Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-24, 22:58
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Boende i Pigadia början av augusti till mitten av augusti?

Eftersom ekonomin inte tillåter någon längre resa i år har vi beslutat oss för att stanna på ett och samma ställe i 2 veckor istället. Vi blev sugna på Karpathos och undrar nu om vi ska boka charter eller flyg. Det jag undrar är hur tillgången på boende ser ut om man bokar själv på plats, eller rekomenderas det att boka i förväg. Vi har hittat charter för ca 5800kr st för 2 veckor och inklusive frukost. De billigaste flygbiljetterna vi hittade kostade 3300kr per person vilket gör att boendet på charter kostar ca 35 Euro inkl frukost för två personer/natt.
Tänkte rådfråga er erfarna om råd

En till fråga vad kan moppe typ scooter tänkas kosta om man hyr i 10-14 dagar?

Så tacksam för svar

/Alexandra
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-06-25, 11:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boende i Pigadia början av augusti till mitten av augusti?

Vågar inte svara dig om boende eftersom jag aldrig varit där i augusti.

Jag hyrde moppe i nio dagar nu i juni. Priset föll ju längre jag hade den. Började på 13/dygn och slutade på 10, snittade 11.70€/dygn.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-06-25, 13:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende i Pigadia början av augusti till mitten av augusti?

Min dotter bodde med dåvarande pojkvän bodde för kanske tre-fyra år sedan en vecka hos Seeva`s Rooms i mitten av augusti. Priset var då 15 euro per natt. Ställer ligger centralt och rummet var stort och fint. Dusch och toalett delades med ett annat par.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-06-25, 19:26
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Boende i Pigadia början av augusti till mitten av augusti?

Tack för svar! Verkar som att det hotellet vi ville bo på är fullbokat , någon som kan rekomendera ett boende där det finns balkong/terass och ligger inte allt för långt ifrån Pigadia. Om ni fick rekomendera, ska vi då bo i Pigadia eller Amopi?

/Alexandra
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-06-25, 19:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boende i Pigadia början av augusti till mitten av augusti?

Amopi eller Pigadia - det beror helt på vad ni gillar för de har helt olika karaktär.

Amopi är en ren badort där livet koncentreras kring stränderna, tavernorna och hotellen.

Pigadia är mer stadsliv (i mindre skala), inte lika nära till fin strand men både turism- och vardagspuls.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-06-26, 18:10
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Boende i Pigadia början av augusti till mitten av augusti?

Hej Alexandra!
Jag har nyss kommit hem från Karpathos och vi bodde i Pigadia. Vi var till Amopi och badade och för min del hade jag inte velat bo där. Det är jättefint och fina bad men väldigt lungt. En liten supermarket och några tavernor samt hotel. Pigadia är en liten stad så det blir absolut inget storstadsliv. Det finns många resturanger, lite affärer och en mysig hamnpromenad.
Om du bor i Piagadia kan du åka buss till Amopi eller några av de andra fina stränderna på ön, Apella, Achata, Kyra Pinagia mm. Du kan även ta badbåtar. Om du bor i Ammopi måste du först ta dig till Piagida för att komma vidare, om du inte har hyrbil.
Vi kommer att åka tillbaka till Karpathos och även då vill vi bo i Pigadia. Vi bodde på Regina hotell och vi åkte med Apollo.
Lycka till!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-06-26, 20:12
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Boende i Pigadia början av augusti till mitten av augusti?

Apollo har några platser kvar och jag tror det är enklast att åka charter, vi tänkte hyra moppe om det inte är allt för dyrt så att vi kan ta oss runt och upptäcka lite Boendet är inte så noga bara det är rent och fräscht, behöver inte ligga jätte centralt 1 km från centrum är helt okej om det istället är strandnära. Någon som kan rekomendera något billigt och bra boende?

Förresten tror ni att 2 veckor på Karpathos blir för länge? Jag tänker mig att det tar några dagar innan man varvat ner och sen vill vi nog prova olika stränder och utforska ön...

Moppe i 10 dagar vad kan det kosta tror ni om vi är där från 2 augusti?

Ha det fint alla!

/Alexandra som snart tänkte få tummen ur och skriva klart resebrevet från förra året
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-06-26, 21:02
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Boende i Pigadia början av augusti till mitten av augusti?

Da vi var på Karpathos i fjor, så lå romprisene på mellom 40 og 50 euro pr. natt (pr. rom ikke, ikke pr.person, vi var tre)
Regina ligger fint til og har baseng, men har ikke bodd der..
Stranden der er ikke noe særlig, helt grei, men ikke noe mer etter min smak så jeg hadde heller valgt å bo litt nærmere byen og heller tatt buss el. båt ut til andre strender.
Har du sjekket fly til Rhodos? Ofte billige biletter dit og flyet derifra koster ikke mye, man kan jo også legge inn en natt el. to der om man vil.

Jeg ville også ha bodd i Pigadia istedenfor Amopi om dere ønsker litt liv om kveldene. siste buss fra Pigadia og til Amopi går i 19 tiden og det blir dermed en ekstrakostnad med taxi hjem om kveldene... ( om det var så at økonomien var laber)

Lefkos er min favoritt , men der bor man bare om man vil ha en total bade og avslapningsferie.... ingen barer, discoteker el.l

Vi bodde en lengre del i Lefkos og noen dager i Pigadia. bodde på Iolkos som var helt greit like ovenfor bussstasjonen (bratt bakke) og ca. 5-10 min inn til sentrum og ca. 10 min til stranden

Ia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-06-26, 22:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boende i Pigadia början av augusti till mitten av augusti?

2 veckor för länge? Du är tokig. Jag har varit på Karpathos 3x2 veckor och har massor KVAR att se - jag upptäcker helst i maklig takt.

Hyra moppe skulle jag säga är helt nödvändigt för er - Karpathos har massor att erbjuda utanför Pigadia, ni ska nog inte stanna i stan i 14 dagar.

Åk runt så hittar ni underbara stränder, fina byar och otroligt varierande naturscenerier.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-06-28, 11:18
christinatessan christinatessan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 4
Standard Sv: Boende i Pigadia början av augusti till mitten av augusti?

vi har bott både inne i pigalia och ute i amopi, bodde på regina förra året och det var inte speciellt fräscht. satsa på att bo i amopi och ta buss eller taxi in till stan. Mycket trevligare
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-07-01, 00:02
dagun dagun är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 46
Standard Sv: Boende i Pigadia början av augusti till mitten av augusti?

Vi kom hem från två veckor på Karpathos idag, en vecka i Lefkos på Nikos och en i Pigadia på Hotel Atlantis. Min reflektion i år. Pigadia är dyrare på nästan allt (utom supermarketprylar). Om man är prismedveten och vill ha kvalité satsa på mindre ställen. Bo i Lefkos eller Arkassa, Amoopi är överbelagt i Augusti säger alla på ön. Bara om det är något speciellt som pool, shopping eller båttrurer ni söker välj Pigadia. stan var otroligt varm nu, 40 grader. Luftkonditionering behövs inte lika mycket nära havet på västkusten men var ett måste nu i Pigadia. Ni kommer att göra av med mer pengar på transporter i Pigadia för ni kommer att åka ut från stan ofta, stranden är medioker. Måltiderna är inte lika prisvärda i stan är min personliga uppfattning. Bilhyra en dag av samma fordon (en större ny bil) kostade i år €48 i Lefkos och €80 i Pigadia kanske en slump men kanske inte. Boende kostar också mer i förhållande till vad man får är min egen bild. Tycker själv Nikos i Lefkos för €35-50 per studio/lgh och natt är otroligt prisvärt med det läget, ingen frukost. Atlantis €50-70 inkl frukost var också prisvärt men med alla tillägg för AC, kylskåp mm man vill använda i den varma staden så blir priset mer än dubbelt mot Nikos per natt. Vi överskattade risken för lappsjuka i en mindre ort och hade bara ett fåtal stadsvärden att tala om i år. Nästa gång blir det småort för hela slanten och där bokar man boende själv bäst tror jag. Airtours är ofta billigare än Apollo på flygstolar och även det kan kan spara slantar. /Dan
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-07-02, 02:43
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Boende i Pigadia början av augusti till mitten av augusti?

Vi vill nog bo i Pigadia då vi gärna har lite liv och rörelse på kvällarna, planen är att hyra moppe under vår vistelse vad det nu kan tänkas kosta och göra utflykter till olika stränder och de där byarna som alla pratar om. Tror att charter blir enklast om det är högsäsong och får hoppas att resebyråerna har något kvar nu när vi är ute så sent. Dessvärre kan vi inte boka något än då jag inte vet hur det ser ut med jobb, kanske vi bara kommer iväg en vecka vilket jag tycker känns lite för en så stor ö, det skulle bara vara som en liten aptitretare för mig...

Någon som vet lite vad moppehyra kostar om man hyr en längre period som 7-12 dagar? Matpriser på resturang något prisexempel?

Tack för all hjälp jag får av er, nu måste jag verkligen få tummen ur och slutföra mitt nästan klara resebrev från förra årets luff

/Alexandra
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-07-02, 14:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boende i Pigadia början av augusti till mitten av augusti?

Jag hyrde moppe i 9 dagar, priserna står längre upp i tråden.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-07-02, 18:19
Allis Allis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 3
Standard Sv: Boende i Pigadia början av augusti till mitten av augusti?

Vi hyrde bil hemifrån via Apollo på nätet (Hertz) innan vi åkte i år och det kan jag varmt rekommendera. Dels sparade man några hundralappar och sedan valde vi att få bilen till hotellet och man bara lämnade in nycklarna på hotellet när tiden var ute. En svensk tjej jobbade på Hertz (fd Apollo guide) så allt var otroligt smidigt.
Enligt en uthyrare i Amopi (fd boende i sverige..!) kan det vara svårt att få en bil i augusti pga av grekernas semesterperiod.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT