Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-07-18, 23:38
mytsberg mytsberg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 12
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Nora
Ja, Arhontiko er dessverre stengt.
Synd at Arhontiko er stengt ja. Gikk forbi der i forrige uke og det blir kinesisk restaurant der etterhvert.
Men mitt tips til restaurant i Pigadia er Sokaki som ligger rett nedenfor Syrtaki.
For enkle lunsjretter anbefaler jeg Acropolis som forøvrig er nyoppusset dette året. Og neste år blir det også mulig å kjøpe middag der
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-07-19, 12:26
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

I Amoopi kan jag rekommendera Four Seasons och Golden Beach. Den sistnämnda ser inte se mycket ut, plaststolar, enkel restaurang. Men vi fick den bästa Tsatsikin där, detsamma gäller Moussaka. Och deras Pepper Steak (fläskfile, wokade/stekta grösaker, soya-sky) är otroligt god!

I Pigadia frågade jag gamla gubbar som såg ut att ha ätit gott,och vi fick tips om Orea Karpathos, de hade Pikilia och olika smårätter. Mike's är en "enkel" restaurang på Oluf Palmes gata, där får man gå in i köket och se var svärfar har lagat idag. Och sedan Helleniko, ligger på turistgatan, mellan sportaffären och Cafe Karpathos. Stuffed mushrooms, stuffed Bifteki, mmm...
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-07-21, 22:04
Dazas avatar
Daza Daza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 9
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

Pigadia
Pelagos - Gudomlig moussaka, bra musik! Bästa i stada! Åt inte fisk en enda gång....
Mikes - God mat och en jäkla trevlig prick! Service, service..
Sofias Place - Sällan har man sett någon jobba så hårt och skratta så mycket samtidigt! Gästvänligt till tusen.
Acropolis - Hit går du inte för matens skull utan för dom goda drinkarna och för att se vm-finalen i fotboll. Mycket trevlig personal trots att dom är lite gåpåiga ala medelhavet när du går förbi. Visar sig dock att även efter det att du slagit dig ner är intresset för dig som gäst fortfarande kvar och det är service fullt ut.

Norr om Finiki
Under the trees - En oas. Prova dom friterade Zucchini stavarna!

Apela beach
Tavernan - Service och hårt arbete präglade den ensamme servitören som gladeligen bjöd på en Mythos efter det att han fick förklarat varför jag hade papper i min bifteki. Utsikten är obetalbar.

Amopi
Cafe Amopi - Vid "small Amopi" ligger det en restaurang som överblickar stranden. Maten var typiskt grekisk, inget märkvärdigt. Dock infann sig en härlig semester känsla då man omgiven av palmer och akompanjerad av typiskt grek-blå inredning satt och blicka ut över havet och bara njöt....

Låt er väl smaka!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-07-21, 22:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

När jag besökte Pigadia var en av de bästa tavernorna med kö av grekiska gäster Perivolos eller kanske var namnet Perigiali. Här åt vi många bra middagar. Mikes däremot hade trist turistanpassad mat men det är nu några år sedan så det verkar ha hänt en del.

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-07-22, 16:13
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

Nyligen hemkommen måste jag tyvärr meddela att några tidigare utmärkta ställen har blivit klart mycket sämre. Seven Eleven är ingen höjdare längre. Det är visserligen billigt, men smaklös snabbmat vill jag inte betala någonting alls för... Vännen Giannis har ju tagit upp fisket efter sin far, och sålt Land and Sea, som tidigare var en av våra absoluta favoriter. Nu har all charm försvunnit och tydligen kocken också, för det vi fick när vi var där inbjöd inte till något återbesök. Perigiali som tidigare höll hög klass har nu blivit ett typiskt turistställe med smaklös mat. Dyrt, dessutom.

Men rekommendationer har jag också:

Pelagos har kvar den härlige kocken Marinos, och här har vi aldrig fått dålig eller smaklös mat; här njuter vi alltid i fulla drag. Pröva deras fillet with mushrooms, råder jag er! Läckrare svampsås har jag nog aldrig fått.

Romios vid strandpromenaden är också ett säkert kort med mycket god mat. Hit går vi ofta, både till lunch och till middag. Botanisera gärna bland smårätterna, här finns många läckerheter. Deras s k cheese balls (ja, de är inte runda utan snarare korvformade) har jag aldrig hittat någon like till, mums!

La Mirage är också fortsatt mycket bra. Gudomlig carbonara kan man få här och deras stifado är bara underbar.

Syrtaki har god mat och enorma portioner. Dessutom är det mycket vackert därinne i trädgården.

Snabbmat till lunch hittar man på

Tis Erasmias, som tidigare nämnts. Jättegoda gyros och mycket billigt.

Five Star Deli vid centrumtorget. Mycket gott och billigt att välja på här också.

Pizzeria Uno till vänster i backen upp mellan centrumtorget och kyrkan ser inte mycket ut för världen, men har fantastiska ufos.

Acropolis har också bra lunchrätter. Deras Club sandwich är en dröm, för att inte tala om deras western style omelette.

Karin
som inte alls vill vara tillbaka i Sverige...
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-07-22, 20:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

Oh jag som ätit den godaste Pastitsion i mitt liv just på Seven eleven. Undrar om familjen har sålt stället. Det var en stor familj med många barn och mor odlade egna örter som användes frikostigt i maten. När pastitsion kom ur ugnen dök det upp gummor och gubbar från alla möjliga håll för att få smaka av den nygräddade ljuvliga.

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-07-23, 16:26
mytsberg mytsberg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 12
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Acropolis har också bra lunchrätter. Deras Club sandwich är en dröm, för att inte tala om deras western style omelette.
Ja, dem er veldig gode......men også deres Chiabata er gode.....prøv med kylling og bacon....mmmmmmmmm
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-07-23, 18:12
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

Taverna Creta Karpathos som ligger mittemot hotell Romantica tyckte vi också hade väldigt god mat

Riitta
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-07-23, 21:43
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Syrtaki har god mat och enorma portioner. Dessutom är det mycket vackert därinne i trädgården.
Karin
som inte alls vill vara tillbaka i Sverige...
Dessuten har de verdens snilleste betjening her, Manolis og Dinos. Vi var så heldige å få komme hjem til dem også, og da grillet de en masse jättegod mat til oss!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-07-23, 22:11
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Nora
Dessuten har de verdens snilleste betjening her, Manolis og Dinos.
Jotack, dem har vi minsann träffat, både där och på andra ställen! Ha ha ha... Manolis och Vasilis sjöng en underbar duett för oss en kväll!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-07-24, 07:50
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

Håller med att sången var väldigt vacker,samt restaurangen också
Har visserligen ätit där bara en gång (samma gång som Karin,förra veckan ) MEN maten var den sämsta på den här resan (Min åsikt)
Beställde något med olikakötträtter.Fick en stor hög visserligen, samt lite sallad och några potatisbitar. Köttet var inte ens saltad. Det är sällan jag saltar extra på maten,men nu gjorde jag det.Tror inte jag åt hälften
Annars var stället toppen och dansade gjorde jag också om inte minnet sviker

Riitta,gnällspik
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-07-24, 10:09
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Beställde något med olikakötträtter.Fick en stor hög visserligen, samt lite sallad och några potatisbitar.
Du valde fel rätt, Riitta. Du skulle ha provat "Kockens misstag". Helt underbart gott och inte i behov av någon extra kryddning. Till och med riset var delikat, och jag som annars brukar lämna riset kvar på tallriken! Och ja, du dansade...
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-07-24, 12:12
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

Får testa något annat nästa gång

Riitta
Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-07-25, 19:56
amk amk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: västerhaninge
Inlägg: 12
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

Oj. oj oj vad ni har legat i o ätit mestadels gott och dessutom delat med er av erfarenheterna. Känner att jag skulle behöva stanna längre än 2 veckor men man får hålla till godo med det. Kommer säkerligen inte bli besviken med så många härliga förslag. Är nu endast 9 dagar till take off så man börjar logga in så smått.

Jättetack allihop för era inlägg och fortsätt gärna. Jag tänker kolla fram till avresa.

Svara med citat
  #35  
Gammal 2006-07-30, 10:57
cecs cecs är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 15
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

Hej,

Vi tyckte bra om Anemoussa, härlig utsikt från terassen och god mat. Personalen var dock lite stressade de gånger vi var där. Inte så att man fick vänta och vänta utan snarare så att man undrade varför de sprang som de gjorde. Pelagos hade också god mat, trevligt med grekisk musik. Mikes var också trevligt. Syrtaki (mittemot) tyckte vi inte så bra om.

cec
Svara med citat
  #36  
Gammal 2006-08-13, 18:48
Jorgen Jorgen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 40
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Daza
Pigadia
Norr om Finiki
Under the trees - En oas. Prova dom friterade Zucchini stavarna!
Låt er väl smaka!

Det är nog den bästa och billigaste...


Jörgen
Svara med citat
  #37  
Gammal 2006-08-13, 18:56
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

Det får ingen missa Allting där var det godaste på hela resan
Och bra priser också. En lättare lunch för 4 pers (två vuxna + 2 bar) gick på 7 euro
Barnen älskade och härja i vågorna på stranden också

Riitta
Svara med citat
  #38  
Gammal 2006-11-02, 17:53
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Sv: Restauranger på Karpathos

Det finns många goda matställen lite var som helst. Men min/vår största överraskning när det gäller mat på denna "matiga" ö är Dramountana family restaurants i Lefkos. Där bjuds man in i köket av Giannis att välja maträtt på "gammalt" sätt. Maten bara smakar mer så man får akta sig för risken att föräta sig.
seaside
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT