Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-17, 17:53
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Att medbringa hem

Närhelst vi ska lämna Grekland och har checkat in bagaget, då styres alltid stegen till taxfreebutikens delikatessavdelning. Vi handlar alltid med oss hem tvenne plåtburkar med den vansinnigt goda fetaosten av märke "Bio Pan" Detta är en ren naturprodukt. Tillverkad av får- och getmjölk.

Burkarna innehåller 900 gram och är försedda med ett praktiskt plastlock som anbringas efter öppnandet. Sältan är mer än perfekt balanserad och smaken lämna icke något i övrigt att önska.
Priset ligga runt 8€ per burk och måste anses som mer än prisvärt.

Vi har funnit denna delikatess på såväl Chania Airport som Athen dito.
På Athens Airport är det dock lite klurigt att finna rätt butik. Just efter biljettkontrollen då man kommer in på taxfreeavdelningen hittar man butiken på höger sida.

Rekommenderas å det varmaste!

Bild på fetaostburken ligga nu i bildgalleriet under "Fetaost"

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-17, 18:11
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 982
Standard Sv: Att medbringa hem

Tack för tips. Den osten ska jag försöka få med mig från Aten i juni.
/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-17, 19:24
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Att medbringa hem

Undras om denna delikatess kan finnas även på Heraklions flygplats. Det låter som något man bör ta med sig hem. Någon som vet?

//Monica S
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-23, 18:22
Maho69 Maho69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Visby
Inlägg: 43
Standard Sv: Att medbringa hem

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Närhelst vi ska lämna Grekland och har checkat in bagaget, då styres alltid stegen till taxfreebutikens delikatessavdelning. Vi handlar alltid med oss hem tvenne plåtburkar med den vansinnigt goda fetaosten av märke "Bio Pan" Detta är en ren naturprodukt. Tillverkad av får- och getmjölk.

Burkarna innehåller 900 gram och är försedda med ett praktiskt plastlock som anbringas efter öppnandet. Sältan är mer än perfekt balanserad och smaken lämna icke något i övrigt att önska.
Priset ligga runt 8€ per burk och måste anses som mer än prisvärt.

Vi har funnit denna delikatess på såväl Chania Airport som Athen dito.
På Athens Airport är det dock lite klurigt att finna rätt butik. Just efter biljettkontrollen då man kommer in på taxfreeavdelningen hittar man butiken på höger sida.

Rekommenderas å det varmaste!

Bild på fetaostburken ligga nu i bildgalleriet under "Fetaost"

Arne och Birgitta
Är Fetaosten kylvara? den kanske skall in i en kyl ganska omgående, eller räknas den som konserv. Undrar om den håller våran långa hemresa? (chania-arlanda-nynäshamn-visby)

/Marie
//Marie
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-23, 18:29
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Att medbringa hem

Det är lugnt. Vi har förvarat dessa oöppnade plåtburkar utan kylning i flera dagar utan att innehållet tagit skada.

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-23, 21:30
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Att medbringa hem

Tack för tipset, Arne! Hade nog aldrig kommit på att testa denna ost om inte du hade skrivit dessa rader...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-23, 22:08
Maho69 Maho69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Visby
Inlägg: 43
Standard Sv: Att medbringa hem

Då blir det fetaost också förutom honung, olivolja, kryddor och oliver mm
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-05-24, 00:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 348
Standard Sv: Att medbringa hem

Tack för tipset Arne!

Det måste provas så snart tillfälle ges. Nästa nu kända Greklandstur för oss är till Karpathos i september. Fetan fanns bergis inte i deras taxfree för några år sedan. Den var ju då inrymd i en styck byggarbetsbod och sortimentet anpassat därefter, men flygplatsen är ju numera ombyggd så hoppet finns ju att även feta numera kan inhandlas där.

Ha ha, påminner mig om vår hemresa från Kreta för en del år sedan (före vätskeförbudet) . Vi hade fallit för en särskild sorts olivolja och kom kånkande ombord på planet med en stor plåtdunk dylikt, medan alla andra som kånkade sprit tittade storögt på oss och skakade medlidande på huvudet. Men sådant medlidande tar man ju gärna en gång till för en dunk god fetaost.

Mats
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-05-24, 19:17
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Att medbringa hem

Trevligt, detta lägger jag på minnet!
Vad handlar ni med er för kryddor hem?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-05-24, 21:58
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 779
Standard Sv: Att medbringa hem

Ja, fetan är ju Arnes ide. Men han får alltid följa med mig till en kryddbutik.

Om jag kollar mitt nuvarande förråd av kryddor vi har från Grekland har vi rosmarin från Kreta samt från Naxos Smakar nog likadant. Jag har även ett lager av muskotnöt som räcker mer än våra liv.

Något som är superbilligt (och även finns på vår kryddhylla) är torkade tomater samt även kanelstänger. Det är även inlagda kapris. Sedan finner man även inlagda kaprisblad (om man frågar) på vissa ställen. Måste köpas!!!

Men,, sen är det alltid roligt att göra i ordning en glasburk när man kommer hem, som man fint textar på; Svartpeppar från Chania, Timjan från Kos o.s.v.

Birgitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-05-25, 07:23
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Att medbringa hem

Hej
Vi köper alltid olivolja, honung och eftersom vi ofta varit på Kalymnos något som jag tror kallas Throbi, trobi eller tribi. Det skall vara något timjansliknande har jag fått förklarat för mig. Det sitter ofta små gummor runt kyrkan i Pothia som säljer allsköns kryddor för en billig penning. Jag tror vi betalar en euro för en stor påse. Där köper vi även andra kryddor.

Åse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-05-28, 11:29
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Att medbringa hem

Vi hittade tyvärr inte denna ost på Heraklions tax-free. Det fick istället bli en stor kub av en plastinpackad feta. Säkert god den också. Om inte annat så är den billigare än i hemmabutiken..

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Närhelst vi ska lämna Grekland och har checkat in bagaget, då styres alltid stegen till taxfreebutikens delikatessavdelning. Vi handlar alltid med oss hem tvenne plåtburkar med den vansinnigt goda fetaosten av märke "Bio Pan" Detta är en ren naturprodukt. Tillverkad av får- och getmjölk.

Burkarna innehåller 900 gram och är försedda med ett praktiskt plastlock som anbringas efter öppnandet. Sältan är mer än perfekt balanserad och smaken lämna icke något i övrigt att önska.
Priset ligga runt 8€ per burk och måste anses som mer än prisvärt.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-06-01, 20:28
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Att medbringa hem

Oregano att strö över en sallad här hemma. Den smakar verkligen annorlunda än den man köper här.

Och Kapris. I mängder! Den är rätt dyr nu men skarpare och därmed drygare än den vi köper hemma. Större knoppar också. Kapris är faktiskt blomknoppar och ingen frukt om nu någon trodde det!

Och salt. Glöm inte salt. Både flingsalt från havet, som brukar vara riktigt starkt om man vill ha det, och t ex XION som är salt på burk. Vanligt Grekiskt hushållssalt.

Grekiskt salt, XION eller KALAS t ex, är mildare och mycket godare än vårt Svenska. Bara lite för mycket Svenskt salt så smakar det bittert. Men med lite för mycket Grekiskt blir det bara saltare... Testa ska ni se.

Jag har nog över tre Kg Grekiskt salt hemma nu efter senaste resan... Eftersom Greken i Malmö slog igen måste jag ju samla på mig...! Vanligt Falksalt använder jag när jag ska salta Pastavatten, potatisvatten osv. När jag ska salta direkt på mat, sallad osv kommer Greksaltet fram...

I fjol försökte jag förklara denna skillnad för min vän Mr S på Tinos. Han undrade nämligen varför jag alltid köper med salt hem... Har ni inte salt i Sverige? Och jag förstod varför han frågade så jag försökte förklara...

Han tittade ut över havet en minut så tittade han på mig och log och så sade han på sin brutna Engeska: Så Grekiskt salt är sötare än Svenskt...

Och på något märkligt (Grekiskt?) logiskt sätt ligger det väl något i det... Jag höll i alla fall med om att det nog var så...

Sedan finns det ju mängder med intressanta kryddor att ta hem... Även sådana som finns här hemma, de flesta egentligen, men de kan smaka... större...?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-06-01, 22:13
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Att medbringa hem

Självklart köper jag med mig en del örtkryddor från Grekland. Har nu ett helt batteri av olika kryddor och kryddblandningar i mitt skåp för framtida bruk..
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-07-06, 20:03
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Att medbringa hem

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Närhelst vi ska lämna Grekland och har checkat in bagaget, då styres alltid stegen till taxfreebutikens delikatessavdelning. Vi handlar alltid med oss hem tvenne plåtburkar med den vansinnigt goda fetaosten av märke "Bio Pan" Detta är en ren naturprodukt. Tillverkad av får- och getmjölk.
Hm, ska nog ta och köpa mig en burk när jag kommer hem från Naxos om ca 2 veckor. Värt att testa på. Tack för tipset!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-07-07, 03:09
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Att medbringa hem

I min resväska brukar det ligga såväl olivolja och raki (gåvor) som oliver, fetaost och hudcrème (lokalproducerad), ibland också örtkryddor. Senast var också 1,5 kilo nyplockade citroner nerpackade i resväskan. Självklart följer alltid en eller ett par flaskor ouzo också med hem, men dessa inhandlas i taxfributiken för att inte tynga resväskan.

Nästa resa ska jag absolut titta efter "Bio Pan" fetan i taxfributiken på Chania Airport. Den vill jag gärna prova.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-07-07, 08:57
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Att medbringa hem

När vi den 28 Juni reste hem från Chania, då hade man ej plåtburksfetan i sortimentet. Om densamma var tillfälligt slut eller utgått ur sortimentet, detta undandrager sig vår bedömning.

Dock fanns Mevgal-fetaosten i enkilosförpackning till pris 8€ eller så.
Nu har vi dock i vårt förråd här hemma tvenne burkar av plåtfetan, så vi ska säkerligen klara oss ett bra tag.

Arne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-07-07, 16:08
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Att medbringa hem

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
När vi den 28 Juni reste hem från Chania, då hade man ej plåtburksfetan i sortimentet.
Letade efter den på Heraklions flygplats men fann den ej.

Citat:
Dock fanns Mevgal-fetaosten i enkilosförpackning till pris 8€ eller så.
Vi köpte denna istället då. Och jag tycker att den är både god och prisvärd.

//Monica S
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT