Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-10-09, 10:09
NadjaE NadjaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Grimslöv
Inlägg: 3
Standard Limnos

Hej, Jag bodde på Limnos om sommrarna när jag var liten! En fantastisk ö på många vis. Klippbad och snorkling, långa promenader från byn Myrina till plati och kaspakas (tror jag det hette ) små sköldpaddor på vägarna, mysiga affärer, underbar slottsruin, fantastiska solnegångar på berget. Helt underbart. Jag hoppas dock att charterresorna inte förstör det geniuna på Limnos. Vi båtluffadedit varje sommar i flera års tid och jag längtar tills jag och min son kan åka dit! Rekomenderar limnos varmt! Om ni åker dit kan ni väl gå till hotel Aktaion vid hamnen och hälsa Fotis från mig /Nadja
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-10-09, 10:15
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Limnos !

Oj oj, det var svar på en för läääänge sedan startad tråd av mig. Ja Limnos finns med i tankarna om semestern 2007. Ska bli intressant att se om Ving fortsätter där.



Hasse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-10-09, 10:17
NadjaE NadjaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Grimslöv
Inlägg: 3
Standard Sv: Limnos !

Ojdå! Kollade visst inte när de var skrivet! men åk dit vettja!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-10-11, 11:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Limnos !

Citat:
Ska bli intressant att se om Ving fortsätter där.
Apollo flyger till Limnos 2007!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-10-11, 12:31
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Limnos

Mycket intressant att det nu blir både Ving och Apollo som tar oss till Limnos 2007. En snabb kommentar är att detta verkar vara ännu en ö som antagligen har väckt intresse för turister från Europa. Och hur är det, brukar Grekland själva (staten ?) "lansera" resmål som t.ex Limnos som sedan dyker upp i som nu, svenska arrangörers program ?

Och jag har märkt att hela resebranschen visar upp nya resmål både i Europa och andra delar av världen. Tyvärr blir även en och annan helt ny grekisk ö så smått exploaterad. Tyvärr och tyvärr.....förr eller senare vill andra nationaliteter se nytt och spännande. På gott och ont men turism ger ju inkomster.

Limnos seglar upp som mycket intressant för oss 2007 i alla fall




Hasse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-10-11, 12:34
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Limnos

Och direktflyg från Stockholm också, man tackar!
September 07, hum hum.

//PO
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-10-11, 14:19
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Limnos

Jag har en engelsk bekant som reser till Limnos med familjen (två små barn) varje år. De älskar också ön.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-11-26, 14:13
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Limnos

Vad gör Limnos till en bra ö att vistas på ? Någon annan med erfarenheter ? Vill gärna veta lite inför eventuell planering till i sommar.



Hasse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-11-26, 17:03
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: Limnos

Vi var på Limnos i sommer, bodde ved Plati Beach. Leide moped i fem dager og kjørte rundt til de små landsbyene. Ikke akkurat så mye å se av severdigheter, så vi slappet ofte av på byens torg sammen med grekene. Ved Plati Beach fantes det lite, vi reiste sist i august og var det to uker. Veldig stille, men likevel en del trafikk. Selve landsbyen lå ca. 600 mtr oppe fra stranden. Oppe i landsbyen var det et lite supermarked samt 2 tavernaer hvor det var koselig å sitte på kvelden. Ikke spesielt mye på menyen, maten var ok, men ikke mer. Stranden var ok, vi gikk der for et bad når vi kom hjem om ettermiddagen. Nesten ingen mennesker. Det lå en flott strand ca. 1 times vandring fra Plati. Det tok ca. 30 min. å gå inn til Myrina. Myrina var en hyggelig by, men masse "ekte" butikker, flere spisesteder med god mat, en fin liten havn. Kjentes virkelig gresk. En avslappet øy, men ikke en plass å reise om man vil ha de store opplevelsene synes nå vi.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-12-03, 17:31
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Limnos

*ler*

Vi har idag bokat Limnos med avresa veckan 070620 med Apollo. Samma känsla har redan hunnit att infinna sig, dvs. en längtan att vi snart ska vara där. Eftersom vi ju har besökt Thassos x flera och Lesvos i tidernas begynnelse, så kan ju aldrig Limnos bli helt fel !? Eller ???
Dock, lite dyrare tycker vi allt att det verkar att bli och att vi sen inte kan laga den grekmat som vi båda uppskattar på plats, det känns ovant, så ett bokat dubbelrum i hamnen i Myrna inklussive frukost , behöver vi få lite funderingar ikring !

Dessa doppvärmare, hur fungerar de ? Förvisso har vi ju en i akvariet, men till te och kaffe ???
Vad mer tycker ni kan vara angeläget att packa ner i våra gemnensamma ryggor på 7½ kg ? Vi kommer att hyra cyklar.

Tack för ert resebrev Mia, Britt o Anki ! Nu suger vi åt oss av allt som vi kan hitta på nätet.

Hälsningar Inga-Karin o Ronny
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-12-03, 22:50
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Limnos

Citat:
Ursprungligen postat av Inga-Karin Visa inlägg
Dessa doppvärmare, hur fungerar de ? Förvisso har vi ju en i akvariet, men till te och kaffe ???
Du har en liten makapär med kabel i ena ändan, sätter ner ändan utan kabel i en mugg eller liten kastrull och ger kabeln ström, efter en liten stund så kokar vattnet som du släppte ner makapären i, fast personligen har jag börjat slarva med en vattenkokare modell mindre i stället, tar lite mera plats men man kan ju trycka ner lite ömtåliga grejer i den då man packar så blir det inte så stor skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av Inga-Karin Visa inlägg
Vad mer tycker ni kan vara angeläget att packa ner i våra gemnensamma ryggor på 7½ kg ? Vi kommer att hyra cyklar.
Om bara ryggorna väger 7,5 kg så ska ni nog överväga väldigt noga vad ni ska packa ner i dem för annars kan det bli tungt
Skämt å sido så finns det ju en väldigt bra packlista någonstans här på Kalimera, där kan ni säkert få några förslag, personligen åker jag numera aldrig utan min lilla handdator med Kalimera-CD:n i sej.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-12-04, 17:21
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Limnos

*Ha. ha* och vi som är så himla stolta över att vi äntligen har fått ner vikten. Ja, vi bestämde oss när vi såg ett par i vår ålder på Thassos/Ptos som endast var utrustade med varsin röd, platt bag. Efter den resan så bestämde vi oss att aldrig mera bära tungt.
Numera får vi tom beröm vid incheckningen !!!

Har ni sett den här ? Det känns ju nästan som om vi är där redan........mmmmmmmm

http://images.google.se/imgres?imgur...prev=/images%3

Hälsningar: Inga-Karin
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-12-16, 07:36
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Limnos

.....forts.den stoltheten varade inte så länge ;-) för igår kom maken hem med en hopfällbar cykel/Monark 13,5 kg som ska tas med. Vi blev nämligen lite brända av att ingen hyrde ut cyklar i Paleros. Visserligen så hade vi kunnat få låna av grabbar i 15års åldern, men.men.....

Några tankar ikring medhavd cykel ? Vi har seglarsäck att stoppa den i och tänkte sy en vaddpåse som stötdämpare. Kan man checka in den som vanligt vid disken eller hänvisas man till "baksidan"

Hälsningar Inga-Karin o Ronny på väg tilll Limnos.......nåja nästa år....God jul önskas från Kolbäck
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-12-16, 08:12
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Limnos

Det blir specialincheckningen och jag tror det kostar 200 eller om det var 300 kr extra per cykel.

Monica
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-12-16, 09:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Limnos

Allt utom väskor brukar gå som specialbagage även ryggsäckar. Klokt att kolla innan vad som får tas med om ni åker charter där kan begränsningarna vara större än på reguljärflyget.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-12-17, 17:34
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Limnos

Tack för era kommentarer och råd, vi kollar upp detta. Hälsningar Inga-Karin
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-03-03, 18:03
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Limnos

Som sagt var, glöm Limnos ! Apollo gav alla som bokat 2007 återbud igår med en eventuell_ kompensation med 250 kr per person. Vi har ombokat till Tilos.

Kalispera zas.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT