Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-02-04, 17:24
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Recept på FAVA

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
Bare denne typen anvendes om du bestiller fava på gresk restaurant idag!
En av mina grekiska bekanta berättade också att han alltid köper påsen till höger när han gör fava. Det var "hans märke" sa han när han såg vad jag hade köpt. Undrar om inte det är just så grekiska husmödrar gör fava idag - vad säger ni som bor där nere?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag har två kg i mina kökslådor...
Är det hela bönor du köper? Eller ärtor? Eller krossade?
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-02-04, 22:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Recept på FAVA

Jag köper den du köper som husmödrarna normalt gör fava av i Grekland. Har köpt den du har till vänster i bild samt två andra märken. Finns flera sorter men bönorna ser likadanna ut och recepten är desamma. Först gången följde jag receptet och kryddade bara med lagerblad, salt och pepper sen har jag blivit frikostigare med kryddorna och då tycker jag att det smakar som den bästa favan i Grekland. Jag brukar ta lite olika gröna kryddor fast i ganska liten mängd samt ibland även gurkmeja och grönsaksfond eller buljong samt örtsalt. Några vitpepparkorn får också koka med i vattnet och ett lagerblad.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-02-04, 22:14
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Recept på FAVA

Vad jag ser på bild så är det helt klart vanliga gula ärtor i de båda påsarna. Kikärtor ser inte ut så. Och definitivt inte bondbönor.
Mina gissningar är så här... Ursprungligen lagades Fava på torra bondbönor. Sedan gick de över till kikärtor som är billigare. Och nu.. gula ärtor som är ännu billigare. Och kanske så mycket enklare att använda. De mosar sig mycket bättre också.
Allt detta är bara lösa spekulationer från min sida. Är inte särskilt hemma i ämnet Fava. Men det låter rätt logiskt tycker jag.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-02-04, 22:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Recept på FAVA

Den logiken om favans utveckling köper jag inte. Var har du fått det ifrån?

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-02-04, 23:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Recept på FAVA

Att det inte är favabönor i de påsarna är helt uppenbart. Jag tycker också att det ser ut som gula ärtor, fast det är svårt att avgöra.

Då är frågan: Vad heter favaböna på grekiska och betyder fava ursprungligen något annat än ärtmos?
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-02-04, 23:12
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Recept på FAVA

Ett extremt enkelt recept där ingrediensen utan tvekan är gula ärtor
500 g färdig vegetarisk ärtsoppa
3/4 dl god olivolja
saft av 1/2–1 citron
2–3 vitlöksklyftor
1/2–1 tsk malen spiskummin
salt och nymalen svartpeppar


Mixa och servera med hackad rödlök
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-02-04, 23:26
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Recept på FAVA

Kuriosa...sjukdomen Favism, världens vanligaste enzymdefekt innebär att man också är allergisk mot bondbönor
Malin
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-02-05, 11:23
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Recept på FAVA

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Vad jag ser på bild så är det helt klart vanliga gula ärtor i de båda påsarna. Kikärtor ser inte ut så. Och definitivt inte bondbönor.
Mina gissningar är så här... Ursprungligen lagades Fava på torra bondbönor. Sedan gick de över till kikärtor som är billigare. Och nu.. gula ärtor som är ännu billigare. Och kanske så mycket enklare att använda. De mosar sig mycket bättre också.
Allt detta är bara lösa spekulationer från min sida. Är inte särskilt hemma i ämnet Fava. Men det låter rätt logiskt tycker jag.
Dette er meget nær sannheten!
I dag hadde vi besøk av Zina, en gresk dame som hjelper oss i huset og hagen. Zina er fra landsbygden, oppvokst i Limnes som er en liten landsby 5 km fra Agios Nikolaos. Hun er også kokk, både på hoteller og til brylluper etc. Zina bekrefter at favabønnen som har det latinske navnet i gammel tid ble brukt, og fremdeles brukes i ”konservative kretser på landet” selv om den har mindre smak og krever meget mer arbeid enn de to andre. Man blander den ofte med potetmos. Kikkertene har også vært brukt til fava, men oppskriften har forandret karakter slik at den retten du forbinder med kikkerter i dag ikke lenger er identisk med fava. Både kikerter og favbønder, (bondebønner på svensk, gresk: Χωριάτικα φασολάκια forkortet κουκιά) krever meget mer arbeid. De posene vi kjøper som ”fava” ER vanlige gule erter! I prinsippet er din ”historiske” forklaring så nær en kan komme til virkeligheten. De fleste grekere i moderne tid er gått over til å bruke de krossade ertene fordi de har mer og bedre smak foruten at det er meget lettere og fortere å lage fava på denne måten.
Hilsen fra Sven på Kreta

Senast redigerad av sven.kriti den 2008-02-05 klockan 11:25.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-02-05, 14:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Recept på FAVA

Låter mer rimligt så men enligt en äldre kvinna jag pratat med har fava under hennes livstid normalt lagats av gula ärtor. Förekommer säkert en del lokala variationer som med mycket annan mat. Jag åt fava för första gången 1979 och då lagades den av gula ärtor som är betydligt godare än bondbönor.

Eva
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-02-05, 19:27
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Recept på FAVA

Tänk att man kan få ut så mycket historik om ett recept när man har tillfälle att diskutera det så här. Så har jag då kunnat läsa en del intressanta svar om ämnet Fava, dess historia och dess ursprung.

Intressant är också hur de olika matkulturerna idag blandas med varandra. Om man tex börjar forska omkring den svenska maten så finns det inte så värst mycket ursvenskt kvar av det hela.

Men nu måste jag iaf prova den enkla varianten av Fava till helgen. Blev sugen på det efter den här diskussionen här...

//Monica
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-02-09, 18:02
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Recept på FAVA

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Fava översätts till "ärtmos" i mitt lexikon.

Så här ser påsarna med krossade ärtor ut (kan mycket väl vara gula ärtor, om inte kikärtor används till fava - själv kan jag inte avgöra om utseendet avslöjar krossade gula ärtor eller kikärtor):



Det står på båda påsarna att innehållet används till Fava. Det smakade precis som fava ska smaka, men jag ska prova mig fram med lite olika kryddor framöver.
Jag äter ofta och gärna fava i Grekland, ofta är den finare i konsistensen än min blev igår.
VIKTIG!!Prisen på fava i Hellas!
Posen til venstre koster 1,69 Euro hos Carefour varehus, Marinopolos, CHAMPION i Hellas. Den andre posen fant jeg bare hos Spar, den kostet eksakt 1,75, som den på bildet. Begge disse er merkevarer. Carefours eget produkt, Champion Marinopolo "No 1" koster 0,69 omtrent halvparten! Jeg har prøvet begge, smaker ingen forskjell!!! Du betaler dyrt for merkevarer!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-02-10, 08:46
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Recept på FAVA

I mina grekiska kokböcker(2 stycken) står det kikärtor. När granntanten lärde mig göra fava så var det gulaärtor ena gången och kikärtor andra gången, lite utav "man tager vad man haver hemma". Tillreddes på samma sätt och sa "fava".
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-02-10, 21:55
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Recept på FAVA

Nilam.. nu har jag testat att göra Fava på ditt enkla recept. Det blev hur gott som helst. Så enkelt att jag kommer att göra det flera ggr..

//Monica
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-02-10, 22:00
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Recept på FAVA

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Nilam.. nu har jag testat att göra Fava på ditt enkla recept. Det blev hur gott som helst. Så enkelt att jag kommer att göra det flera ggr..

//Monica
Visst är det gott Enklare kan det ju knappast bli

Malin
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-02-11, 17:04
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Recept på FAVA

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
VIKTIG!!Prisen på fava i Hellas!
Posen til venstre koster 1,69 Euro hos Carefour varehus, Marinopolos, CHAMPION i Hellas. Den andre posen fant jeg bare hos Spar, den kostet eksakt 1,75, som den på bildet. Begge disse er merkevarer. Carefours eget produkt, Champion Marinopolo "No 1" koster 0,69 omtrent halvparten! Jeg har prøvet begge, smaker ingen forskjell!!! Du betaler dyrt for merkevarer!


Ett tillägg är att påsen till höger är ekologiskt odlad, så helt naturligt att ligger lite dyrare i pris.

Camilla
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-02-13, 09:54
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Recept på FAVA

Ville bara säga att jag hittat och läst denna tråd med stort intresse. *smask* Nu måste jag ju smaka fava så snart som möjligt!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-02-13, 12:40
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Recept på FAVA

Är det inte underbart med över 30 inlägg om en maträtt! Den absolut bästa favan jag någonsin har ätit har jag fått i Sitia, Kreta. "Kali Kardia" ("Det goda hjärtat") heter stället, rekommenderas med det varmaste för alla som vill äta enkel, god grekisk mat.

Men att försöka göra en god fava själv...försökte ett par år sedan med hummus, som inte alls blev som den skulle Hummus är väl i stort sett samma sak som fava, eller? Nåja, jag ska testa det enkla receptet med färdig vegetarisk ärtsoppa, som jag förhoppningsvis hittar i närbutiken

Ivi
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-02-13, 15:21
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Recept på FAVA

Ja, det blev en lång tråd det här.
Jag var i och för sig väldigt nöjd med Frappes översättning, men det blev ett roligt prat om fava.
Ivi, du skulle kanske titta efter de krossade ärtorna på nästa resa. Det är ett lätt recept och favan blir som den ska vara. Mina påsar har jag köpt i en läcker delikatessbutik i Aten. Vi åkte spårvagn ut till kusten och hoppade av just vid sista hållplatsen innan kustvägen, där ligger en stor delikatessbutik på vänster sida när man kommer från stan. Mousson heter den hållplatsen.

Något av det bästa jag kan beställa är fava och nykokta rödbetor:



Denna måltid är från Ostria (den nya) i Paleochora.

Senast redigerad av Marianne den 2008-02-13 klockan 15:29.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-02-13, 15:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Recept på FAVA

Oj vilka lockande bilder Marianne. Fava, rödbetor och kyckling finns alla på min 10-topplista över grekiska maträtter. Ingredienser till fava dvs de gula ärterna finns i alla grekiska livsmedelsaffärer. Jag tycker själv att fava är mycket godare är hummus eller hommus beroende på hur det stavas. Serverad lätt ljummen med rödlök och lite god olivolja är det en toppenrätt.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT