Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-22, 00:02
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Byta hotell? Har ni några förslag?

Vi har redan bokat ett hotell i Kalithea och ett hotell i Ixia. Tanken var att bo en vecka på varje ställe.

Helst skulle vi vilja bo inne i Faliraki med gångavstånd till små shoppar och stranden men så kommer man till problemet att dels så hittar vi inga fina prisvärda hotell där, dels så oroar man sig för fylleriet som många skriver om. Hotellet i Kalithea ligger ju ute i ingenstans och inga promenader till små shoppar restauranger osv.... men det är ju jättenära in till Rhodos stad. Vi kommer dessutom att ha bil men på kvällarna vill man kanske inte köra utan kunna dricka lite vin och någon drink osv.....

Är det då inte bättre att andra veckan bo i Ixia där det utanför hotellet finns tillgång till det vi vill ha på kvällen/eftermiddagen och istället köra ner till Faliraki och bada på förmiddagarna? Brukar kanske tillbringa tre timmar på stranden och sen några timmar vid poolen. Någon som vet hur lång tid det tar att köra mellan Ixia och Faliraki?

Hotellet i Kalithea kan vi inte boka av men det i Ixia kan vi boka av ända tills två dygn innan vi ska dit. Så i praktiken skulle vi kunna ändra oss på plats i Grekland men det vill jag inte göra!

Någon som har bilder på hur centrum i Ixia ser ut?

Någon som kan rekommendera ett annat ställe för oss att bo andra veckan? Andra veckan har vi bokat på Blue Horizon palm beach hotel. Det ser fint ut och mysigt med havsutsikten! Det enda tråkiga är ju att det nog inte går att bada i havet där!!!!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-22, 08:14
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Byta hotell? Har ni några förslag?

Man har byggt en ny väg tvärs över ön så det tar inte så lång tid att ta sig med bil mellan Faliraki och Ixia
Varför skulle ni inte kunna bada i havet??? jag har gjort det hur många gånger som helst både i Ixia och Ialyssos
//maji
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-03-22, 12:09
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Byta hotell? Har ni några förslag?

Det går alldeles utmärkt att bada i havet i Ixia och Ialyssos så inte tror jag att Ni behöver åka till Faliraki för att kunna bada. Hela Rhodos är ju fullt av stränder och om man tycker dom är fina eller ej är ju upp till vad man söker. Själv föredrar jag stränder med sten istället för den
fina sanden som fastnar överallt, men vad ni än föredrar så finns det alternativ.

Margaretha
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-03-22, 16:35
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Byta hotell? Har ni några förslag?

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Man har byggt en ny väg tvärs över ön så det tar inte så lång tid att ta sig med bil mellan Faliraki och Ixia
Varför skulle ni inte kunna bada i havet??? jag har gjort det hur många gånger som helst både i Ixia och Ialyssos
//maji
Hej!

Så man behöver inte köra in till Rhodos stad först för att ta sig till Faliraki?

Jag tänker på att barnen nog inte kommer vilja bada i havet där i Ixia, eller hotellet ligger inte i Ixia utan i Ialyssos (om jag förstår det rätt). Hur är orten/orterna uppbyggda där? Är det en lång gata där det ligger lite shoppar/restauranger eller är det ett centrum man går till? Hur djupt har det varit där du badat? Är det stora stenar hela vägen ut tills man inte bottnar? Man behöver badskor va? Det antar jag att man kan köpa där nere i så fall?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-03-22, 16:42
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Byta hotell? Har ni några förslag?

Citat:
Ursprungligen postat av Margaretha Visa inlägg
Det går alldeles utmärkt att bada i havet i Ixia och Ialyssos så inte tror jag att Ni behöver åka till Faliraki för att kunna bada. Hela Rhodos är ju fullt av stränder och om man tycker dom är fina eller ej är ju upp till vad man söker. Själv föredrar jag stränder med sten istället för den
fina sanden som fastnar överallt, men vad ni än föredrar så finns det alternativ.

Margaretha
Jag kan tänka mig att mina barn skulle älska några dagar på en stenig strand, risken är väl bara att jag tvingas släpa hem ett par kg sten till Sverige! De plockar ju stenar med sig hem varje dag från skola/dagis! Ha! Ha! Problemet är att jag förstått det som att INGEN badar i havet! Iofs ligger vårt hotell på stranden med privat strand så vill man så skulle man ju kunna ligga på stranden och gå upp till poolen och bada när man vill bada. Nåja det blir kanske bra trots allt!

Alternativet är annars att vi bokar om så vi har båda veckorna i Kalithea, men då känns det som att vi dels inte har möjligheten att gå ut på kvällarna utan att ta bilen/bussen/taxi samt att vi ändå inte har den finaste stranden i närheten.

Vet du hur det ser ut i centrum av Ixia/Ialyssos? Har sökt bilder men inte hittat några. Är det en lång huvudgata med lite shoppar och restauranger eller är det som ett centrum där allt ligger. Har förstått att det inte är så mycket som händer där men tror att det räcker mer än väl för en barnfamilj. Det enda jag vill ha egentligen är att kunna gå ut lite på eftermiddagen/kvällen och kunna köpa något litet, tex ett armband, en handduk, en fotbollströja osv ja alltså inte värsta shoppingen för det är inget vi brukar lägga så mycket tid på när vi är på semester med barnen. Vi har tillgång till bra shopping här hemma! Sen vill man ju kunna gå ut och ta en drink, något att äta osv..... Finns detta i Ialyssos?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-03-22, 18:37
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Byta hotell? Har ni några förslag?

Citat:
Ursprungligen postat av nikki73 Visa inlägg
Hej!

Så man behöver inte köra in till Rhodos stad först för att ta sig till Faliraki?

Jag tänker på att barnen nog inte kommer vilja bada i havet där i Ixia, eller hotellet ligger inte i Ixia utan i Ialyssos (om jag förstår det rätt). Hur är orten/orterna uppbyggda där? Är det en lång gata där det ligger lite shoppar/restauranger eller är det ett centrum man går till? Hur djupt har det varit där du badat? Är det stora stenar hela vägen ut tills man inte bottnar? Man behöver badskor va? Det antar jag att man kan köpa där nere i så fall?
Nej man behöver inte åka till Rhodos stad för att ta sig till Faliraki. Däremot behöver ni åka mot flygplasen till för att komma på den nya vägen. Ni får säkert en karta när ni hyr bilen och där kan ni lätt se hur man kör.
Ixia och Ialyssos "flyter ihop" kan man säga. Nu för tiden känns det som det är en enda lång gata med restauranger och affärer i stort sett ifrån flygplatsen och till Rhodos stad. I de små orterna längs vägen, t.ex Ialyssos och Ixia, finns det massor av restauranger och shopping. Där finns nog det mesta ni kan behöva.
Stranden är stenig för det mesta och det är nog väldigt olika hur långt ut i vattnet det finns stenar. Men det är ju massor av barnfamiljer där så jag kan inte tänka mej att inte dina barn kan bada där
//maji
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-03-22, 19:29
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Byta hotell? Har ni några förslag?

Jag har bott både i Kalithea och Ialyssos och skulle välja Kalithea om jag reste med småbarn. Mer sand, mer långrunt och mindre vågor på östkusten.
Ixia och Ialyssos är inga "mysorter" precis utan ganska gamla och bedagade charterorter. Lugnare och lite mer naturnära i Kalithea även om charterhotellen dominerar där med.
Varför inte åka till en mindre och mysigare ö där ni både kan få strand och gränder på en gång?

Katitzi

Senast redigerad av Katitzi den 2011-03-22 klockan 19:57.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-03-22, 22:10
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Byta hotell? Har ni några förslag?

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Jag har bott både i Kalithea och Ialyssos och skulle välja Kalithea om jag reste med småbarn. Mer sand, mer långrunt och mindre vågor på östkusten.
Ixia och Ialyssos är inga "mysorter" precis utan ganska gamla och bedagade charterorter. Lugnare och lite mer naturnära i Kalithea även om charterhotellen dominerar där med.
Varför inte åka till en mindre och mysigare ö där ni både kan få strand och gränder på en gång?

Katitzi
Vi har redan bokat flygbiljetter som inte kan bokas om, så det blir Rhodos för oss i år! Vi har även bokat en vecka i Kalithea men mer än en vecka där kan jag inte tänka mig. Där finns ju INGENTING! Jag känner redan att jag ångrar mig lite, vi skulle nog valt Alcudia igen! I Alcudia finns ju en fin strand, lite enkel shopping och matställen samtidigt som det är lugnt, lite väl lugnt så jag vågar inte tänka på HUR jag kommer att uppleva Kalithea då! Men den veckan får det bli till att göra alla utflykter och uppleva Rhodos stad på kvällarna. Andra veckan blir det Ixia/Ialyssos som vi bestämt oss för och där blir det bara låååånga dagar vid poolen/stranden. Går det inte att bada i havet så badar vi i poolen men lägger oss nog på stranden i alla fall! Barnen gillar ju att bada i poolen bäst. Ett annat alternativ är att vi på förmiddagarna sticker ner till Faliraki och badar och sen tar eftermiddagarna på hotellet.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-03-23, 06:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Byta hotell? Har ni några förslag?

Du skriver att du tycker att Alcudia är lugnt. Har aldrig varit där men fått för mig att det är rätt stort och väldigt exploaterat se vad fel man kan ha. Om ni är rädda att det blir för lugnt på Rhodos kanske mindre exploaterade grekiska öar inte är något för er. Jannes guide till öarna samt Matt Barrets sidor om Grekland kanske kan ge er lite uppfattning om vad som skulle passa just er.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-03-23, 13:37
Fjonks avatar
Fjonk Fjonk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Värmdö
Inlägg: 67
Standard Sv: Byta hotell? Har ni några förslag?

Att bo i stan är inget alternativ? Då har ni ju verkligen nära till allt Jag älskar att bo i stan och kommer så göra även denna gång. Kalithea är jättefint ur badsynpunkt men när vi har bil badar vi på olika ställen längs östkusten hela vägen ner till prassonissi. Att bo i stan är oslagbart om man gillar att strosa runt, dricka drinkar, ta en öl eller bara titta på folk!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-03-24, 01:59
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Byta hotell? Har ni några förslag?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Du skriver att du tycker att Alcudia är lugnt. Har aldrig varit där men fått för mig att det är rätt stort och väldigt exploaterat se vad fel man kan ha. Om ni är rädda att det blir för lugnt på Rhodos kanske mindre exploaterade grekiska öar inte är något för er. Jannes guide till öarna samt Matt Barrets sidor om Grekland kanske kan ge er lite uppfattning om vad som skulle passa just er.

Eva
Ha! Ha! Kan inte låta bli att skratta men egentligen borde jag gråta! Det är nämligen så att jag har en orehört låg stresstålighet pga händelser i mitt liv. Så det jag egentligen borde ha är totalt lugn och ro men tro det eller ej jag blir stressad av det med!!! Alltså Puerto Alcudia är lugnt, det finns inte mycket barer och bara ett enda disko där. Nu hade vi inte tänkt gå på disko i alla fall inte med tre små barn (även om de säkert hade tyckt det var kul, 5-11 år gamla) Men shopparna i Alcudia stänger vid 22 och inne vid hamnen är det folktomt vid 22-23 tiden. Vi är en familj som gärna sover middag sent på eftermiddagen och sen går ut och äter vid 21 och efter det vill titta lite i de små shopparna på krimskrams osv... Alcudia är exploaterat men vi gillar det. Alla är vi olika. Men bäst är i alla fall gamla staden Alcudia som ligger någon km innåt landet där är det mysigt och fint och genuint! Så man kan få både och när man är i Alcudia!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-03-24, 02:04
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Byta hotell? Har ni några förslag?

Citat:
Ursprungligen postat av Fjonk Visa inlägg
Att bo i stan är inget alternativ? Då har ni ju verkligen nära till allt Jag älskar att bo i stan och kommer så göra även denna gång. Kalithea är jättefint ur badsynpunkt men när vi har bil badar vi på olika ställen längs östkusten hela vägen ner till prassonissi. Att bo i stan är oslagbart om man gillar att strosa runt, dricka drinkar, ta en öl eller bara titta på folk!
Jag tror att jag kommer tycka illa om Kalithea! Det har egentligen ingenting som tilltalar oss mer än att det är nära till Rhodos stad och ner till stränderna från Faliraki och söderut! Men vem vet jag kanske ändrar uppfattning och kommer hem och berättar om hur fantastiskt det var där. Jag oroar mig inte så mycket över badet, hotellet, och bristen på restauranger/shoppar det kommer lösa sig trots allt och vi har ju bilen och kan köra, vi kan ta taxi/bussen de kvällar vi vill dricka lite alkohol. Lite trist är ju att vi behöver två taxibilar om vi vill åka taxi eftersom vi är fem i familjen. Nåja det löser sig. Har haft lite kontakt med folk som bott i Ixia/Ialyssos och det blir nog bra med den lösningen vi har! En vecka på var sida av ön alltså! Vill vi så kan vi ju köra ner till andra sidan och bada några timmar på förmiddagen så blir det poolen på eftermiddagen!

Rhodos stad kan det nog bli om några år när barnen är större. Ja om vi finner Rhodos som ett bra ställe vill säga, det får framtiden utvisa!

Tack för alla era svar!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT