Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-07, 19:02
silvana silvana är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2
Standard Apela?

Hur kan man ta sig från Amopi till Apela stranden om man inte har bil? Hur långt är det där emellan? Tacksam för svar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-07, 20:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Apela?

Jag tror att du först måste ta buss till Pigadia och sedan ny buss därifrån till Apela - om det inte är samma buss som går vidare.

Men det är långt så något annat sätt än buss, bil eller moped finns inte.

Edit: fast det finns badbåt till Apella vissa dagar också. Om de går att synka med bussen från Amopi vet jag däremot inte.

Senast redigerad av inkfish den 2010-07-07 klockan 20:21.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-08, 00:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Apela?

Tror det är lite knepigt att få till det med buss både Amopi-Pigadia och Pigadia-Apela eftersom bussen till Apela som (enl busstidtabellen i Jaques tråd här på Kalimera) endast går måndagar och fredagar avgår innan bussen från Amopi kommer in.

Om moppe/scooter (som finns att hyra i Amopi) är ett tänkbart färdmedel så är det ett sätt att ta sig fram som vi rekommenderar. Har tillämpat och uppskattat det varje gång vi varit i Grekland. Turen från Amopi till Pigadia tar med moppe 15-20 min och från Pigadia till Apela 20-30 min. Vägen ner till Apela från huvudvägen är lite smal och slingrig, men en skön naturupplevelse om man tar det lugnt.

Mats
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-08, 00:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Apela?

Hur fort kör du då, mellan Pigadia och Apella?

På moppe tar det mig 45 minuter. Minst. Jag är väldigt försiktig
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-08, 00:47
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Apela?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Hur fort kör du då, mellan Pigadia och Apella?

På moppe tar det mig 45 minuter. Minst. Jag är väldigt försiktig
OK, är något år sedan jag körde där senast och minnet kanske sviker något när jag säger 20-30 min, beklagar det.
Men låt oss säga 30-45 istället så är det kanske mera rätt. Men några 45 minuter har jag nog aldrig tagit på mig så då är jag väl inte riktigt lika försiktig. Men visst är det väl en trevlig tur eller ............ ?

Mats
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-08, 00:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Apela?

Ja, vägen dit är fantastisk, det kanske är därför jag tar sån tid på mig

Fast själva stranden har jag börjat tycka är lite överreklamerad. Har en sån tråd i huvudet men har inte laddat upp bilder som passar ännu, ska försöka få tummen ur där
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-08, 01:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Apela?

Naturmässigt tycker jag nog fortfarande att Apela är väldigt vackert, inte minst vägen dit. Men om man väger samman allt, naturen, själva stranden, tavernor och allmän trivsel så är Achata trots allt ett litet strå vassare enligt min smak.

Apela:



Achata:


Men det bästa är ju om man slipper välja utan kan åka några dagar till vardera stranden. Kyra Panagia är ju också värd ett besök även om den inte som jag ser det är riktigt i samma klass som Apela o Achata.

Väntar ivrigt på att "du ska få loss tummen" så jag får lite nya sköna Karpathos-bilder att längta tillbaka med.

Mats
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-08, 01:32
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Apela?

...står nu på Landvetter (01.20) och ska flyga till Karpathos 09.40 ida, torsdag .Denna gång blire ba en vecka......har aldrig vurt på Karp i juli.Möjligen hinner jag kolla scooter-tiden till Apella/Achata, i så fall skriver jag om de.
Planet skulle gått 07.40, men jag fick ett SMS från Apollo idag (som skulle kvitteras med ABC)där dom berättade att avgången flyttats fram tvenne timmar. I sammanhanget ett lappri, som fältskärn skriver....
Ska till tandläkarn Spanos det första jag gör....tappat en plomb, och antagligen ere billigare att åka till Karp(resan inkluderad) än att gå i väg i Sverige,så i bästa fall får man gaddarna lagade samt en liten minisemester peau köpet......
Mikke
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-08, 07:23
silvana silvana är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2
Standard Sv: Apela?

Tack för all hjälp! Fick uppfattningen att Apela låg på vägen mot Pagadia men nu vet jag bättre. Hur är det med hjälmar och kan man vara två på en moppe eller måste man hyra två? Är det dyrt? Ska bara vara där i en vecka....
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-08, 09:58
Kicki5 Kicki5 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Boden
Inlägg: 58
Standard Sv: Apela?

Jag håller med dig Masse, Achata är strået vassare än Apela Beach
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-08, 18:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Apela?

Citat:
Ursprungligen postat av silvana Visa inlägg
Tack för all hjälp! Fick uppfattningen att Apela låg på vägen mot Pagadia men nu vet jag bättre. Hur är det med hjälmar och kan man vara två på en moppe eller måste man hyra två? Är det dyrt? Ska bara vara där i en vecka....
Nej, du vet som sagt bättre nu. Både Achata, Kyra Panagia och Apela ligger på rad längs kusten norrut från Pigadia. Och jag säger det igen ........ det är värt resan (givetvis under förutsättning att vädret är vettigt)!

Jag och Birgit åker alltid två på moppen. Men vi har noterat att det då är bra med lite extra motorkraft (ingen av oss är Twiggy-typer). Senast på Karpathos hade vi en moppe med 150 cc. Det gör att man klarar backarna utan problem. (Kanske därför jag åkte fortare än Inkfish). Det går med mindre motor också, det går bara lite segare i backarna. Och det behöver ju inte vara någon nackdel eftersom det är så vackert.

Hoppas ni får en jättefin resa!

Mats
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-08, 22:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Apela?

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
...står nu på Landvetter (01.20) och ska flyga till Karpathos 09.40 ida, torsdag .Denna gång blire ba en vecka......har aldrig vurt på Karp i juli.Möjligen hinner jag kolla scooter-tiden till Apella/Achata, i så fall skriver jag om de.
Planet skulle gått 07.40, men jag fick ett SMS från Apollo idag (som skulle kvitteras med ABC)där dom berättade att avgången flyttats fram tvenne timmar. I sammanhanget ett lappri, som fältskärn skriver....
Ska till tandläkarn Spanos det första jag gör....tappat en plomb, och antagligen ere billigare att åka till Karp(resan inkluderad) än att gå i väg i Sverige,så i bästa fall får man gaddarna lagade samt en liten minisemester peau köpet......
Mikke
Bra Mikke! Se till att hyra en riktig "turbo-cykel" och kör så det ryker så att du kan bevisa att det visst är möjligt att ta sig till Apela på 30 min. Ha ha ha .... nej jag skojar bara. Den sista biten med slingervägen finns flera skäl att ta sakta, dels för säkerheten men också för att det som sagt är vackert.

Dessutom har jag hört att tandläkarna på Karpathos sällan lagar några tänder, utan de drar ut direkt. De har konstaterat att det sparar en hel del tid som man istället kan använda till att åka till Apela.

Trevlig resa!
Mats
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-07-09, 12:19
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Apela?

.....hej!
Har nu anlaent och aer installerad pa Garden Villa.Vi flog visst in via Turkiet,sa kaptenen.Har varit nere i kaellaeren pa Garden Villa och haemtat upp en hoj, som jag pumpat hos Thanasis pa MotoCarpathos.Det aer ingen superhoj, men den har iallafall fjaedrande framgaffel.......det aer samma hoj som jag lanade sist. Har varit runt och morsat pa bekanta, just nu aer jag hos mor Eva och skriver detta pa hennes (superkaensliga) laptop....Tandlaekare Dimitrios Spanos hade vaentrummet fullt och listan var ocksa full,sa sannolikheten att jag far nan tid verkar inte alltfor trolig.....men vad gor det sa lenge det finns soppa, haha.....Pelagos har blivit uppgraderat och renoverat, det aer vel 8:e saesongen nu.Manoli Panaretos baegge soner, Antoni och Dimitri jobbar plus deras syster Maria. Kikade in daer igar quell nagra timmar. Nu ska jag hoja ner till strandenoch laegga mej a lesa, har varit hos English Jon och haemtat nagra bocker......
Mvh,
Mikke
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT