Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-25, 15:26
Agfa Agfa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Ludvika
Inlägg: 18
Standard Nya på Karpathos/Lefkos

Vi är fyra Kreta-frälsta resenärer som i år åker till Karpathos i stället
för till Gergioupolis.Vi åker den 4 sept. och skall bo i Lefkos på Three Dolphins i 14 dagar. Eftersom jag är jätteflygrädd har jag med hjärtat (redan) i halsgropen läst om flygplanstypen man kör med och div olika tillbud på flygningarna till Karpathos! Men... det är nog värt besväret för det verkar vara en mysig ö med många fina badmöjligheter!

Jag har några frågor om Lefkos som jag hoppas någon van Karpathos-resenär kan svara på
Hur lång tid cirka tar transferbussen till Lefkos?
Finns det uttagsautomat i Lefkos?
Nog finns det väl några restauranger att välja på?
Känner någon till Three Dolphins?

Återkommer säkert med flera frågor när vi närmar oss den 4.9!

Hälsningar från team AGOMA
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-25, 17:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Nya på Karpathos/Lefkos

Kan hjälpa dig på ett par punkter i väntan på att nån Lefkoskännare dyker upp:

* oroa dig inte för flygningen, det är inte tillbud varje gång även om några här varit med om jobbigare landningar. Jag har landat på Karpathos tre gånger med charterplan och en gång med inrikesplan, aldrig några som helst problem.

* Ja, det finns flera olika restauranger att välja mellan.

Karpathos är verkligen en ö med fina badmöjligheter, inte minst i Lefkos. Hoppas ni får det bra
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-25, 19:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Nya på Karpathos/Lefkos

Agfa - djupt i Kalimeraarkivet hittade jag ett inlägg med massor av Lefkos-info. Det är från 2006 och redan då fanns det enligt skribenten ett tiotal tavernor i Lefkos.

Länk

Eftersom det har ett par år på nacken kan naturligtvis en del ha ändrats - men du kan ändå få en bra bild av inlägget.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-26, 13:28
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Nya på Karpathos/Lefkos

,,,,good job, Inkfish...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-26, 19:30
Inzight Inzight är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 39
Standard Sv: Nya på Karpathos/Lefkos

Jag kan nog hjälpa dig lite!

Var på Karpathos nu i maj-juni. Hade också läst om de gamla planen, men våra plan både dit och hem var nya och hur bra som helst. Inget att oroa sig för!!

Hade ingen transfer, men kan tänka mig att det tar ca 40-60 minuter från flygplatsen. Tror att sådana bussar stannar på olika ställen längst med vägen.

Ingen bankomat i Lefkos.

Det finns en del tavernor att välja på, läs Inkfish´s länk. Lola´s resebrev hade jag själv med mig och info stämmer bra!! Själva åt vi nästan var dag på en liten familjeägd taverna "Small Paradise" där "gamla mamma" sitter trött i köket, medans dottern och dennes man serverar. Gå från era vikar bort mot Potali bay. Fantastisk god mat i all enkelhet!! Välj i köket, eller på griffeltavlan!!

Three Dolphins har jag bara gått förbi, det ligger "mitt i" Lefkos, solnedgången från restaurangen är nog fin!!

Om ni har möjlighet hyr ett motorfordon!! Trevlig resa!!

Inzight

Senast redigerad av Inzight den 2008-07-26 klockan 19:33.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-27, 00:27
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Nya på Karpathos/Lefkos

Hei! Vil bare tipse dere om restauranten "Central", den ligger ved parkeringsplassen i Lefkos. Veldig god mat! Hyggelig mann som eier den også, Spiros heter han. Hils fra Margrethe og Manolis da, hvis dere går dit!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-27, 12:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Nya på Karpathos/Lefkos

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
,,,,good job, Inkfish...
Det var faktiskt google. Ofta när man googlar efter Greklandsinfo hamnar man på gamla Kalimerasidor som mig veterligt inte går att nå härifrån. Väldigt praktiskt
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-28, 08:37
Agfa Agfa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Ludvika
Inlägg: 18
Standard Sv: Nya på Karpathos/Lefkos

TUSEN TACK alla Ni "därute" som svarade på mina frågor.
Nu känns det lite bättre inför flygningen och vi ska noga studera
tipsen inför resan. Vi har redan börjat nerräkningen......

Hälsningar från team AGOMA /gm Annika
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-07-30, 21:16
Mia62 Mia62 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 63
Standard Sv: Nya på Karpathos/Lefkos

Här är flera nya Karpatianer!
Va "roligt" att läsa att fler valt Karpathos istället för Georgioupolis. Vi har varit de sista åren i Georgioupolis och förälskat oss i byn och fått många kretensiska vänner. Försökte få till en kombinatonsresa i år Geo/Karpathos men bestämde oss för Pigadia tillslut. Åker 28/8 och ska bo på Olympic , Airtours. Har som du funderat lite över de där planen det snackas om men tror säkert allt går bra. Mia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-07-31, 21:37
Albyuvens avatar
Albyuven Albyuven är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 34
Standard Sv: Nya på Karpathos/Lefkos

hej mia jag har åkt med "planen" i maj-juni .. men jag vet inte om det bara är arlandaplanen.. tror det.. jag överlevde o tänker åka igen trots att jag är flygrädd.. men det är sant att planen är urusla.. verkligen.. men apollo försäkrar att de är säkra... o jag tror dem... vet inte om jag är dum eller?!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-08-16, 22:38
darlingens avatar
darlingen darlingen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 10
Standard Sv: Nya på Karpathos/Lefkos

Jag måste tyvärr också säga att planen från Arlanda till Karpathos inte är någon höjdare. Trånga och slitna. Men landningen på ön gick bra! När jag klev och höll på att blåsa bort undrade jag i mitt stilla sinne hur vi kunde landa så smidigt i den vinden!!

Vill även påpeka att bussresan från flyget till Lefkos går på en väldigt slingrig väg. Om du eller någon i sällskapet har anlag för åksjuka så rekommenderar jag starkt att man tar en tablett (Postafen, receptfria tabletter på Apoteket, funkar alltid för mig) och man inte vill starta semestern med att må illa.

Och stranden vi besökte i Lefkos är som en dröm... åh, nu vill jag tillbaka direkt!!
Hoppas ni får en kanonvistelse!!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-07-31, 15:22
islandhorse islandhorse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Floda
Inlägg: 28
Standard Sv: Nya på Karpathos/Lefkos

Hej! Har följt diskussionen om flygplan till K., som dyker upp i många trådar. Vi åker ned för femte gången 28/8 (bara fyra veckor nu!), och har varje gång åkt från Landvetter med Novair. Moderna plan, riktigt bra utrymme för att vara charter. Kom bara ihåg att hålla i hatten när ni kliver av planet (blåsigt!) och att ankomsthallen inte direkt har några olympiska mått...
Taverna att rekommendera i Lefkos måste bli Dramountara, speciellt deras spenatpaj och fiskbullar.
Mvh Islandhorse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT