Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2013-11-15, 13:31
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Kan bara hålla med föregående talare.

Filosof behöver nödvändigtvis inte vara detsamma som en flummare.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2013-11-15, 14:31
csmh80s avatar
csmh80 csmh80 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 42
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Jag känner precis likadant - men vågade inte skriva det......speciellt en liten kattunge ser riktigt dålig ut. (I förra årets kategori "Djur" fick man bara skicka in bilder på "friska" djur).
Det känns fel att romantisera ett kattliv i Grekland på det sätt som många bilder gör. Just nu är det förgiftningstider i Grekland och de flesta kattungar överlever inte vintern.
På både bild 47, 56, 84 är det uppenbart sjuka katter på bild 59 ser man dessutom blinkhinnan på katten, vilket är ett tecken på att sjukdommen gått långt och katten är svårt sjuk. Sen undrar jag om bild 83 är tagen i Samos? Ser exakt ut som trappen där jag matade katterna i somras när jag jobbade där nere...
Svara med citat
  #63  
Gammal 2013-11-15, 14:42
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

När jag sätter mig ner för att börja rösta är min första tanke:
Det ska vara ett foto som jag tror är från Grekland. Vad är det för vits annars?

Sedan väljer jag ut ett antal bilder som jag tycker om utifrån min syn på kategorin. Detta göör jag på min lilla lap-top.

Efter ett par dar startar jag vår stationära, med stor skärm. Då kan jag hitta något nytt som jag missat.

Till slut återstår det krångligaste, att plocka ut tre samt att gradera. Den bästa bilden har nog kommit till mig på en gång.

Det här är ett roligt nöje, mörka novemberdagar
Tack för det Janne!!
Birgitta.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2013-11-15, 14:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Citat:
Ursprungligen postat av csmh80 Visa inlägg
På både bild 47, 56, 84 är det uppenbart sjuka katter på bild 59 ser man dessutom blinkhinnan på katten, vilket är ett tecken på att sjukdommen gått långt och katten är svårt sjuk. Sen undrar jag om bild 83 är tagen i Samos? Ser exakt ut som trappen där jag matade katterna i somras när jag jobbade där nere...
Jag ser också att några av katterna är sjuka men tror också att det kan vara så att de som tagit bilderna inte tänkt på det. Kanske är det katt älskande personer som matar katterna när de är på semester. Jag kom själv på femte plats med en kattbild förra året och tänkte innan på att det var viktigt att fota en katt som verkade ha det bra. Det var en klosterkatt som pysslades om och matades där.

Eva
Svara med citat
  #65  
Gammal 2013-11-15, 15:16
csmh80s avatar
csmh80 csmh80 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 42
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag ser också att några av katterna är sjuka men tror också att det kan vara så att de som tagit bilderna inte tänkt på det. Kanske är det katt älskande personer som matar katterna när de är på semester. Jag kom själv på femte plats med en kattbild förra året och tänkte innan på att det var viktigt att fota en katt som verkade ha det bra. Det var en klosterkatt som pysslades om och matades där.

Eva
Förlåt men "kattälskare" eller inte, man ser om en katt är sjuk eller skadad, jag ser inga smutsiga, skitiga, trasiga barn med rinniga näsor tex... och inte alla tänker som du Eva att det ska vara ett friskt djur vilket jag rycker borde vara en självklarhet... jag har även själv i nästa kategori en katt på bild men såg till att det var en av dom friska...
Svara med citat
  #66  
Gammal 2013-11-15, 18:11
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Jag känner precis likadant - men vågade inte skriva det......speciellt en liten kattunge ser riktigt dålig ut. (I förra årets kategori "Djur" fick man bara skicka in bilder på "friska" djur).
Det känns fel att romantisera ett kattliv i Grekland på det sätt som många bilder gör. Just nu är det förgiftningstider i Grekland och de flesta kattungar överlever inte vintern.

Kände samma sak...

/Eva
Svara med citat
  #67  
Gammal 2013-11-21, 09:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Idag är sista dag att rösta på bilderna i kategori Möten.
Svara med citat
  #68  
Gammal 2013-11-22, 09:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Nu är bilderna i den tredje kategorin publicerad: Bästa bild.

Sista dag att rösta är den 29 november. När omröstningen är klar börjar vi publicera de tio bästa bilderna i varje kategori.

Den bild du placerar som nummer ett får 3 poäng, tvåan får 2 poäng och trean får 1 poäng.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2013-11-22, 09:44
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Nu när omröstningen i kategorin ”Möten” är avslutad, så tänkte jag passa på att kommentera mitt val av deltagarbild. Det är nämligen jag som tagit den fasansfulla bilden nr 59. Självklart förstod jag att katten inte var helt frisk. Den bodde hos vår värd i Andros Chora tillsammans med två andra kattungar. Alla tre hade halsband med id, så det var inga lösdrivarkatter och dom tillbringade nätterna inomhus hos familjen. Just den här ungen verkade vara lite ”mobbad” av de andra två. Med anledning av detta gav vi den givetvis extra mycket mat och omtanke. Och aptit hade den i alla fall. Följden blev ju då förstås att just den kattungen tydde sej lite extra mycket till oss och vi TYCKTE åtminstone att den verkade friskare när vi lämnade boendet en dryg vecka efter att vi mötte den för första gången. Jag tycker inte det är att romantisera att visa bilder på katter som inte är perfekta. Tvärtom tycker jag det är att romantisera att låtsas som att det bara existerar friska och välmående djur. Verkligheten kan man ju välja att censurera om man vill, även om jag föredrar att man inte gör det. Bilden föreställer alltså en kattunge som inte är helt frisk, som vi försökte hjälpa och kurera så gott det gick och som då drog sej lite extra till oss. Jag kan umgås med både friska och sjuka, djur såväl som människor, och skäms inte för att visa det. Tycker inte ens att det är klandervärt.
Å nu tycker jag att vi alla stämmer upp i ”We Shall Overcome”!
Svara med citat
  #70  
Gammal 2013-11-22, 15:24
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Ja det är många möten i livet och att detta gjorde stort avtryck på er kan jag förstå.

Det är såå många bra bilder som tävlar om Bästa bild! Skall bli spännande att se vilken som får de flesta rösterna.

//maji
Svara med citat
  #71  
Gammal 2013-11-22, 16:28
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Jag förstår att någon som lägger upp en bild på en så sjuk kattunge i en fototävling inte gör det av elakhet - bara av okunskap! Och jag förstå så väl hur svårt det är när man möter ett djur i nöd, i Grekland, för man vet oftast inte VAD man ska göra eller HUR man ska göra. Det jag inte förstår är hur man kan ta en bild på en sjuk katt för att vinna en tävling.

När det gäller bilder på djur så var jag förvånad över att reglerna inte var desamma som förra året d.v.s. friska djur därför påpekade jag det, inte för att jag tyckte att det var rätt. Visst ska man visa den typen av bilder som berör, men en sådan bild kanske behöver en undertext och det fick den ju nu till slut. Nu fick du berättat om ditt möte med kattungen och bilden fick en annan innebörd. Du har lyckats ta en bild som berör och det kanske var meningen? Jag tycker fortfarande att många av bilderna romantiserar katternas liv i Grekland och man fick den känslan i din bild före texten.

Det är alltid bilder på katter i tävlingen - men i forumet blir det ofta väldigt tyst när verkligheten för djur i Grekland tas upp. Man får sällan respons på det. Och det är synd. Grekland är underbart på de flesta vis men jag och många andra är väldigt kritiska emot det sätt djur behandlas på av många, men inte alla i Grekland . Kunskap och information är det bästa sättet att ändra på missförhållanden och vi som turister kan göra mycket genom att påtala det på plats, till officiella myndigheter eller bidra till de shelters som hjälper katterna.

Ibland kommer verkligheten ikapp och senast igår förgiftades minst nio hundar på Kreta - IGEN! Detta hände strax utanför Silke Wrobels shelter. De katter som förgiftas syns och uppmärksammas inte på samma sätt. Men dom är många.
Jag vill absolut inte bråka med dig Charleston! Vill bara sätta fingret på ett problem som ofta sopas under mattan. Jag sjunger gärna "We shall overcome" i sann 70-talsanda - men kan vi inte istället alla hjälpas åt och göra något för katterna i Grekland så det kommer något gott ut ur detta! Kan vi inte sluta tycka att sjuka katter i Grekland är ett pittoreskt inslag, försöka vinna tävlingar genom dom och istället engagera oss för deras sak.

Deia


(Nu ska jag titta igenom alla fantastiska bilder i "Bästa bild" - det blir spännande)


Senast redigerad av Deia den 2013-11-22 klockan 16:48.
Svara med citat
  #72  
Gammal 2013-11-22, 16:57
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Vi är säkert överens om mycket gällande detta, Deia. Det var lite därför jag slängde in We Shall Overcome (syftandes till Birgit Friggebos famösa uppmaning 1992 för att släta över eventuella meningsskiljaktigheter).
Å åtminstone jag tycker inte att det skulle vara något "pittoreskt" med sjuka katter i Grekland.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2013-11-22, 17:04
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Vi är säkert överens om mycket gällande detta, Deia. Det var lite därför jag slängde in We Shall Overcome (syftandes till Birgit Friggebos famösa uppmaning 1992 för att släta över eventuella meningsskiljaktigheter).
Å åtminstone jag tycker inte att det skulle vara något "pittoreskt" med sjuka katter i Grekland.
Det låter bra Charleston.
Det var aldrig min mening att göra dig ledsen eller upprörd och ni verkar ha gjort mycket för den lilla kattungen.

Deia
Svara med citat
  #74  
Gammal 2013-11-22, 18:09
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Wow, vilken kvalitet
Jättemycket fina bilder, och jag som trodde jag skulle ha lite chans
Många bilder känner jag igen men som jag inte kan placera, vissa kan jag placera till 100% och vissa bilder är jag jättenyfiken på vart de är tagna så att man kan resa dit!
Så många kattbilder det är i denna kategori?

Nu är frågan hur man ska rösta?
Ska det bli en träffsäker bild, en fotomässigt bra bild eller ett perfekt greklandsfoto?

Den här får jag suga på..
Svara med citat
  #75  
Gammal 2013-11-22, 19:55
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Väldigt många skulle ha platsat i "vattenkategorin" också Solnedgånger var det också gott om Många fina bilder

Riitta
Svara med citat
  #76  
Gammal 2013-11-22, 23:19
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Men nu har det blivit något fel! När jag vill titta på bilderna i den tredje kategorin "Min bästa bild", kommer bara bilderna i kategorin "Möten" fram, hur jag än gör. Är det bara för mig det blir så? Vad ska jag göra?
Svara med citat
  #77  
Gammal 2013-11-23, 07:16
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Blir en aningens konfunderad då jag är helt säker på att jag redan röstat på en av de här bilderna i förra årets tävling "kategori blått" (eller så har jag bara drömt det... ) Många fina bilder i samtliga kategorier är det i alla fall!


Simetra
Svara med citat
  #78  
Gammal 2013-11-23, 08:56
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Nu kom rätt kategori fram, och nu har jag kunnat titta igenom allas "Bästa bilder". Jag fick en skjuts tillbaka till paradiset. Härligt!
Svara med citat
  #79  
Gammal 2013-11-23, 13:37
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Oj, oj, oj så många fina bilder det var i denna kategori!
Här kommer jag att få lite beslutsångest känner jag
Ylva
Svara med citat
  #80  
Gammal 2013-11-24, 13:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Fototävling 2013 - Omröstning

Hjälp, hjälp jag hann inte rösta i kategorin "möten". Så nu har jag röstat på "bästa bild" så att samma misstag inte ska hända igen.

Väldigt många fina bilder, så tack till alla. Svårt att rösta, funderar att vad ska man prioritera. Men något måste man ju bestämma sig för.

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT