?

Bara positivt, ni gör mig verkligen sugen på att åka dit. Märkligt att jag knappt hört talas om Syros tidigare. Det är låååångt kvar till sommarens resa men det är underbart att ha den att se fram emot. Visserligen har jag bokat biljetter via Flyme men jag hoppas verkligen att de håller sig på banan och inte kursar.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-10-30, 18:40
Anette M Anette M är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 5
Standard Sv: Syros?

Jag tycker det är roligt att läsa om Syros. Första och enda gången jag besökt ön är för 20 år sedan.Jag och min kompis va ute och tågluffade när vi mötte ngr killar som sa om vi vill till en ö med hålligång så ska vi åka till Syros. Ja så vi tog båten från Pireus till Syros.Väl framme i Ermaupolis tog vi en buss till Ghalissias.Tog in på ett litet ställe som hette Sigalas , en gammal grekisk tant tog hand om oss där. På kvällarna åt vi mat på en liten taverna vid stranden . Jag , Kompisen och backgammonspelande greker. Jag kommer också ihåg en stor ek vid stranden. Något hålligång såg vi inte röken av. Jag undrar om jag skulle känna igen mig om jag åkte dit idag. Anette M
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT