Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #261  
Gammal 2015-01-17, 10:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Såg skrotbilen bland dina bilder, Arne. Och det slog mig att en av de värre öar jag varit på när det gäller det är faktiskt Fourni. Så fort man kommer utanför byn där så möts man av deprimerande syner. Mitt i vackra grönskande sluttningar kan någon ha dumpat en gammal rostig grävmaskin.

Bilvrak ser man på många öar men på Fourni blev det mer påtagligt än på många andra öar. Det är jättetrist. Även inne i byn har det varit väldigt skräpigt de två gånger jag varit på Fourni, det är tydligt att renhållning inte är ett prioriterat område där.
Svara med citat
  #262  
Gammal 2015-01-17, 10:20
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Hos oss har man upprepade gånger markerat skrotbilar med en klisterlapp med bud om att skrota/vad man nu vill , annars tar kommunen hand om den. Betydligt färre vrak nu.
Svara med citat
  #263  
Gammal 2015-01-17, 10:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Hos oss har man upprepade gånger markerat skrotbilar med en klisterlapp med bud om att skrota/vad man nu vill , annars tar kommunen hand om den. Betydligt färre vrak nu.
Det låter jättebra!
Svara med citat
  #264  
Gammal 2015-01-17, 11:06
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Såg skrotbilen bland dina bilder...
Skrotbiler er ikke noget kønt syn, men i det mindste ved man, hvor de er.

Langt værre er det med alt det skidt, som bliver smidt på bjergsider. Det flyder med gamle vaskemaskiner, gamle køleskabe, plastik osv. i naturen.

Hvor lang tid tager det for naturen at nedbryde et køleskab? 600 år? 1000 år?
Svara med citat
  #265  
Gammal 2015-01-17, 13:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Det var faktiskt riktigt befriande när vi åkte runt under tre dagar på Teneriffa att inte hitta ett enda bilvrak eller överhuvudtaget NÅGOT bråte slängt i naturen. Där har greker att lära!

Lissi
Svara med citat
  #266  
Gammal 2015-01-17, 16:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Bilvrak ser man på många öar men på Fourni blev det mer påtagligt än på många andra öar.
Har du varit på Ikaria? Där snackar vi bilvrak. Det såg ut som det varit folkrace längs vägarna och förarna parkat för gott, vid vägkanten. Nu var det visserligen ett par år sen jag var där, så jag vet inte om de röjt. Jag har då aldrig sett nåt värre.

/Netwolf
Svara med citat
  #267  
Gammal 2015-01-18, 07:56
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Söndag 18 Januari. Paleochora

Söndag 18 Januari. Paleochora.


En småkylig morgon med fattiga 12,2 grader nu klockan åtta. Soluppgången om möjligt ännu vackrare denna morgon. Men, skönheten ligga ju som bekant i betraktarens ögon.

Under gårdagen fortsatte Arne sitt arbete med att undersöka varför de omåttligt förfulande skrotbilarna får fortsätta att förstöra den eljest vackra byns vyer.

Det verkar i botten handla om pengar. Bilägarna har innan de dumpat sina trasiga fordon nogsamt sett till att avlägsna alla identifikationshandlingar från sina bilar. Nummerplåtar, chassi- och motornummer etc. Noterbart är därtill att skrotbilarna ofta också används som sopkärl, och är fyllda med allsköns bråte.

Närmaste bilbärgare med vinsch och flak finnes i Maleme, femtio kilometer från Paleochora. Att få en skrotbil bortforslad till närmaste bildemontering , den som finnes i Chanias industriområde, kostar i runda tal 1200 €. Bildemonteringen vill därtill ha 100-150 € för att ta emot och destruera fordonet. Det kostar alltså cirka femtonhundra Euro att bli av med ett fordon.

Det beräknad bara i byn finnas ett femtontal övergivna personbilar. Många av dem har funnits på plats sedan tiotalet år tillbaka.
Under början av veckan ska Arne försöka få till en träff med The Mayor i City Hall för att få reda på varför Kommunen ej rör ett finger för att lösa problemet.

Under gårdagen rådde det högsommar i Paleochora. Vi noterade 23 grader vid lunchtid. Vår danske granne satt och solade på sin altan iförd endast badbyxor. Vi övriga turister spatserade omkring i shorts och T-shirt / Linne.

De bofasta grekerna klär sig som vanligt efter almanackan, och då gäller vinter. Täckjackorna var dock denna dag utbytta mot tröjor. Ett märkligt fenomen.

Efter skön siestavila fick det ånyo bli middag på W.E.

Framåt 17-tiden kyler det på i samband med solens nedgång. Vi hade 15 grader när vi kom åter från den goda middagen.
Kvällen avslutades med lyssnande på radiosporten.

Nu klockan nio har termometern orkat upp till 16,5 grader.

Några bilder från morgonens soluppgång ligga inne i galleriet under ”Söndag 18 Januari”

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #268  
Gammal 2015-01-18, 08:24
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Ja det där med skrotbilar och sophantering i Grekland är ett stort problem. Sen är det kanske inte så enkelt att lösa när man är i en ekonomisk kris. Men det handlar ju också om attityder så där kunde kanske också den vanliga turisten hjälpa till. Men hur? Kanske kan vi på Kalimera starta en kampanj "håll Grekland rent". Men det kanske redan finns.....utan att vara speciellt effektiv.

Ha det fortsatt bra, Arne och Birgitta!

/ Anne
Svara med citat
  #269  
Gammal 2015-01-18, 09:08
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Om Grekerna går i täckjackor nu ,kan det bero på att de är där ,när temp. långa tider är emellan 30 -40 gr. Och tycker att det är lite småkyligt nu.Jag bara undrar?
Svara med citat
  #270  
Gammal 2015-01-18, 09:19
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Så härligt att få följa er under er Greklandsresa! Det är annat än ett gråmulet Skåne och längtan efter vår egen "Greklandsvecka" bara växer. Ser fram emot att om några år kunna tillbringa flera veckor i vårt favoritland. Har inte kollat albumet på ett tag men idag gick jag igenom ett par veckor. Vilka fantastiska soluppgångsbilder ni har tagit! Ha det fortsatt bra och njut av de sista dagarna för den här gången!
Svara med citat
  #271  
Gammal 2015-01-18, 09:26
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Angående skrotbilar (allmänt om sophantering orkar jag inte längre...)-de ska inte bara samlas ihop, utan även fraktas iväg. De mindre öarna har naturligtvis ingen anläggning för att ta hand om dem. Som Alala uttrycker är det en attitydfråga också. En rejäl skrotpremie vore inte helt fel. Lycka till i diskussionen med borgmästaren, Arne, låt mig gissa att hans reaktion blir en artig höjning av axlarna och en mångordig ramsa som tack för att du engagerar dig...
Svara med citat
  #272  
Gammal 2015-01-18, 10:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Lycka till i diskussionen med borgmästaren, Arne, låt mig gissa att hans reaktion blir en artig höjning av axlarna och en mångordig ramsa som tack för att du engagerar dig...


Ungefär så ja!

Lissi
Svara med citat
  #273  
Gammal 2015-01-18, 11:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Har du varit på Ikaria? Där snackar vi bilvrak. Det såg ut som det varit folkrace längs vägarna och förarna parkat för gott, vid vägkanten. Nu var det visserligen ett par år sen jag var där, så jag vet inte om de röjt. Jag har då aldrig sett nåt värre.

/Netwolf
Det är inte omöjligt att Ikaria och Fourni hör till samma administration, och att den inte tagit tag i renhållningsfrågan än.

Arne - om du får möjlighet att ta upp saken med borgmästaren så tror jag att du måste lägga dina ord väldigt väl. Egentligen är det nog självklart varför öarna inte har en välorganiserad bilskrot - även om nu Kreta är en stor ö och borde kunna ha det. Chania har det ju, som du fått veta, men det kostar ändå skjortan. Öarna har helt enkelt inte möjlighet att ha en ordentlig bilskrot.

Sedan tror jag att vi som turister ska vara jäkligt försiktiga med att tala om för greker vad de borde göra och vilka som borde tas efter. När jag var på Tilos för ett par år sedan fick jag höra att kommunens anställda inte fått lön på tre månader. Om det var sant vet jag inte - men om det stämmer så är riskerar det uppfattas som än mer förmätet att vi turister engagerar oss i enskilda frågor och försöker tala fastboende "till rätta". Det gjorde att jag senare lät bli att skriva under en petition, organiserad av expats, om att kommunen borde röja en raserad vandringsled. Den kanske var öns politiska lednings minsta bekymmer ...
Svara med citat
  #274  
Gammal 2015-01-18, 11:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Lycka till i diskussionen med borgmästaren, Arne, låt mig gissa att hans reaktion blir en artig höjning av axlarna och en mångordig ramsa som tack för att du engagerar dig...
Så skulle jag nog också bemöta en grekisk turist som talade om för mig hur kommunen borde skötas

Det jag mödosamt stavat mig igenom med hjälp av google translate när administrationen på mina favoritöar lagt ut något på sin web eller fb har gjort mig förvånad över hur otroligt olika vi är. Greker målar med orden, jag har förbluffat tagit mig igenom hela skärmsidor med högtidliga formuleringar för att till slut hitta EN mening som är textens konkreta substans. När vi kommer med vår svenska rejäla tydlighet och rakhet riskerar kulturkrocken bli rena överfallet. Ur grekens synvinkel.
Svara med citat
  #275  
Gammal 2015-01-18, 13:54
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Söndag 18 Januari. Second opinion






Vilken lycka! Idag vid tiotiden, just innan vi skulle gå upp till W.E, då krafsade det på vårt studiofönster och ett hungrigt jamande hördes. Där stod Haristotte Junior med hungriga ögon. Arne genast in till kylskåpet att hälla över en burk tonfisk i olja på en asiett. Kvickt ut till det skygga men hungriga djuret.

Skyggheten avklingade när doften av tonfisk kändes. Katten har samma färgteckning som Haris-Totte, men är bara en sex- sju månader gammal.

Kattkraken drog tacksamt i sig hela tonfiskportionen, och lade sig därefter förnöjt att njuta på vår dörrmatta.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #276  
Gammal 2015-01-18, 14:30
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Så roligt med katten! Är inte själv någon kattmänniska men förstår att det betydde mycket för er.

Angående sophanteringen, ja, det är inte vi turister som ska säga hur det skall skötas. Men vi kan i alla fall försöka bidra med att så lite som möjligt göra situationen värre. För när vi är där, så bidrar vi ju med avfall. Sen är det ju så att det finns mycket reglering angående detta inom EU. Men i Grekland följer man dem väl inte....
Svara med citat
  #277  
Gammal 2015-01-18, 15:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Söndag 18 Januari. Second opinion

Hjälte-Arne!

Intressant att katten kom och krafsade på hos just er. Ryktet om den långbenta svenska tonfiskmaskinen har uppenbarligen spritt sig

Ett hem utan katt är bara ett hus, kom ihåg det.

(Själv vet jag inte om jag skulle klara att vara i Grekland vid den här årstiden, det skulle gå åt kopiösa mängder kattmat ... )
Svara med citat
  #278  
Gammal 2015-01-18, 15:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Söndag 18 Januari. Second opinion

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
[IMG]Kattkraken drog tacksamt i sig hela tonfiskportionen, och lade sig därefter förnöjt att njuta på vår dörrmatta.
Härligt! Grattis till nya kompisen!
Svara med citat
  #279  
Gammal 2015-01-18, 16:11
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Som vanligt hälsar Lemonaki och Nemo till er och lille Totte!
Svara med citat
  #280  
Gammal 2015-01-18, 16:54
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Haristotte junior,men så trevligt att han kom och hälsade på hos just er
Monica
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT