Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-01-03, 13:10
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Rökning och grekland

Läste att runt 37 % av grekerna röker, vilket ändå är en nedgång , med ett par procent på bara några år. Dock. De ligger i topp i EU, men den siffran.
För mig känns rökning, så otroligt udda numera. Jag slutade själv för nästan tjugo år sen och jag tror att jag numera bara känner en i min bekantskapskrets som röker (en släkting, så bekantskapen kan ej sägas upp ).

Hur många är det i Sverige? Runt 13 % hörde jag en siffra. Fast det är ju klart. I Sverige snusar vi också, så nyttjandet av nikotin, ligger nog högre iaf.

Hur många här röker resp snusar? Jag gör ingetdera längre. Inte ens på fest

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-01-03, 13:36
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Rökning och grekland

Slutade för 21 år sedan. Det bästa jag har gjort i hela mitt liv
Ulla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-01-03, 15:05
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Rökning och grekland

Jag tillhör numera gruppen snusare, slutade att röka för 5 år sedan, och då räckte först "vinsten" till en mc som vi tog till Grekland, och i höstas blev det en liten cab för pengarna, också den bor i Grekland.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-01-03, 15:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Rökning och grekland

Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg
Slutade för 21 år sedan. Det bästa jag har gjort i hela mitt liv
Ulla
Exakt samma för mig! Det är nu i dagarna 21 år sedan jag fimpade för gott, och det är en åtgärd som jag är mycket nöjd med. Har sedan dess tyckt att det luktar skunk och har inte saknat det.

...... och att snusa har jag aldrig övervägt.

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-01-03, 15:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Rökning och grekland

Slutade röka för 25 år sedan, men snusar, och har gjort så länge jag kan minnas.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-01-03, 17:00
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 745
Standard Sv: Rökning och grekland

Jag har en känsla av att de som kommer att skriva i tråden är dom som har lyckats sluta röka/snusa eller aldrig har gjort det.
Fast jag kan slänga första stenen
Är ingen storblossare och tävlar med mig själv just nu genom att räkna antal och minska på otyget.
Lider av lite "rökskam"🙈💨
/ Kajja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-01-03, 19:37
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Rökning och grekland

Å vårt nyårslöfte är: att röka cigarr när vi dricker Whisky...(utomhussäsongen)!

Nicke å Lena
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-01-03, 20:11
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 188
Standard Sv: Rökning och grekland

Kajja, här kommer en "sten" till! Är 64 och har rökt sedan 18-års åldern, skam tillsägandes! Har försökt sluta ett "antal" gånger men icke! Nu tycker jag faktistiskt att det tillhör livets njutningar.. Nå, så länge inte andra besväras av mina utandningar.... Men alla har vi väl våra akilleshälar och det är min! Det finns i alla fall ett land där folk inte tittar snett på en (om de inte är turister förstårs) GREKLAND!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-01-03, 20:54
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 745
Standard Sv: Rökning och grekland

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
Å vårt nyårslöfte är: att röka cigarr när vi dricker Whisky...(utomhussäsongen)!

Nicke å Lena
Precis som min make..haha
Han röker inte men till en Whisky puffar han gärna på en cigarr ibland..typ vart tredje år...detta gäller cigarren inte Whiskyn
/ Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-01-03, 23:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Re: Rökning och grekland

Ja, puffa på ni. Jag är inte guds bästa barn jag heller!

/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-01-04, 12:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Rökning och grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Hur många är det i Sverige? Runt 13 % hörde jag en siffra.
Enligt Folkhälsomyndigheten rökte 7% av svenskarna 2018.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-01-04, 14:06
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rökning och grekland

Jag röker alltid i Grekland, aldrig annars. Snusar överallt.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-01-06, 15:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Rökning och grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag röker alltid i Grekland, aldrig annars. .
Är det inte svårt att sluta när du kommer hem igen?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-01-06, 17:34
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rökning och grekland

Nej, snarare tvärtom. Tre veckors blossande därnere är fullt tillräckligt. Asså har man ju snuset. Utan det skulle det förstås vara mycket svårare att tackla nikotinbehovet.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2020-01-06, 17:45
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Rökning och grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Nej, snarare tvärtom. Tre veckors blossande därnere är fullt tillräckligt. Asså har man ju snuset. Utan det skulle det förstås vara mycket svårare att tackla nikotinbehovet.
Jag rökte pipa o cigariller i många år bara i Grekland, och kastade allt på flygplatsen, men en gång sparade jag. Därefter rökte jag i 6 år varje dag i Sverige.
Men sedan beslutade jag mig i Grekland att sluta för gott. Åkte ner till stranden för avsked av tobak, rökte en cigariller o drack en Ozou och reste hem och köpte en motorcykel istället.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2020-01-07, 11:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Rökning och grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Nej, snarare tvärtom. Tre veckors blossande därnere är fullt tillräckligt. Asså har man ju snuset. Utan det skulle det förstås vara mycket svårare att tackla nikotinbehovet.
Jag hade också en sådan period när jag bara rökte i Grekland, och räddningen var snuset även för mig. Rökte alltid Karelia, som jag tyckte var coolt att röka.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2020-01-07, 11:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Rökning och grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Åkte ner till stranden för avsked av tobak, rökte en cigariller o drack en Ozou och reste hem och köpte en motorcykel istället.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2020-01-07, 11:52
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rökning och grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag hade också en sådan period när jag bara rökte i Grekland, och räddningen var snuset även för mig. Rökte alltid Karelia, som jag tyckte var coolt att röka.
Jag rullar (Drum). DET är väl coolt!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2020-01-08, 12:54
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Rökning och grekland

Jag slutade röka för runt 35 år sedan. Hade fått en envis hosta och insåg att jag nog borde sluta. Använde fegmetoden och tog det riktigt långsamt. Från ett paket om dagen minskade jag med en cigarett per dag och vecka, så efter ett stort antal veckor satt jag där med min enda cigarett och tyckte att det egentligen kändes ganska larvigt, så jag slutade helt några dagar i förväg.

Men än idag, om jag går förbi någon som nyss har tänt en cigarett kan jag dra ett djupt andetag och känna: "Å, vad gott det skulle vara!". Det suget försvinner nog aldrig.

Karin
Svara med citat
  #20  
Gammal 2020-01-08, 13:44
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Rökning och grekland

Vill inte vara den som breakar den dåliga nyheten för alla rökare, men nu har nyss den nya lagen genomförts här där det är förbjudet att röka inomhus på alla offentliga ställen. Det innefattar restauranger, cafeer, nattklubbar, även lekparker utomhus mm. Denna lag följs nästan till 100 procent nu när detta följdes upp och undersöktes av myndigheterna. När jag själv varit ute sista veckan i Aten på olika ställen så såg jag att alla gick ut när de skulle röka! Inte en enda rökte inomhus. Det är rejält kallt här nu, bara några plusgrader, men alla gick ut! Fick såna Sverigevibbar haha. Askfaten var borttagna. De flesta tycker det är helt underbart att äntligen få andas in frisk luft (så frisk som den kan vara i Aten vill säga...). Grekers opinion har verkligen ändrats angående detta de senaste åren. Folk har blivit mycket mer informerade om konsekvenserna av passiv rökning och fler och fler besväras och tycker det är jobbigt med rökiga lokaler. Det är därför lagen denna gången verkligen fungerar och som folk har börjat följa den, de är mer välvilliga än vad de var för några år sedan när en liknande lag infördes (då struntade både ägare och rökare i den). Så tyvärr för rökare så är det inte längre fritt fram ens i Grekland att röka längre och det är ju bra att veta annars kan man få betala böter (tror det är på 100 euro). Tänker att det kommer bli många jobbiga tvister med turister i sommar som är vana att röka i Grekland och kanske oväntat får böter...


Jag som hatar rökning tycker detta är underbart och trodde aldrig att det skulle kunna vara så här i Grekland. Men har blivit positivt överraskad. Det finns hopp! Enda undantaget jag hört är nattklubbarna, som de första timmarna är duktiga men som tydligen när klockan slagit två ropar ut genom högtalarna att "Nu är det fritt fram att röka!". Detta har dock blivit känt och jag läste faktiskt en grekisk artikel om det igår att myndigheterna har på agendan att sätta stopp för detta med feta böter...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT