Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-10-06, 15:07
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Blåsigt på Limnos?

Ni som varit på Limnos, vad har ni för erfarenhet av att det skulle vara speciellt blåsigt på den ön? Det var i alla fall vad vår vespauthyrare på Chios påstod, när vi pratade om väderprognosen en tidig kväll den dag det blåste som värst (6 beaufort, dvs en bit över 10 m/s) under vårt besök där (på Chios, alltsp) för några veckor sen.”It’s always very windy on Lemnos. Always”, enligt dom. Limnos ligger annars högt upp på listan över nya öar att besöka, men just den starka blåsten är något åtminstone vi vill ha så lite som möjligt av på vår ösemester. Lite vindpustar är ju helt ok, men när det börjar röra sej upp emot styv kuling är det inte riktigt lika roligt. Speciellt inte när man helst väljer vespa som färdmedel. På Chios kunde man ju lösa detta genom att bege sej till läsidan av ön, det funkar kanske också på Limnos (dvs bra och heltäckande vägsystem)?
/Thomas
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-10-06, 15:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Blåsigt på Limnos?

Min erfarenhet av Limnos -en hel sommar i början av 80-talet- är att det blåste väldigt mycket. Det lär ska vara orsaken till att där finns väldigt lite skog. Liksom ingen idé att plantera... men vi hade givetvis en massa fina dagar också, då barnen kunde bada, båten sattes i sjön o.s.v
Vi tältade på stranden söder om Thanos, finfin sandstrand och ett riktigt berg av sand som väl vittnar om vindens inverkan under åren.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-10-06, 17:59
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 333
Standard Sv: Blåsigt på Limnos?

Var där nid dagar i början av juli, kavlungt förutom en dag med lite vind men inget som störde. En helt fantastisk ö med härliga stränder som den vid Thanos. Fick inte känsla av att det var en blåsig ö och jag hade finfina dagar och framförallt kvällarna på Limnos var speciella. Hade önskat att det var en liten fläkt ibland då det var varmt då jag var där.

http://www.holiday-lemnos.gr/index.p...d=17&Itemid=34

Har tidigare rekommenderat denna länk på ett blidspel som visar hur vacker och fantastisk ön Lemnos är.
Rolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-10-07, 12:14
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Blåsigt på Limnos?

Tack för info, Monica och Rolf (länken har jag förstås uppmärksammat tidigare, lockande är det ju...).

Akutell ställning är alltså 1-1 för ovanligt blåsigt-inte blåsigare än nån annanstans. Nån mer som kan ge input angående detta?

/Thomas

PS. Vår eventuella resa gäller som vanligt mitten/slutet av september (Malev är bokat till Athen, 1438:- pp, sen har vi inte bestämt längre), och då är det väl iåförsej mer eller mindre blåsigt på "alla" öarna. DS.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-10-07, 12:20
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Blåsigt på Limnos?

Citat:
Ursprungligen postat av Rolf Visa inlägg
http://www.holiday-lemnos.gr/index.p...d=17&Itemid=34

Har tidigare rekommenderat denna länk på ett blidspel som visar hur vacker och fantastisk ön Lemnos är.
Rolf
Tack för information. Limnos är verkligen vacker och lockande.

Enigma
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-10-07, 13:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Blåsigt på Limnos?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
It’s always very windy on Lemnos. Always”, enligt dom.
Det kan också vara så att Chiosborna vill att ni åker tillbaka dit, och inte till Limnos, och därför säger de att det alltid blåser där. Jag har många gånger hört greker "prata illa" om öar jag frågat om, som inte är deras egna ö, när jag frågat när de senast var på den eller den ön blir svaret nästan alltid: jag aldrig varit där.

Här kan du klicka dig fram för att se hur vädret har varit på Limnos tidigare. Välja datum under Weather history. Har du tid kan du sammanställa lite statistik.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-10-07, 14:02
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Blåsigt på Limnos?

Jo, det slog oss också, att det kunde vara ett stänk av baktaleri. Därför är det intressant att höra vad de fåtal Kalimeramedlemmar som besökt ön har för uppfattning.
Lite statistik ska jag nog hursomheslt kunna slänga ihop framöver. Dock troligen utan p-värden (för er som är bekant med detta begrepp). Tack för länktips.
/Thomas
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-10-08, 23:40
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: Blåsigt på Limnos?

Vi var på Limnos i to uker i 2006. Vi reiste sist i august og opplevde ikke at det blåste noe spesielt. Det var imidlertid litt kjøligt de siste dagene slik at vi måtte ha jakke på når vi gikk ut på kveldene.
Chios blir jo kalt "vindenes øy" så jeg forstår ikke helt at de snakker om "vind" på Limnos.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-12-02, 12:54
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Blåsigt på Limnos?

Ja, jag hade ju tänkt sammanställa lite väderstatistik från sajten Janne länkade till. Men det mesta finns ju redan där, så jag hoppar det. Vad man kan säja är ju att det på den sajten knappast finns några belägg för att just Limnos skulle vara blåsigare än andra Östra/Norra Egeiska öar. Visst, något/några år har det blåst mer där än på exempelvis Chios, men sen har det varit tvärtom andra år. Kul sajt, hursomhelst. Speciellt för en siffernisse som jag...
Så det är hyfsad chans att det blir Limons i september. Speciellt tilltalande är att Olympic har en tidig morgonavgång från Atén dit, bara drygt tre timmar efter Malevplanets ankomst mitt i natten. Skulle ju vara skönt att komma fram till resmålet och få vila ut där i stället för att tillbringa en massa timmar på flygplatsen (eller i nån hamn typ Pireus, och sen på en båt, om vi nu skulle välja kombinationen Serifos-Sifnos-Syros i stället, som för närvarande är vårt resmålsalternativ).
/Thomas
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-12-02, 17:39
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Blåsigt på Limnos?

Vilka härliga bilder från Limnos - en ö man missat (vi har missat).

Berätta gärna mer när du har varit där, Charleston!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT