Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-04-14, 23:13
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Nafplion: tavernor

Nu börjar det äntligen närma sig min härliga skrivresa till Nafplion - tack för alla era underbara tips hittills, både som lett mig till just Nafplion och på bra utflykter.

Det jag funderar över härnäst är tavernor. Jag skulle vilja hitta en mysig stammistaverna i närheten av mitt hotell (Portobello), där jag kan sitta under ett parasoll och skriva uppsats och äta grekisk sallad. Dock skulle jag behöva wifi och gärna eluttag (men det kanske är att hoppas på alldeles för mycket?).

Har ni några tips på ett sådant ställe? Eller är det helt enkelt bäst att ge sig ut och leta upp en själv?

Tar också tacksamt emot middagstips - gärna hemgjorda dolmades, härliga musslor och annat genuint grekiskt. Åh vad jag längtar efter den grekiska maten.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-04-14, 23:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nafplion: tavernor

Admirala har säkert bra tips...vi gillade Aeolos jättemycket...god mat, mysig ägare.Var det ligger I förhållande till ditt hotell vet jag inte...denna taverna ligger I nedre delen av gamla byn..

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-04-15, 07:39
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Nafplion: tavernor

Jeg vet faktisk ikke hvilke tavernaer i Nafplio som har wifi eller eluttak, har faktisk aldri hatt behov for det
Du skal jo bo i gamlebyen, så du har mange herlige tavernaer i nærheten, så du får vandre rundt og finne en favoritt. Skulle jeg sitte og skrive ville jeg nok valgt Agnanti, som ligger fredelig til helt i sjøkanten, med utsikt til Bourtzi (borgen i bukten). Maten der er også nydelig! Men det er mulig de har noe begrensede åpningstider utenom høysesongen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-04-15, 10:36
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Nafplion: tavernor

Nästan alla tavernor jag besökte hade wifi. Sedan fungerade det olika bra på olika ställen naturligtvis. Förslag på middagsställe med god mat. Här har jag goda nyheter! Maten i Nafplion är generellt god vad du än väljer. Några av mina favoriter är papotsakia (fylld aubergine), fylld paprika, tomat m.m är också smaskens. Feta al fournou. Ugnsbakad fetaost oftast tillsammans med lite paprika och tomat, lamm i alla de sorter och glöm inte GLASSEN I NAFPLION! är av den Italienska varianten. Nere vid hamnen är den lite dyrare men någon gata upp, inte alls. Jättegod! Honung med apelsinblommor är en specialare väl värd att handla med sig hem. Likaså honung med timjan (det vattnas i munnen bara jag tänker på den). Taverna Karima kastro (tror jag den heter?) gillade jag för jag tyckte den var lite gammaldags på något vis. Kan inte föreställa mig annat än att de har hemlagade dolmades. Deras lamm i citronsås smälter fullständigt i munnen när du äter det. Underbart gott. Ligger i gamla stan och de har bra wifi och traditionella rätter. Hoppas den finns kvar. Missa inte små ouzerior. Sen finns det en taverna som ligger om du går över Syntagmatorget och passerar förbi det (bort från äffärsgatorna) i gränden som ligger närmast vattnet. Minns inte vad den heter men det är en stor taverna, ligger i hörnet med utsikt mot vattnet i slutet av hamnen (inte längs med hamnpromenaden utan lite högre upp)och som ofta har grekisk livemusik och som en slags veranda utanför. De har enormt god mat, kan se lite ut som en turistfälla utifrån. Det är det inte. Jättegoda musslor där.

Senast redigerad av Thira den 2016-04-15 klockan 11:01.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-04-15, 15:17
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 926
Standard Sv: Nafplion: tavernor

Jag har inga tips eftersom jag inte har varit i Nafplio. I mina ursprungliga planer skulle jag ha rest dit nu i maj. Men tyvärr blir det ingen resa i år.

Men jag hoppas att du får en fin vistelse och att du hör av dig alltid då och då till oss här på Kalimera.

Det kommer säkert att bli härligt!

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-04-15, 16:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nafplion: tavernor

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Jag har inga tips eftersom jag inte har varit i Nafplio. I mina ursprungliga planer skulle jag ha rest dit nu i maj. Men tyvärr blir det ingen resa i år.

/ Anne
Så synd Anne.... Inställda resor är aldrig roligt!

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-04-15, 16:31
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Nafplion: taverno

Karima Kastro finns, men er for tiden under oppussing. Vel, mulig de er ferdige nå, jeg er jo i Stavanger for tiden. Men bra mat har de, og alt er hjemmelaget. Ellers er mine favoritter her, men skal legge til Aeolos som Lissi nevner, for den er ogås veldig bra: http://www.visitnafplio.com/really-u...n-nafplio.html
(Beklager at linken går til min engelske side, den norske er ikke oppdatert)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-04-18, 12:31
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Nafplion: tavernor

Ni är ju bäst! Längtar verkligen nu. Framförallt efter maten, kanske specifikt lamm i citronsås och glassen, låter ju helt underbart.

Tack för alla tips. Hoppas att jag kan hitta lite egna gobitar att bidra med när jag är där för att ge tillbaka. Resebrev och bilder kommer det bli i alla fall!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-04-18, 16:12
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Nafplion: tavernor

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Jag har inga tips eftersom jag inte har varit i Nafplio. I mina ursprungliga planer skulle jag ha rest dit nu i maj. Men tyvärr blir det ingen
resa i år.
Men jag hoppas att du får en fin vistelse och att du hör av dig alltid då och då till oss här på Kalimera.
Det kommer säkert att bli härligt!
/ Anne
Anne, ikke i mai, dessverre
-men jeg håper dine reiseplaner kan gjennomføres s å snart som mulig
Du er alltid så positiv, har så hyggelige kommentarer

Senast redigerad av kari den 2016-04-18 klockan 16:35.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-04-18, 17:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 926
Standard Sv: Nafplion: tavernor

Tack Kari, det var snällt sagt!

Och jag klarar mig även om det inte blir Nafplio eller Grekland överhuvudtaget i år. Längtar gör jag ju. Men, Kalimera hjälper och alla ni fina människor här som berättar om era resor.

/ Anne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-04-18, 20:46
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Nafplion: tavernor

Citat:
Ursprungligen postat av Mikis Visa inlägg
Ni är ju bäst! Längtar verkligen nu. Framförallt efter maten, kanske specifikt lamm i citronsås och glassen, låter ju helt underbart.

Tack för alla tips. Hoppas att jag kan hitta lite egna gobitar att bidra med när jag är där för att ge tillbaka. Resebrev och bilder kommer det bli i alla fall!


Ska bli så kul att höra hur det gick med skrivandet. Att du kommer att gilla Nafplion vet jag redan. Något annat är omöjligt
Ser fram emot bilder och resebrev.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT