Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-01-29, 17:39
Karpathos2012 Karpathos2012 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 1
Standard Hyra en egen badbåt?

Då bär det av till Karpathos igen. Förra årets vistelse fick oss att återvända till denna fantastiska ö.
Vi skall bo i Pigadia och jag skulle vilja hyra en liten motorbåt/gummibåt som kan ta oss till Apella utan att köra slingrig bilväg.
Man kan ju ta stora badbåten, men det känns lockande att bestämma sina egna tider lite själv och kanske lätt även ta sig till Amopi för lunch och bad.
Jag har försökt Googla utan resultat.
Förra året såg jag en bil/vespa uthyrare uppe på kullen i Amopi som hade båt, men jag stannade aldrig till och frågade.
Kanske har någon hyrt fordon där och har kvar kontakten?
Tacksam för alla leads
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-01-29, 22:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Hyra en egen badbåt?

Jag har ingen erfarenhet eller kontakt från att hyra båt i Amopi. Men om det är biluthyrningen som ligger strax intill kapellet där, så heter de enligt skylten "Billys Rent-a-car" och googlar du på det så får du upp en hemsida med deras telefonnummer. Inte mycket till tips kanske, men alltid något.

Lycka till!
Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-01-30, 09:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hyra en egen badbåt?

Jag vet inget om uthyrning av båtar. Men observera att det generellt behövs tillstånd för motorbåtar, kommer kustbevakningen och kollar är det viktigt att ha alla papper i ordning.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-01-30, 12:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Hyra en egen badbåt?

Det enda ställe jag sett att man hyr ut båtar ("pedalbåtar" exkluderade) i Grekland, är på Antiparos. Man kunde hyra över dan, men vad jag kommer ihåg var det svindyrt.

Det är nog rätt restriktivt, som Monica säger. Fiskare lär ju inte ens få ta med sig turister på sina flytetyg.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-01-30, 18:02
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Hyra en egen badbåt?

Vi ur minnet återkallar ett tillfälle då vi hade oss härbärge tagit på Eleni Rooms i Katapola, Amorgos. Vi sporde Eleni om vi kunde få hyra hotellets lilla flytetyg för att fara över bukten till en liten badvik på andra sidan.

Det handlade om en liten plastbåt med en åtta hästkrafters utombordare.

Nej, Nej, det går icke blev svaret. Jag själv, dottern Maria och min son, vi har licens att skjutsa turister med vår lilla båt, men turisterna själva får ej hyra båten. Då skulle det bli vådliga problem därest hamnpolisen eller Coast Guard skulle kontrollera det hela. Dryga böter för såväl turisterna som båtens ägare.

Arne och Hustru Birgitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-01-31, 16:18
Dan Ss avatar
Dan S Dan S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping/Borensberg
Inlägg: 87
Standard Sv: Hyra en egen badbåt?

Har tyvärr inte sett ngt sådant som uthyrning av båt på Karpathos under mina 12 år där. Å andra sidan är jag rätt mkt en landkrabba som gillar att sitta och titta ut över havet eller bada i det...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-02-02, 23:28
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Hyra en egen badbåt?

...jag har under årens lopp vid flera tillfällen befarit havet vid Karpathos....;-D
Först var det en Optimistjolle, sen blev det en del seglat(och vurpat) med Laser,ety några år fanns det en liten segelklubb i Pigadia, och sist var jag ute alldeles själver med en plastbåt som Andreas Diakidis på Zephyros fått av stenmålaren Sotiris, och som hade en 4-hästars utombordare.Båten målade jag och gjorde iordning lite si så där.....
Med hjälp av ett glatt gäng snälla(och starka) holländare, som var gäster på Zephyros, släpade vi ner den ohemult tunga,fast rätt lilla, plastbåten från Zephyros parkering och ner tll stranden....
Där fick jag igång motorn utan problem, och puttrade sedan iväg(iförd från Sverige medförd flytväst..) bortåt generatorstationen. Båten visade sig tyvärr dock ohemult rank, så jag fick sitta VÄLDIGT stilla.....Nå, jag kunde/ville/borde väl inte vända om så snart utan att skämmas, utan guppade rankt iväg bortom generatornstationen och lyckades ta mej till några av grottorna som endast är åtkomliga från sjösidan....
.Inte för att jag åkte in, men en gång så var jag och Mimis inne i en av dom med hans segeljolle.
Hursomhelst, efter lite tittande och fotande, så for jag åter mot stranden nedanför Zephyros/Limanaki, och så släpade vi upp båten igen,och där ligger den än,tror jag.....
Jag har aldrig sett nån som hyrt ut båtar vid Pigadiastranden, det är verkar finnas ganska lite båtar av fritidskaraktär där.
Som jag vet så äger "min" tandläkare en kabinbåt av dylik typ, men det är visst ytterst sällan han är ute. English Jon har en alu-båt, en Buster, men den står på land sen några år.
Däremot har jag nog sett några trampbåtar liggandes på stranden innnan Constantinos Palace byggdes.
Men endera dan kanske det finns nån som hyr ut flytetyg av nåt slag, man vet ju aldrig,så fortsätt kolla och leta.
Jag åker förhoppningsvis ner i April, så jag ska hålla ögonen öppna.....
Mikke
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-02-03, 09:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hyra en egen badbåt?

Man arbetar fram ett stort politiskt program om alternativ turism, och en del av det handlar om fisketurism, alltså att yrkesfiskare ska ha rätt att ta med sig turister på olika turer. Däremot har jag inte hört något om båtuthyrning- förutom stora segelbåtar förstås. Om jag får reda på mer ska jag skriva om det.
Man är som jag tidigare nämnt mycket restriktiv- på papperet- om båtar i stort. Min man ville ge en båt med utombordsmotor till en ung släkting, men denne har inte tillstånd- typ körkort-, så det stannade vid diskussion. OM grabben får båten och åker ut med den och OM hamnpolisen tar honom, då får både han och min man böta. Punkt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-02-03, 10:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Hyra en egen badbåt?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Man är som jag tidigare nämnt mycket restriktiv- på papperet- om båtar i stort. Min man ville ge en båt med utombordsmotor till en ung släkting, men denne har inte tillstånd- typ körkort-, så det stannade vid diskussion. OM grabben får båten och åker ut med den och OM hamnpolisen tar honom, då får både han och min man böta. Punkt.
Men varför är man så restriktiva? Befarar man att turister och "körkortlösa individer", ska göra åverkan på naturen, eller nåt?
Vore inte detta en alldeles ypperlig inkomstkälla för greker med båt? Och vadå, man tillåter ju uthyrning av jetski, och de om något, har påverkan på natur och fauna.

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-02-03, 12:57
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Hyra en egen badbåt?

Hej Alla

I somras på Ithaka (inte Karpatos jag vet) hyrde man ut båtar till hugade spekulanter. Det borde vara okej att hyra ut båtar till turister!

//PA
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-02-03, 21:17
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Hyra en egen badbåt?

Och redan för tio år sedan hyrde vi en liten motorbåt (utombordare tror jag) på Zakynthos för att ta oss ut till "sköldpaddsön". Det var vi inte ensamma om.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-02-04, 08:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hyra en egen badbåt?

Netwolf, jag tolkar det som en säkerhetsfråga. Kustbevakningen/hamnpolisen, kalla dem vad du vill, får redan nu rycka ut och rädda en massa folk som inte har sjövett, för att inte tala om alla kapsejsade flyktingbåtar.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-02-04, 11:17
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Hyra en egen badbåt?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag vet inget om uthyrning av båtar. Men observera att det generellt behövs tillstånd för motorbåtar, kommer kustbevakningen och kollar är det viktigt att ha alla papper i ordning.
Nu blir jag lite orolig

Vi ska ju åka till Ithaka i sommar och kommer att hyra en mindre eka. Det är ett ställe som nog har 20-30 båtar till uthyrning. Det ser seriöst ut.....Man kan ju hyra liknade båtar både på Lefkas (Nidri) och Kefalonia (Agia Efimia). Dessa uthyrningsställen har funnits i många år. Dom kan väl inte vara olagliga då? Borde inte myndigheterna stängt ner dom då?


För oss är det viktigt med båtuthyrningen som är en stor del av semestern så nu blir jag orolig. Min man har 30 års båtvana och lägsta "körkortet" för båt - förarbevis. En fin bok med många stämplar . Undrar om det räcker?

Jag har också sett lokalbefolkningen "hyra ut" småbåtar till turister. T.ex i Loutro fick en norsk barnfamilj låna gummidingar för att ta sig till stränderna runt orten.


Vilka "papper" ska man fråga efter mer Monica P? Försäkring givetvis, men mer? Jättetacksam om du vet.....
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-09-18, 18:56
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Hyra en egen badbåt?

Hemkommen från Kioni på Ithaka och vi hyrde badbåt i ett par dagar . Något av det bästa vi gjort i Grekland....underbart.

Båten var en större "eka" med soltak, ca 5 meter lång. Den hade alla "papper" i ett stuvfack i fören. Fråga mig inte vad det stod på dem....men det var många. Det fanns flytvästar och nödraketer på samma ställe. Öskar saknades dock och det hade behövts.
Ett sjökort i form av en handritad karta medföljde också , och där var ett "safe area" utritat. Utanför Kioni finns inga grund (vilket vi frågade om) så det var bara att ge sig ut.....en incident hände dock. Vi höll på att bli sänkta av en större utflyktsbåt som inte sänkte farten trots att vi var inklämda mot land. En stor våg slog in i båten och vi fick ösa med det vi hade. En tom yoghurtburk....


Deia
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-09-19, 06:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hyra en egen badbåt?

Deia, du fick din båttur, kanske mer intensivt än du ville...
Jag antar att uthyraren hade licens, alla säkerhetsprylar också. Men inget att ösa med?

Den där reformen jag nämnde i ett tidigare inlägg, att fiskare ska kunna ta med turister på olika turer, börjar äntligen se ut att förverkligas. Ett ekonomiskt program kallat Leader Alias har tydligen kommit så långt genom byråkratins snårskog att man nu kan ansöka om olika bidrag för att rusta sin båt och annat.

Havet är stort, lockande och underbart. Och opålitligt! Man kan vara ute i jättefint väder på morgonen och sen på middan blir det hur jobbigt som helst. Jag vet, vi har haft båt sen 1974.

Men som ni fick erfara är det andra, oansvariga bårförare som utgör den största risken!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-09-19, 21:25
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Hyra en egen badbåt?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Havet är stort, lockande och underbart. Och opålitligt! Man kan vara ute i jättefint väder på morgonen och sen på middan blir det hur jobbigt som helst. Jag vet, vi har haft båt sen 1974.

Men som ni fick erfara är det andra, oansvariga bårförare som utgör den största risken!
Visst är det så Monica!
Oansvariga båtförare har vi upplevt många gånger i Sverige också. Har haft båt sedan 70-talet. Dock har vi inte fått in vatten i båten på samma sätt som denna gången. Störst och snabbast är ofta det som gäller.....även i Sverige

Alla uthyrare av badbåtar på de Joniska öarna ligger på östkusten! Vinden kommer ju oftas från nordväst så den driver inte upp så mycket sjö, även om det blåser - vilket det ju gör . Oftast kan man ta sig till hemmahamn i lä av berget.

Oavsett incidenten med utflyktsbåten så var det fantastiskt att äntligen få ta sig ut på havet Grekland - på egen hand. Något vi längtat efter i många år. Får se om vi vågar göra om det......men längtar redan.


Deia
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT