Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-11-15, 20:48
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Ja, vi blir nok litt fanatiske.. Litt i overkant noen ganger kanskje. Er ganske sikker på at det finnes mange andre plasser som også er fine. Tror det er bra at det blir skrevet litt begge veier om Karpathos, så får man et mer nyansert syn på saken. (Dessuten så kanskje det igjen blir mulig å få tak i noen billige restplasser...) Pelagos kan jeg dessverre ikke uttale meg om, kanskje jeg kan det etter neste tur. KANSKJE jeg får rota meg dit...
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-11-15, 20:54
karinafps avatar
karinafp karinafp är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
För övrigt går väl inte att hitta någon fulare stad än Pigadia på någon annan ö??
Det gör det säkert. Jag tycker att den är helt OK. Fyller sin funktion.



Så illa är den väl inte?

Karin
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-11-15, 21:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Hehe, där har du verkligen plåtat den enda någorlunda pittoreska vy som finns i Pigadia

Det finns åtminstone en stad i ö-världen som är ungefär lika ful och det är Tinos stad. Tinos som är en av mina två favoritöar

Mig gör det alltså inget att både Pigadia eller Tinos stad är rätt bedagade bekantskaper, jag trivs ändå. Men den som prompt vill ha idylliska amfiteaterbyar med sockerbitshus för att få greklandsfeeling - den bör undvika karpathos eller se till att hyra moppe/bil från första dan.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-11-15, 21:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Hehe, där har du verkligen plåtat den enda någorlunda pittoreska vy som finns i Pigadia
Nej då, det finns en liten gränd en bit upp i stan som också är mysig

Citat:
Mig gör det alltså inget att både Pigadia eller Tinos stad är rätt bedagade bekantskaper, jag trivs ändå. Men den som prompt vill ha idylliska amfiteaterbyar med sockerbitshus för att få greklandsfeeling - den bör undvika karpathos eller se till att hyra moppe/bil från första dan.
Nu sa jag ju inte att jag inte trivdes men det jag har kommit fram till att jag saknade är de små gamla städerna som finns på många öar där årtusendena suckar i vindpinade fönster och gatstenar.

Pigadia tjuter ju bara 60-tal
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-11-15, 21:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Nu sa jag ju inte att jag inte trivdes
Men det jag skrev var ju inte riktat till dig heller, utan till en samling fiktiva amfiteatertalibaner

Ja, Pigadia är definitivt 60-tal, jag tycker det är rätt charmigt
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-11-15, 21:18
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Pigadia tjuter ju bara 60-tal
Men Elisabet då! En viss nostalgisk känsla infinner sig ändå...vi var ju barn på 60-talet

Ivi
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-11-15, 21:23
karinafps avatar
karinafp karinafp är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Pigadia tjuter ju bara 60-tal
Det finns nyare hus också...



Karin
som också var barn på 60-talet...
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-11-15, 22:23
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Syns også det er helt greit at Pigadia er litt 60-tall. Selv om jeg ikke var barn på den tida. Da var jeg ikke engang påtenkt.. Men kanskje ikke Pigadia er så fin? Har liksom aldri tenkt over det, blir blendet av så mye annet der.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-11-15, 22:51
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Pigadia er vel ikke akkurat kjent å være for en spesielt vakker by...... men ojojoj, så sjarmerende.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-11-16, 10:25
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Nu sa jag ju inte att jag inte trivdes men det jag har kommit fram till att jag saknade är de små gamla städerna som finns på många öar där årtusendena suckar i vindpinade fönster och gatstenar.

Pigadia tjuter ju bara 60-tal
Nu blir jag lite nyfiken (älskar själv gamla städer), kan du dela med dig dina pärlor? Vart längtar du (i Grekland)?

Gita
Svara med citat
  #31  
Gammal 2005-11-16, 10:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
För övrigt går väl inte att hitta någon fulare stad än Pigadia på någon annan ö??
Precis vad jag tänkte direkt när jag såg staden och den känslan fanns kvar i flera dagar. Håller helt med dig att inläggen lätt blir väl entusiastiska och ibland är skrivna av personer som inte besökt särskilt många grekiska öar.
Mängden inlägg gör att andra lätt kan tro att Karpathos är den populäraste ön av alla vilket den knappast är eller kommer att bli. Det är en fin ö med många möjligheter och jag åker gärna dit igen utan att för den skull känna behov att ensidigt höja ön til skyarna.

Eva
Svara med citat
  #32  
Gammal 2005-11-16, 12:39
karinafps avatar
karinafp karinafp är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
inläggen lätt blir väl entusiastiska och ibland är skrivna av personer som inte besökt särskilt många grekiska öar.
Jaha, se där! Ytterligare en regel som jag inte kände till: man måste ha besökt ett visst antal öar innan man får trivas någonstans! Kan då någon tala om för mig exakt HUR många öar man måste ha besökt innan man har rätt att uttala sig positivt om något man faktiskt har upplevt?

Om jag inte missminner mig så har såväl Janne som Inkfish också uttalat sig positivt om Karpathos; är då deras åsikter mer värda än andras? De har ju bevisligen besökt väldigt många andra öar...

Jag bara undrar...

Karin
Svara med citat
  #33  
Gammal 2005-11-16, 12:52
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

....ja ha bara vutt på tre öar....
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #34  
Gammal 2005-11-16, 12:56
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Och jag har bara varit på 4...aldrig Karpathos..men börjar bli mer och mer sugen på den ön...Det finns ju så många entusiaster som skriver så varmt om den.(den dan jag lyckas slita mig från Kreta)

Senast redigerad av Athanasia den 2005-11-16 klockan 13:05. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #35  
Gammal 2005-11-16, 13:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Fast man får väl utgå från att den som läser på Kalimera inser att varje person skriver sina egna subjektiva erfarenheter och inget annat - och att vederbörande dessutom inser att ett omdöme här kan grundas på antingen erfarenhet av 43 olika öar eller erfarenhet från ett enda ställe.

Den som tycker att vissa öar haussas omotiverat kan ju själv bidra till att nyansera bilden genom att skriva om SINA erfarenheter. Ibland tycker jag att rädslan för att kritisera en ö är för stor här i forumet.

Själv läser jag gärna även negativa synpunkter - och tar dem för vad de är. Precis som det positiva som skrivs.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2005-11-16, 13:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Jaha, se där! Ytterligare en regel som jag inte kände till: man måste ha besökt ett visst antal öar innan man får trivas någonstans! Kan då någon tala om för mig exakt HUR många öar man måste ha besökt innan man har rätt att uttala sig positivt om något man faktiskt har upplevt?

Om jag inte missminner mig så har såväl Janne som Inkfish också uttalat sig positivt om Karpathos; är då deras åsikter mer värda än andras? De har ju bevisligen besökt väldigt många andra öar...

Jag bara undrar...

Karin
Nu var det inte riktigt så jag menade, men tar du åt dig så ok för det. Jag menar att det kanske är svårt att utnämna en plats till den bästa i Grekland eller något liknande om man bara besökt några få platser eller öar och själv skulle jag inte tänka tanken ens även om jag har några favoriter. Naturtligtvis får alla uttala sig positivt om sina upplevelser det är kanske bara mängden inlägg eller hejarop som kan bli lite överdrivna och kan vara svåra att tolka för nytillkomna läsare.

Eva
Svara med citat
  #37  
Gammal 2005-11-16, 13:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Den som tycker att vissa öar haussas omotiverat kan ju själv bidra till att nyansera bilden genom att skriva om SINA erfarenheter. Ibland tycker jag att rädslan för att kritisera en ö är för stor här i forumet.

Själv läser jag gärna även negativa synpunkter - och tar dem för vad de är. Precis som det positiva som skrivs.
Jag tror att många tycker det är svårt att uttala negativa erfarenheter särskilt om öar eller platser som har självutnämnda ambassadörer man måste allt vara lite bitch för att våga det. eller om andra fenomen på forumet. Nytillkomna på forumet ger sig säkert inte gärna in i den leken. Vad jag och kanske andra också efterlyser är väl lite mer nyanserade resonemang i lite mindre fundamentalistiska tongångar. Ok när folk kommer hem och är uppfyllda av sina erfarenheter men när månaderna går och tankarna sorterats borde bilden nyanseras lite.

Eva
Svara med citat
  #38  
Gammal 2005-11-16, 14:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag tror att många tycker det är svårt att uttala negativa erfarenheter särskilt om öar eller platser som har självutnämnda ambassadörer man måste allt vara lite bitch för att våga det.
Åhå. Ja, där kan ju förklaringen finnas till att jag själv inte har några större problem med att lufta kritik .

Men i övrigt håller jag inte alls med. Vem sjutton ska avgöra när en enskild person måste börja nyansera sin bild?
Svara med citat
  #39  
Gammal 2005-11-16, 14:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Men i övrigt håller jag inte alls med. Vem sjutton ska avgöra när en enskild person måste börja nyansera sin bild?
Ja inte vet jag.

Eva
Svara med citat
  #40  
Gammal 2005-11-16, 14:24
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Jag tycker att det är lätt att vara positiv spontant, men tvärtom är svårare (om man nu inte muckar!). Om jag skriver något negativt, så läser jag det gärna en extra gång, så att min åsikt om saken kommer fram utan att för den skull såra någon annan. Jag tar gärna bort överdrivna formuleringar då. Däremot tycker jag att det är OK att överdriva när man berömmer, det blir väl ingen ledsen över?

Vad jag förstår så retar det folk att debatten är vriden till Karpathos fördel, men istället för att hoppa på dem - kan man inte ösa beröm över de ställen man själv älskar? Då hakar nog folk på det och ställer frågor, då får vi igång trådar om andra resemål också.

Gita
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT