Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-11-29, 09:38
Sebastianfg Sebastianfg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 42
Standard Zephyros village eller Meltemi ?

Planerar att åka till Karpathos två veckor i slutet av maj.
Frågan är om det är värt dom extra tusen kronorna att boka Zephyros (som dom flesta här verkar ha enbart positiva erfarenheter av) eller om det är strunt samma.
Vi är två vuxna och två barn 2 resp. 4 år så vi kommer att spendera en del tid på balkongen på kvällarna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-11-29, 12:08
Niaass avatar
Niaas Niaas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Norge
Inlägg: 195
Standard Sv: Zephyros village eller Meltemi ?

Hei

Hvis dere bor på Meltemi og får rom mot gaten, så er det veldig trafikkstøy der. Og veien utenfor er ganske trafikkfarlig. Så med små barn, så ville det nok være best å bo på Zephyros!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-11-30, 15:10
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Zephyros village eller Meltemi ?

Hei.
Enig i at Zephyros Village nok er bedre enn Meltemi med så små barn.
Men det er forskjellig beliggenhet på rommene der også, så hvordan utsikt dere får på balkongen om kvelden er uviss. Selv bodde vi i sjefsleilighet i annen etasje, men med sol absolutt hele etter middagen til den gikk ned, og det ble VELDIG varmt. Det var ikke tak, eller parasoll på balkongen.

Men vi er egentlig kommet til at Karpathos (som for oss er øya over alle øyer) har svært få hotell som passer for så små barn, derfor dropper vi denne øya med våre barnebarn som er omtrent på samme alder dere skriver.
Det er svært få hoteller som har barnebasseng, og de som har tilbyr ikke leiligheter - kun hotellrom. Et alternativ er Nisia, det ligger nær strand og har barnebasseng og 2-romsleiligheter (Ving).
Et annet er Vergina (Apollo), men da må man gå bakken med barnevogn.

Så det spørs hva dere tenker at barna krever. Vi valgte et såkalt familievennlig hotell på Kreta rett ved stranda og med barnebasseng. Når dagen på stranda var slutt, var det veldig populært med bassenget der 4-åringen kunne stå på bunnen.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-11-30, 21:54
Sebastianfg Sebastianfg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 42
Standard Sv: Zephyros village eller Meltemi ?

Tack för svaren !Om jag har förstått det rätt så är Karpathos ingen bra ö att åka till med små barn.
Både jag och min fru får utslag av turistanpassade familjeanläggningar utan själ och charm därför kändes det som att Karpathos skulle passa bra. Vi har tänkt hyra bil i minst en vecka och köra till stränderna runt omkring .
Någon som har erfarenhet av att åka med lite mindre barn till Karpathos ? Skulle vara roligt att höra vad ni tyckte.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-11-30, 22:19
Sebastianfg Sebastianfg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 42
Standard Sv: Zephyros village eller Meltemi ?

Ja just det givetvis om det är nån som bott på Meltemi så får ni väldigt gärna tala om hur det var.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-12-01, 06:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Zephyros village eller Meltemi ?

Jag har inte besökt Karpathos med små barn men kan inte se varför det inte skulle fungera. Kanske skulle jag inte välja Pigadia utan bo på en mindre ort. Hyr ni bil en vecka med bilbarnstolar kan ni ta er enkelt till många fina platser.

Trafiken på Kreta är betydligt hetsigare och massturismorterna har många trista baksidor. I mina ögon är Karpathos ett betydligt trevligare alternativ sen vet jag att det finns många små fina byar på Kreta men avstånden är stora på ön och vill man inte tillbringa många timmar i bilen är det inte så kul.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-12-01, 09:33
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Zephyros village eller Meltemi ?

Hei.
Karpathos er øya over alle øyer for meg og min mann. Vi har imidlertid tatt inn over oss at ferie som voksne og som besteforeldre med barn og barnebarn er to forskjellige ting. Vi liker heller ikke de fine hotellene, men angrer ikke på at vi valgte et Sun Family alternativ. Her var barna veldig trygge.
Det er ikke sånn at Karpathos ikke egner seg for barn, men det er altså begrenset med barnebasseng på hotellene, av en eller annen grunn.
Jeg er også enig i at f.eks. Amopi jo er et veldig fint alternativ, og hvis man ikke tenker seg å gå ut så mye på kvelden, kan det vel være fint å sitte på balkongen der også. Bor man i Pigadia har man jo nærme til alt.
Når det så gjelder trafikken på Kreta, så var den faktisk mindre der vi bodde ved Crissi Akti enn jeg vil si den er på Karpathos, så det kan være veldig forskjellig.
Ikke syns jeg vel Kreta er så forferdelig mye mer turist enn Karpathos heller, det spørs hvor man reiser. Alle lever de jo av oss turister. Men det er en annen diskusjon, som jeg ikke skal delta i.

God ferie uansett hvor dere drar.

Pelagia.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-12-01, 10:33
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Zephyros village eller Meltemi ?

Sen måste man ju inte åka charter heller, utan boka flygstol och välja ett hotell som står utanför charterbolagen. Regina ligger mitt i staden och har ett fint poolområde med barnpool. När det gäller rummen på Zephyros Village kan man alltid ringa dit och prata med Andreas och Maria om vilket slags rum man vill ha.

Karin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-12-01, 10:36
Niaass avatar
Niaas Niaas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Norge
Inlägg: 195
Standard Sv: Zephyros village eller Meltemi ?

Karpathos er en flott øy, med mange fine strender, men med små barn ville jeg bodd i Amoopi. Der er det hoteller med barnebasseng, og en flott og veldig barnevennlig strand (Small Amopi). Siden dere allikevel har tenkt å leie bil så går det fint å ta seg noen turer til Pigadia, det er bare ca 10-15 min. å kjøre. Det går også buss noen ganger daglig. Det er også noen koselige og gode tavernaer i Amoopi.
Et vennepar av meg bodde med små barn (1 og 4) på Nisia i Pigadia i år, og det var ganske mye nattestøy rundt der.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-12-01, 10:41
Pipp Pipp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 45
Standard Sv: Zephyros village eller Meltemi ?

Hei
Vi var på Karpathos når vår sønn var 5 år og vi synes det var kjempefint der med barn. Vi valgte å bo på Electra Beach og det passet oss helt utmerket.
Beliggenhet nede på stranda med barnebasseng.
Bestilte rom med havsutsikt og for en utsikt !!!! Vi nøt kveldene på balkongen og hørte bølgesuset.
Mulig det ikke er annet enn dobbeltrom der og med 2 barn er sikkert ikke det så aktuelt.
Men Karpathos går kjempefint med barn og vi stortrivdes der.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-12-01, 12:40
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Zephyros village eller Meltemi ?

Hei igjen.
Takk for info om hotellet Regina, der har jeg jo gått forbi mer enn en gang, men aldri tenkt at de hadde basseng. Dette er et fint alternativ, men man må jo gå LITT lenger til stranda enn om man velger Zephyros Village eks.
Når det så gjelder Electra Beach så er jo dette et av alternativene som har alt, både basseng og helt på stranda, men altså et hotell og vel heller ikke så helt billig med havutsikt? Enig i at med en 5 åring må dette være helt i blinken hvis man ikke er avhengig av kjøkken.
Vi kommer nok til å ta med det eldste barnebarnet alene til Karpathos når hun blir 5-6 år. Da kan det nok hende vi bor på Calypso Bay med havutsikt.
Men denne diskusjonen kan jo pågå i ukesvis, fordi vi er så forskjellige mht hva vi ønsker og forventer. Uansett: Alle bør reise til Karpathos en eller annen gang. De fleste reiser vel da tilbake gang på gang.....

Hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-12-01, 14:55
Pipp Pipp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 45
Standard Sv: Zephyros village eller Meltemi ?

Nå var dette i 2007 og i august/september og vi betalte da 14 000 med havsutsikt. Prisen idag for 2 voksne og 1 barn i dobbeltrom med havsutsikt i slutten av august : 15 000,-
Det koster ca 2000 kroner mer enn uten havsutsikt.
Helt enig, Karpathos er et fint sted og vi reiser gjerne tilbake med vår sønn igjen.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-12-25, 07:34
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Zephyros village eller Meltemi ?

Så här dagen efter julafton vaken tidigt..
Jag kan inte annat än att rekommendera att åka till Karpathos!
En helt fantastisk ö med eller utan barn stora eller små
Vi bodde på Zephyros och kan inte annat än vara nöjda. Mycket trevligt hotell. Och passar fint till små barn. Hyra bil skall ni absolut göra och åka runt på ön.

Hoppas ni får en fin resa vad ni än bokar.

Lotta
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-01-03, 16:47
Sebastianfg Sebastianfg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 42
Standard Sv: Zephyros village eller Meltemi ?

Sådärja nu var det bokat ! Det blev Meltemi i två veckor i slutet av maj början av juni.
Ska bli så fantastiskt skönt ! Nu har man verkligen nåt att se fram emot !!!
Nu ska jag finkamma forumet på resturang tips
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-01-04, 15:20
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Zephyros village eller Meltemi ?

Citat:
Ursprungligen postat av Sebastianfg Visa inlägg
Sådärja nu var det bokat ! Det blev Meltemi i två veckor i slutet av maj början av juni.
Ska bli så fantastiskt skönt ! Nu har man verkligen nåt att se fram emot !!!
Nu ska jag finkamma forumet på resturang tips
Hej!

Inser att jag borde vara inne på forumet oftare, såg denna tråd nu, lite för sent vad det verkar. Jag var på Karpathos i somras med syster, svåger och systerdotter och vi bode på Meltemi. Nu menar jag itne att skrämma bort dig eller så men jag skulle aldrig boka där igen, speciellt inte om jag reste på charter.

Först hade vi en lägenhet på nedervåningen mot gatan, men det var en stooor palm framför, därför tyckte jag inte ljudet var väldigt illa faktiskt (förutom att det blåste småspik så palmen lät en del ). Fördelen med den lägnehetn var att den hade två balkonger, det var skönt att kunna torka kläder på den ena och sitta på den andra.

Efter 3-4 dagar när vi kom hem var det dock en sjöööö i sovrummet, ett rör hade sprungit läck i lägenheten ovanför och det verkade på sant grekiskt manér inte vara några problem "They have finished shower on top now". Dagen efter fick vi dock byta rum, till ett som låg mot den lilla grusvägen. Bättre utsikt, men bara en balkong. I fortsättningen hade vi inga problem med själva boendet som sådant. Däremot fick vi för få lakan efter byte och när vi påtalade det (genom att "störa" värdparet inne på deras restaurant) så fick vi beskedet att gå ner i källaren och leta själva.

Det står i broschyrer och liknande att det är receptionstider de och de tiderna. Det hölls aldrig. Jag såg värdinnan en gång tror jag och det var när hon tog emot nya gäster. I övrigt så verkade värdparet 100 ggr mer intresserade av att ta hand om sin restaurant än sitt hotell.

Sista problemet var poolen. Att den är liten må vara hänt men den var så skiiiitig så det gick inte att bada i den med gott samvete. Som tur är finns en fin poolanläggning vid hotellet snett mitt emot, minns inte vad det hette dock.

Jag har bott betydligt bättre när jag båtluffat än på denna charter. Skulle inte rekommendera Meltemi utan snarare att använda ångerveckan och byta hotell. Karpathos som sådant var dock en jättefin ö!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-01-04, 18:05
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Zephyros village eller Meltemi ?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Som tur är finns en fin poolanläggning vid hotellet snett mitt emot, minns inte vad det hette dock.
Nisiá pool bar, bara ca 100 meter från Meltemi, har öppet för alla. Där finns en liten barnbassäng vid sidan av den stora.

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Skulle inte rekommendera Meltemi utan snarare att använda ångerveckan och byta hotell. Karpathos som sådant var dock en jättefin ö!
Håller med på båda punkterna. Meltemi är inte ett hotell jag skulle välja att bo på. Mycket hellre då Zephyros, som ni var inne på från början.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-01-11, 16:52
Mooncandle Mooncandle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 32
Standard Sv: Zephyros village eller Meltemi ?

Hej Jag var på Karpathos i sep 2011 med min familj - vi var från 11 månader till 50 år ! Och det fungerade hur bra som helst! Barnen var 11 månader, 4 år, 7 år o en tonåring på 14. Alla nöjda o hade det underbart! Och ALLA vill dit igen!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-01-12, 16:42
Sebastianfg Sebastianfg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 42
Standard Sv: Zephyros village eller Meltemi ?

Citat:
Ursprungligen postat av Mooncandle Visa inlägg
Hej Jag var på Karpathos i sep 2011 med min familj - vi var från 11 månader till 50 år ! Och det fungerade hur bra som helst! Barnen var 11 månader, 4 år, 7 år o en tonåring på 14. Alla nöjda o hade det underbart! Och ALLA vill dit igen!
Låter underbart ! Var på Karpathos var ni ?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT