Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-26, 09:33
Alfva Alfva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 40
Standard Miramare Bay med 1-åring?

Vi ska för första gången ge oss iväg till Grekland på "riktigt". Sen tidigare har vi varit på 2 sista minuten resor till Kreta, men eftersom vi då inte aktivt valde landet så räknas de knappt.

Att överhuvudtaget komma överrens om en ö att åka till med ett barn är svårt, för att inte säga omöjligt. Vi tror att vi känner oss bekväma med valet av Karpathos, men kanske har vi fel?

Tack vare sitt läge och poolen valde vi Miramare (eller Miramare Bay som det uppenbarligen heter utanför Apollo och Airtours värld). Men nu inser jag att det finns stenstränder och undrar vad det är för typ av strand nedanför hotellet?

Vi kommer att resa med en rätt så nybliven 1-åring vars (redan) största intresse lär vara att traska runt, så stenstrand känns tyvärr extremt opraktiskt. Finns det i så fall något hotell som ligger bättre till?

Vore tacksam för lite hjälp, råd och tips i den här djungeln!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-26, 09:38
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Miramare Bay med 1-åring?

Stranden nedanför Miramare är sand, med några stenar här och där. Ingen utpräglad stenstrand alltså, utan det går utmärkt att bygga sandslott och knata omkring barfota.

Karin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-26, 10:43
Alfva Alfva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 40
Standard Sv: Miramare Bay med 1-åring?

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Stranden nedanför Miramare är sand, med några stenar här och där. Ingen utpräglad stenstrand alltså, utan det går utmärkt att bygga sandslott och knata omkring barfota.

Karin
Underbart! Tack för snabbt svar!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-26, 18:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Miramare Bay med 1-åring?

Med en ettåring skulla jag välja ett hotell i Amopi. Stranden är mycket finare där, och inte så tvärdjup som i Pigadia.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-27, 12:47
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Miramare Bay med 1-åring?

Men hur kul är det egentligen att bo i Amopi? En massa hotell utslängda i en backe... Hur "tvärdjup" Pigadiastranden är beror dels på det aktuella vattenståndet, dels på hur pass häftiga vinterstormarna har varit och dels på var utefter stranden man befinner sig, men alldeles nedanför Miramare har det i alla fall tidigare gått utmärkt att plaska i vattenbrynet med mamma eller pappa. En ettåring lämnar man ju inte utan tillsyn hur långgrunt det än är.

Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-27, 16:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Miramare Bay med 1-åring?

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Men hur kul är det egentligen att bo i Amopi?
Det vet man inte förrän man har provat, men många tycker ju att det är jättebra att bo där.

En sak vet jag och det är att om jag reste med en 1-åring så skulle det inte vara roligt att bo nära stranden på ett ställe där 1-åringen inte kan stappla ut i vattnet som den vill.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-02-27, 16:43
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Miramare Bay med 1-åring?

Här är Pigadiastranden.



Jag skulle inte ha några problem med att låta min ettåring tulta omkring här i vattenbrynet. Så "tvärdjupt" är det faktiskt inte. Men givetvis skulle jag finnas i närheten; det skulle jag göra hur långgrunt det än är. Det här är ungefär som den strand vi hade på Utö, där vi bodde när barnen var små, och där vi tillbringade alla varma sommardagar.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-02-28, 11:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Miramare Bay med 1-åring?

Visst, stranden är fin här, men bilden säger ingenting om hur det är i vattnet. Jag hade inte valt att åka dit med erfarenhet av hur mina barn var när de var små. De älskade att springa rakt ut i vattnet och ramla i det, och det hade de inte kunnat göra på någon av de delar av Pigadiastranden där jag badade, eftersom den sluttade brant bara några steg från vattenbrynet.

Andra väljer att göra på annat sätt, och en poäng med forumet är ju att olika synsätt kommer fram så att de som funderar själva kan ta ställning till vad som passar dem.

Att man inte lämnar barn som badar utan uppsyn är ju en självklarhet och en helt annan fråga.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-02-28, 14:35
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Miramare Bay med 1-åring?

Stranden i Pigada är den fin eller ej? Många tycker om den, men mig passar den inte, varken med eller utan småbarn.
Vi är alla olika, som tur är.

Jag tycker både Amopi och kanske ännu hellre Lefkos har stränder som passar småbarn mycket bättre.De är båda jättefina tycker jag. Lefkos har fin mjuk vit sand och den är mer långgrund. Men kvällarna där är kanske för lugna för er smak?
Nu blev det inte lättare, kanske
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-02-28, 20:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Miramare Bay med 1-åring?

Jag gillar inte heller stranden i Pigadia det är en av de stränder som jag uppskattat minst i Grekland av alla platser jag besökt.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-03-01, 15:05
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Miramare Bay med 1-åring?

Hei.
Dette bildet er ikke fra den helt sentrumsnære delen av stranden. Hvis man vil ligge der hvor det er tettest med badegjester, er det helt OK for så små barn også.
Jeg syns personlig at det hadde vært på tide med en utskifting av solsengene
på denne delen av stranda.
Jeg er enig i at Amopi og Lefkos er mye finere for barn, men der er det stille og rolig for foreldrene.
Når vi skal på ferie med en 4-åring og to 1-åringer neste år, velger vi IKKE Karpathos i det hele tatt, selv om dette er en av våre favorittøyer.

Pelagia
som i år velger Kreta og Kalymnos.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-03-05, 15:35
Alfva Alfva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 40
Standard Sv: Miramare Bay med 1-åring?

Tack för alla åsikter!

Än så länge så vet vi ju inte ens om den ovan nämnda 1-åringen ens kommer kunna gå för egen maskin (men det utgår jag nästan från).
Tyvärr är hon en vattenälskare, det är mycket troligt att hon kommer vilja just tulta omkring i vattnet. Det ville hon redan när hon var 5 månader och på semester i Malaysia, så jag skulle kunna sätta rätt mycket pengar på det.

Det är alltså en riktig sån strand där vattnet bara dyker några steg ut?

Nu vet jag inte något om Amopi/Lefkos som andra rekommenderar. Exakt hur dött är det på kvällarna?

Vi vill inte ha liv på det sättet, men vi gillar att vara ute och strosa, promenera och ha lite att titta på. Öde vägar gör inte riktigt det för oss om ni förstår!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-03-05, 19:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Miramare Bay med 1-åring?

Dött är där nog inte, där är alldeles för många hotell för att det ska vara dött.

Däremot skulle jag inte säga att det finns särskilt mycket att strosa runt och titta på. Ammopi är en ren badort: stränder, hotell, tavernor, biluthyrare, minimarket osv. Detsamma gäller för Lefkos fast det är vackrare och inte lika utbyggt.

Vad gäller barnvänligheten vid stranden i Pigadia så ligger min uppfattning närmast Pelagias här i tråden: första delen av stranden är nog mest barnvänlig, men där är också som mest trångt mellan solstolar och parasoller.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-03-06, 07:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Miramare Bay med 1-åring?

Citat:
Ursprungligen postat av Alfva Visa inlägg
Det är alltså en riktig sån strand där vattnet bara dyker några steg ut?
Efter två-tre steg "dyker" det en halvmeter eller kanske lite mer. Inga problem för en vuxen eller större barn, oavsett om de kan simma eller ej. Men ett litet barn kan inte spriga rakt ut där.

Inkfish skriver dessutom att början av stranden är mest barnvänlig. Där har jag badat och där var det som jag beskriver.

Ammopi är en typisk gammal grekisk bondby där gårdarna låg utspridda. Den som tittar efter sådant kan se och tänka sig hur det en gång såg ut. I gårdarna bor människor kvar.

Tack vare den fina stranden har det byggts hotell och tavernor mm där, som inkfish beskriver. Många tuister bor där och trivs jättebra. Om jag åkte till Karpathos med små barn skulle jag definitivt bo där. Det är så nära till stan så man kan åka dit och strosa när man känner för det.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-03-06, 23:08
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Miramare Bay med 1-åring?

Hej!

Vi var på bodde i Amoopi när vår son var ett år (han fyllde ett när vi var där). Det var helt OK men inte så lättillgängligt med barnvagn. Om ni vill strosa på kvällarna tycker inte jag att Amoopi är ett bra val. Vi gillar lugn och ro och håller mest till på altanen på kvällarna så för oss var det OK.

Vad gäller stränderna så höll vi till i en av vikarna med klappersten och det fungerade bra för oss.


I Lefkos var vi över en dag och då blåste det så mycket att det inte gick att bada med små barn för vågorna var så stora.

Pigadia har jag inte så mycket kunskap om. Vi badade bara på ett ställe som låg en bit från centrum och där blev det djupt relativt snabbt.


Ha en underbar resa!

/Ofelia
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT