Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-25, 10:31
Simon Simon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 2
Standard Moppe runt karpathos

Hej, jag är en gröngöling när det kommer till karpathos men är en erfaren Greklandresenär. Senast jag var i Grekland var förra sommaren då jag var på amorgos och lite andra öar. Jag åkte moppe på Amorgos och undrar om det finns en chans att man kan åka runt hela karpathos med moppe. Skulle även vilja veta lite om vad det finns för moppeuthyrare i Karpathos stad, ska man boka något innan eller kan man göra det där, finns det hjälmar och hur mycke kostar det, oops, det blev mcket frågor...

Tack på förhans

//simon.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-25, 10:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Moppe runt karpathos

Precis hela ön tvivlar jag på, norra delen är ju mycket oländig. Men en stor del av ön kan du helt klart ta dig runt med moppe på. Där finns en del vackra stränder som du inte tar dig till om du vill undvika grusväg sista biten - men det finns ändå mycket att se.

Jag hyrde 5 dgr nu i juni, 11 per dag, på Motocarpathos i Pigadia. Där finns mängder av uthyrare och förbokat moped har jag ärligt talat aldrig hört nån som gjort. Hjälm ingår.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-26, 11:46
Simon Simon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 2
Standard Sv: Moppe runt karpathos

Tackar!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-01, 13:02
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Sv: Moppe runt karpathos

Förra sommaren i augusti var jag en vecka på Karpathos och hyrde moppe hela tiden. Det finns precis som Inkfish säger flera uthyrare, men de första mindre vi tittade på mitt i stan hade dåligt med moppar inne. Tror att vi i slutändan hamnade på Motocarpathos som hade större utbud och var hjälpsamma. Som att skjutsa hem oss till vårt hotell i Amopi den kvällen vi lämnade tillbaka moppen.

Vi åkte till de folktomma vikarna och vackra stränderna på främst östra sidan som många gånger hade dålig grusväg. Den typen av väg du egentligen inte får köra på med hyrd moppe. Så det är fråga om ditt samvete och kanske körteknik... men jag rekommenderar det ändå. Köp dig en riktig karta så kommer du se både vägar och tänkbara vikar (min heter roadedition 201 karpathos och var ovärderlig). Kato Lakkos har jag för mig vår favorit hette och som var lite svår att nå, men vi var snudd på ensamma där också.

Tänk på att de blåser kraftigt på ön på vissa ställen. Två gånger blåste mina solbrillor av i färden (satt bak på moppen) trots hjälm på huvudet.

Och det finns inte många bensinstationer, så se till att tanka ordentligt innan du lämnar Pigadia (de få som finns ligger i anslutning till huvudorten). När vi var där kom inte båten med bensin till ön en dag så det var kris, och när den väl kom var det långa köer med bilar och moppar. Så planera!

Mitt tips är att beta av vikarna på östra sidan och sen följa den fantastiska vägen (och ibland otäcka med sina stup) upp tills du tar vänster mot Mesochori (ej höger och Spoa) och sedan ner längs västkusten mot semesterorten Lefkos. Visserligen en lång tur innan du är tillbaka igen, men så härligt...

Du har en underbar tur framför dig.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-01, 14:44
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Moppe runt karpathos

Eftersom vi kommer och bo en bit utanför staden så kanske det är klokt och hyra en cykel en vecka eller så Om man behöver komma dit och hämta pengar eller annat ärende (hälsa på Karin tex ) så går det ju lite fortare När man har gott om tid så kan man ju promenera för så långt är det inte. Hyra bil skall vi ju göra också fast det blir väl 3 dagar skulle jag tro

Riitta,10 dagar kvar
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT