Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-10-01, 09:29
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierápetra 2016, september

Jag såg för ett par veckor sedan att regeringen ville ha månadsrapporter. Jag får väl skriva ”Er man” åtminstone en månad till då.

En morgon under vår första vecka här tog jag morgonpromenaden ensam. Ylva ville göra sin höftträning istället. Någon ropade ”Jannis” och på avstånd kunde jag se tant Irini (änka och i min ålder). Det var alltför långt för att konversera, så jag vinkade bara till henne. När vi dagen efter gick in till Nifiko, berättade hon att Irini ringt och undrat hur det stod till med Ylva, som inte var med på promenaden. Bryr du dig om dina grannar, nära eller avlägsna?

Apropå grannar, våra närliggande från Kalifornien är på besök under 10 dagar. Det var två år sedan sist. De försöker sälja det sista av vad Mary äger på Kreta, dvs. huset i Koutsounári. Deras barn är inte intresserade av sina kretensiska anor. Mary har bara sina kusiner kvar och är helt amerikaniserad (Trumpifierd). De är tacksamma över att få utnyttja ”vårt” Internet, resa hem och kanske slippa återkomma. Vi har försökt hålla oss lite på avstånd, med tanke på tidigare erfarenheter.

I början av månaden var vi bjudna på bröllop. Det var den sjunde gången, men bara den andra då vi kände brud eller brudgum sedan tidigare. Vigseln skedde i grannbyn Ferma en kväll då det var kraftig nordlig vind, meltemi. Som gäst var man tacksam över kyrkans storlek, så vi kunde rymmas bland övriga gäster och ännu en gång se ritualerna. Firandet skedde i vår by på Kákkos Bay hotell, där de 360 gästerna för ovanlighetens skull var utplacerade vid olika bord, delvis under bar himmel. Vi hamnade naturligtvis långt bort och på grund av blåsten kändes det svalt. Tillsammans med oss var också ett schweiziskt par placerat, liksom oss vänner till brudens mormor Maria. Efter ett tag kom Marias döttrar och bad oss följa med till ett bättre bord. Det visade sig vara bordet där mormor, döttrar och mågar satt. De enda utlänningarna och i centrum! Slående var med vilken säkerhet och pondus som brud, brudgum och brudens far pratade och tackade för uppvaktningen. Musik och dans följde som vanligt och vi bröt upp kl. 02. Då var festen fortfarande igång.

Vår lille vän i Ierápetra, Dimitris, fyllde 11 år strax innan skolstarten. Till hans ära hade pappan Jannis bjudit in egna kompisar och släkt till tavernan mitt emot deras hus. Inget barnkalas här inte! Dimitris skötte sitt värdskap helt perfekt och pappan höll sig i bakgrunden. Dimitris gick runt, pratade med gästerna, tog selfies med dem och tog tacksamt emot de sedlar han förärades i födelsedagspresent. Inga leksaker kunde jag se. När Dimitris storasystrar haft födelsedagar (de är 26 respektive 22 år) har de inte firats på samma sätt.

Under den gångna månaden har Ylva gjort sina av sjukgymnast rekommenderade övningar och inte ätit smärtstillande medicin. Hon har blivit så mycket bättre, att hon nu kan sitta under en hel måltid (grekisk)!

Om ni undrar över bad och djur, kan jag berätta att baden varit få trots +26 i havet. Vi har inga hundar att bry oss om. Vi träffar bara de vi blir utskällda av. Kattor trivs i vår närhet, eftersom de gillar resterna efter alla våra fiskmiddagar. Bonussonen fyller vår frys. Vi får låta bli att köpa nya fiskedrag till honom i fortsättningen. Men vi har ett husdjur. Det är en 5 cm lång ödla, som bosatt sig bland våra matbestick. Han lever tydligen gott av de rester, som hamnar på golv och köksbänk och kanske någon insekt också, ty myrorna har flyttat!

Månaden inleddes med blåst, men har varit utmärkt skön. ”Hösten” kom den 20:e med stark nordlig vind, som fortsatte resten av månaden. Då föll under 3 dagar sammanlagt 6 mm regn. Alla nätter var tropiska utom två. Högsta dagstemperatur enl, meteo.gr var 31,3, fast vi avläste över 40 någon dag på altanen.

När vi hämtar barnbarnet på dagis hemmavid, brukar vi lära honom vad träd och blommor heter. I augusti blommade en häck gult och jag sa till honom: ”Det här är en ölandstok, medan jag är en Öhlundstok”. Det höll han med om!

Mellan den 20 och 26 september gjorde vi en rundresa på östra Kreta. Resebrev skrivet och väntar på publicering.

Kaló mína dvs. ha en bra månad önskar
/Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-10-01, 13:25
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, september

Som jag har väntat på ditt/ert månadsbrev! Jag uppskattar det väldigt mycket.
Kul att snart läsa ert resebrev från östra Kreta. Ni och Ia kan kanske tagga oss till att åka på den sidan av ön också.
Birgitta,
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-10-01, 13:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, september

Ha det så bra på er sydliga ort. Vi väntar på månadsrapporter!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-10-01, 14:53
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, september

Tusen takk for enda en fin og innholdsrik månedsrapport
Veldig interessant å følge dere
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-10-02, 17:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, september

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Under den gångna månaden har Ylva gjort sina av sjukgymnast rekommenderade övningar och inte ätit smärtstillande medicin. Hon har blivit så mycket bättre, att hon nu kan sitta under en hel måltid (grekisk)!
Vilka framsteg! Grattis!

Citat:
Mellan den 20 och 26 september gjorde vi en rundresa på östra Kreta. Resebrev skrivet och väntar på publicering.
Det publiceras när jag är där Ylva är just nu.

Tack för ännu en rapport!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-10-02, 22:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, september

Tack för härlig rapport! Alltid lika kul att läsa!

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-10-03, 06:07
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, september

Härligt med nya rapporter!
//
KR
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-10-03, 12:12
Ia Löfquist Ia Löfquist är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2015
Ort: Ierapetra, Kreta
Inlägg: 12
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, september

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Som jag har väntat på ditt/ert månadsbrev! Jag uppskattar det väldigt mycket.
Kul att snart läsa ert resebrev från östra Kreta. Ni och Ia kan kanske tagga oss till att åka på den sidan av ön också.
Birgitta,
Vi hoppas kunna locka hit er och många fler skandinaver! Ving återöppnade Ierapetra ifjol och alla här nere ser fram emot fler skandinaviska gäster. De är saknade!
Så välkomna allihop!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-10-03, 13:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, september

Hoppas I så fall att Ving mfl inte satsar på det storskaliga flotta, eller AI utan letar upp små mysiga boenden typ Poppys m fl.

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-10-04, 08:16
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, september

Välkomna till Ierapetra, Lissi och Birgitta inklusive män! Naturligtvis alla ni andra också! Om inte Ving mot förmodan skulle byta ut AI-hotellen, kan man ha is i magen, boka i sista minuten för 499 kr och bo var man vill.
Från ett fortfarande sommarlikt Ierapetra. / Jannis
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-10-04, 08:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, september

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Om inte Ving mot förmodan skulle byta ut AI-hotellen, kan man ha is i magen, boka i sista minuten för 499 kr och bo var man vill.
Från ett fortfarande sommarlikt Ierapetra. / Jannis
Låter riktigt lockande! Jag kan komma ensam
också om inte maken vill hänga med!

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-10-04, 09:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, september

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Om inte Ving mot förmodan skulle byta ut AI-hotellen, kan man ha is i magen, boka i sista minuten för 499 kr och bo var man vill.
Från ett fortfarande sommarlikt Ierapetra. / Jannis
Låter riktigt lockande! Jag kan komma ensam
också om inte maken vill hänga med!

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT