Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-18, 20:24
AnnaS AnnaS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 14
Standard Hemma från Rhodos

Så nu är vi hemma igen från ett riktigt varmt Rhodos!

Besökte bla Rhodos stad och Lindos. Skönt att ha det överstökat. Det är inget som jag behöver se igen i alla fall. Visst var det vackert men alla dessa turistfulla gator i gamla stan + alla inkastarna till restaurangerna gjorde mig galen!
I Lindos fick vi köa för att komma in till fortet. (vi trodde vi var där ganska så tidigt) . Klart värt ett bad i viken nedanför.

Annars hade vi det riktigt skönt i Lardos (där vi bodde) med god mat och trevligt folk.
Hyrde moppe en dag och åkte till Tsambika beach och Agathi beach.. Agathi är favvon.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-19, 12:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Hemma från Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaS Visa inlägg
I Lindos fick vi köa för att komma in till fortet. (vi trodde vi var där ganska så tidigt)
När jag var där en gång fick jag köa för att komma in i byn!



När jag väl kom in såg det ut så här. Kaos.

Citat:
Agathi är favvon.
Håller med!

Välkommen hem!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-19, 17:19
AnnaS AnnaS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 14
Standard Sv: Hemma från Rhodos

Åh kära nån vilket kaos! En gång räcker verkligen..

Tack..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-19, 19:29
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Hemma från Rhodos

Ja man måste nog vara riktigt tokig för att åka till Lindos i augusti .

Maj eller oktober är klart bästa månaden att resa dit. Förra året var jag där i november. Folktomt, vindstilla och ljuvlig vatten- och lufttemperatur.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-19, 19:34
Cobran Cobran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Södertälje
Inlägg: 25
Standard Sv: Hemma från Rhodos

Vilket hotell bodde ni på i Lardos??
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-19, 22:40
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Hemma från Rhodos

Jeg tror dere må ha oppsøkt feil steder til feil tid. Rhodos er en av mine favoritter, og ikke minst Rhodos by. Men IKKE Sokrates-gaten, hvor alle turister av en eller annen grunn skal gå i kø mellom gullsmeder og t-trøyer.

Det bor 6 - 8000 mennesker innenfor murene i Gamlebyen, tallet varierer i ulike kilder. 100 meter fra kaoset i Sokrates-gaten finner man en annen verden. Der går man forbi åpne dører og vinduer, hvor familiene sitter innenfor og spiser eller ser på TV. Gamlefar og gamlemor sitter kanskje utenfor og hilser og smiler til de få turistene som passerer. Det gjelder bare å være nysgjerrig nok til å oppsøke smågatene mot sør- og østmuren rundt byen.

En vandring i vollgraven en tidlig formiddag før varmen har fått tak, med fotoapparat og åpne sanser, er en fredelig opplevelse, og man tror nesten ikke det kan være mulig å finne et slikt område tett innpå turiststrømmen.

Rodini-parken, hvor det er så fredelig og så lite folk at det hadde vært skremmende hvis man hadde vært i enkelte andre byer i andre land. Litt forfallen, men vel verdt en runde langs elven som renner gjennom.

Bystranden sør for havnene, på østsiden, er kanskje ikke verdens mest idylliske sted, særlig ikke siden det har vært store byggearbeider innenfor, som jeg håper nå er ferdig. Men bra strand, nesten folketomt, og de få badende er beboerne i Rodos by. Og i smågatene like innfor innenfor ligger et par snackbarer hvor man som utlending blir mottatt som en sjelden gjest, man blir utspurt om hvor man kommer fra osv., og når det skal betales, tror man at beløpet må være helt feil, så lavt som det er.

Tavernaene i skråningen mellom vest-stranden og Monte Smith har ikke innkastere, et par av dem har mer greske enn utenlandske gjester, levende musikk av og til og god mat.

Så selv i et turistinferno som Rhodos by finnes idyllene hvis vi følger vår egen nese, og ikke følger ryggen til den turisten som går foran oss og har lest de samme guide-bøkene!

Men Lindos har jeg bare kjørt forbi noen ganger, sett bussene og leiebilene som leiter etter parkeringsplass, ristet på hodet og kjørt videre. Man MÅ ikke oppsøke de stedene som alle MÅ oppsøke. Og det har sldri vært noe stort savn at jeg ikke har kommet meg opp på toppen av akkurat den borgen der.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-20, 15:35
AnnaS AnnaS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 14
Standard Sv: Hemma från Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Ja man måste nog vara riktigt tokig för att åka till Lindos i augusti .

Maj eller oktober är klart bästa månaden att resa dit. Förra året var jag där i november. Folktomt, vindstilla och ljuvlig vatten- och lufttemperatur.



Haha japp.. Det är verkligen inget man ska rekommendera

Är faktiskt sugen på att testa Grekland nån gång i maj eller oktober.. Har funderat på det ett par sommrar men sambon vill alltid åka högsäsong på nåt konstigt vis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-20, 15:35
AnnaS AnnaS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 14
Standard Sv: Hemma från Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Cobran Visa inlägg
Vilket hotell bodde ni på i Lardos??
Bodde på St James
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-20, 18:09
Cobran Cobran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Södertälje
Inlägg: 25
Standard Sv: Hemma från Rhodos

Okej, tack för svar =))
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-20, 18:31
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Hemma från Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaS Visa inlägg
Är faktiskt sugen på att testa Grekland nån gång i maj eller oktober.. Har funderat på det ett par sommrar men sambon vill alltid åka högsäsong på nåt konstigt vis
Övertala din sambo att maj-juni är bästa tid för Kretaresa. Innan hettan kommer, innan den stora turistströmmen kommer, allt är ännu grönt och fräscht. Solen finns ju där då också.. och ett dopp i havet kan man visst ta även då. Och man orkar vara ute på lite längre promenader om man så vill... utan att bli alltför svettig. Maj-juni är i mitt tycke den bästa tiden att åka på.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-08-22, 13:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Hemma från Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Ja man måste nog vara riktigt tokig för att åka till Lindos i augusti
Så är det ju. Jag var också var där i augusti, alltså när bilden ovan tas. Därför var det så jäkla mycket folk. Har varit där andra tider på året och då har det inte varit så knökat.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-08-22, 18:53
AnnaS AnnaS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 14
Standard Sv: Hemma från Rhodos

Ska försöka besöka någon del av Grekland nån gång då det inte är högsäsong. Kanske redan nästa år eftersom sambon tycker att vi kan åka någon annanstans nu när vi vart i Grekland 2 år i rad . Ett år utan Grekland? Nja det vet jag inte.. Då blir det nog 2 resor för min del
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-05-29, 23:00
M.G M.G är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 251
Standard Sv: Hemma från Rhodos

AnnaS - Kan du rekomendera några bra Restauranger i Lardos?
Vilka stränder är de bästa?
Finns det några affärer där eller måsta man in till Lindos för att shoppa?
Behöver inte finnas massor men bara så man kan gå omkring och strosa på någon shoppinggata.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-05-30, 19:58
Cobran Cobran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Södertälje
Inlägg: 25
Standard Sv: Hemma från Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av M.G Visa inlägg
AnnaS - Kan du rekomendera några bra Restauranger i Lardos?

*** Lardos är liiiiiiiitet, tror det fanns 1 restaurang i ett litet shoppingcenter rätt långt upp i byn (el vad man säger).

Vilka stränder är de bästa?

*** Vi var knappt nere vid stranden nåt, sand blandat med småsten var det vid stranden vid vårt hotell (Rodos Maris).

Finns det några affärer där eller måsta man in till Lindos för att shoppa?

*** Vill man bara shoppa typ souvernirsaker kan man stanna i Lardos. Annars är det Lindos som gäller (vi var iofs aldrig där så jag kan inte säga hur mycket som finns där, men förmodligen mer än i Lardos). De hade någon klädaffär, och lite annat smått och gott men det var inte mycket.

Behöver inte finnas massor men bara så man kan gå omkring och strosa på någon shoppinggata.
.......
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-06-01, 17:43
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: Hemma från Rhodos

Att resa till Rhodos -eller Kreta som jag var på nu i maj- är fantastiskt på våren! Det är inte så mycket turister, vädret är nästan alltid bra. Vattentemperaturen ligger på drygt 20 grader (svensk sommar). Och aldrig ... har jag sett en sådan växtlighet som den på Kreta nu i maj. Kaskader av Bouganvillea, enorma rosbuskar och massor av andra, för mig okända blommande växter. Maj och september är de bästa "greklandsmånaderna" om jag får välja. I september bär det av igen!

mvh. lilla sjöborren.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT