Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-07, 19:26
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Auberginertips !

Har handlat hem fina auberginer, det är ju så gott.
Har ni lätta rätter på goda recept.

Sitter nu i vårt nya hus samt hade velat bjuda nu i kväll på en supergod måltid.



Birgitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-07, 20:13
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Auberginertips !

Gratinerade Auberginer! Det är gott, googla på det...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-07, 20:44
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Auberginertips !

Tack !
Låter enkelt samt gott.
Ojdå något mjöl har vi ej här i nu, vi håller ju på att fixa till i huset.
Går det lika bra med målarfärg?
Birgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-07, 21:24
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Auberginertips !

Fritera dem i olja, gör en tomatsås med vad du tycker är gott i, tex lök, vitlök, paprika, kärnfria oliver, lite skinka och kryddor och olivolja. Lägg auberginen i en ugnsform häll tomasåsen över och strö över feta ost eller annan ost och in i ugnen...servera med ett gott bröd eller hårdbröd... lite sallad lätt och gott

Camilla
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-07, 21:27
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Auberginertips !

Har skickat ungefär samma recept till din chat!
Gunilla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-07, 23:51
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 296
Standard Sv: Auberginertips !

Papoutsakia - små skor. Aubergine, köttfärs, tomat, gul lök, olja, feta, basilika, vitlök, s.o.p.
Har man inte köttfärs, blir det vegetariska små skor.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-08, 10:58
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Auberginertips !

Vegetariska små skor.. låter väldigt gulligt..
Jag har faktiskt i tankarna att göra just Papoutsakia i veckan som kommer.. med köttfärs då.. är ju SÅ gott..

quote=sjöborren;216666]Papoutsakia - små skor. Aubergine, köttfärs, tomat, gul lök, olja, feta, basilika, vitlök, s.o.p.
Har man inte köttfärs, blir det vegetariska små skor.[/quote]
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-08, 12:14
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Auberginertips !

Vi gör gärna persisk mat hemma, och de tycks gilla aubergine lika mycket som grekerna. Här är vår mycket förenklade version av persisk aubergineröra.

Skala aubergine, skär den i lagom stora och tjocka stavar, ska man bara göra en liten omgång funkar det fint att steka i olja på spisen. Vill man göra mer, och kanske tänker lite på fetthalten, stek en stor sats i ugnen på väl oljad förvärmd plåt, pensla också auberginestavarna. Ugnsstek ca 10-15 min 175-200 gr. De ska vara mjuka och ha fått färg.

Finhacka under tiden färsk lök och färsk vitlök efter smak, tänk bara så att vitlöken inte tar över den milda auberginesmaken... Puttra i olja på låg värme, ska inte ta färg.

Vänd ner auberginestavarna i löken, i en stor stekpanna/traktörpanna. Tillsätt krossad eller passerad tomat (färska skalade går givetvis utmärkt ) Salta. peppra, en smula socker, och så gurkmeja. Låt puttra ihop en god stund så att allt gifter sig...

Och så på slutet, gör en "öppning" i aubergineröra och knäck i ett par ägg. Låt äggen stelna i mitten av aubergineröra.

Servera med gott torrt basmatiris, gärna gjort på persiskt vis så att man kan knapra på den goda skorpan som blir i botten
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-08, 16:26
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Auberginertips !

Skulle man kunna få receptet på ris lagat på persiskt vis? Låter gott!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-08, 16:31
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 193
Standard Sv: Auberginertips !

Citat:
Ursprungligen postat av Lovis Visa inlägg
Servera med gott torrt basmatiris, gärna gjort på persiskt vis så att man kan knapra på den goda skorpan som blir i botten
Mmm... det är så gott! Fast det var flera år sedan jag gjorde det. Minnen, minnen...

Karin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-08, 20:38
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Auberginertips !

Tack alla för fina recept.
Nu ska här lagas grekiskt mat i vår nya kök.Inviger den nya spisen snart.
Så roligt med ett nytt kök ! Tänk att den första måltiden blev grekiskt här i vårt drömhus i Sjöbo.
Birgitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-08-08, 21:47
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Auberginertips !

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Skulle man kunna få receptet på ris lagat på persiskt vis? Låter gott!
Hmm jag kan försöka men nåt direkt recept har jag ju inte. Måste också tillägga att resultatet beror mkt på vilken spis man har. Och så brukar jag lyssna på riset... och inte är det lätt att förklara hur det ska låta

Men, så här gör jag:
Mät upp ett glas ris per person, skölj riset väl, flera ggr tills vattnet i det närmaste är klart (detta för att få bort överskottsstärkelse som gör riset klibbigare). Lägg sedan riset i blöt, gärna redan på morgonen om du ska äta det på kvällen, men det går med kortare tid. Därefter hälls vattnet av.

Koka upp vatten i en stor kastrull med vid och tjock botten, salta rikligt. När vattnet kokar häll i riset. Att koka riset lagom länge är tricket och beror både på risets kvalitet och hur länge det legat i blöt... Testa genom att smaka på det, tar ca 5 min!, det ska vara väl al dente, bryter man det ska det ha en liten, liten vit kärna.

Låt riset rinna av i en sil. Skölj ur kastrullen. Häll i rikligt med olja, ska vare en bottenskyla, värm tills den är ordentligt het. Häll nu i riset (akta så det inte skvätter ) Sätt på ett lock invirat i en frottéhandduk som drar åt sig fukten. Låt riset stå ca 2 min på full värme och dra sedan ner till 1:an. (Har du en gjutjärnsspis som håller värme länge kan du behöva dra av en stund så att inte skorpan bränns). Låt nu riset stå på plattan ca 20 min. Försök att inte vara för nyfiken och öppna locket hela tiden...

Färdigt!

Skrapa försiktigt ur riset. I botten finns nu, om du lyckats... en härligt gyllene skorpa, som bryts sönder och serveras bredvid.

Ja, nån snabbmat är det ju inte direkt. Och ofta behöver man öva några ggr innan man får det perfekt.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-08-09, 10:24
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Sv: Auberginertips !

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Sitter nu i vårt nya hus samt hade velat bjuda nu i kväll på en supergod måltid.


Grattis till nya huset Birgitta63!! Lämnar du Höllviken? Vilka härliga recept. En vecka kvar av semestern. Kommer så klart att användas till matlagning och framför allt riskokning.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-08-09, 11:27
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 193
Standard Sv: Auberginertips !

Citat:
Ursprungligen postat av Lovis Visa inlägg
.Skrapa försiktigt ur riset. I botten finns nu, om du lyckats... en härligt gyllene skorpa, som bryts sönder och serveras bredvid.
Min iranske make - långt bort i det nästan glömda förflutna - lärde mig att doppa kastrullbottnen i kallt vatten när riset var klart; då brukar det gå att stjälpa upp riset till en läcker "kaka". Mums!

Karin
som levt ett långt och mycket händelserikt liv...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-08-09, 13:08
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Auberginertips !

Åh, det låter gott! Vilken olja skall man använda? JAg har hört talas om smör också, och det låer nästan änu godare. Nu blev jag hungrig!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-08-09, 13:13
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Auberginertips !

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Åh, det låter gott! Vilken olja skall man använda? JAg har hört talas om smör också, och det låer nästan änu godare. Nu blev jag hungrig!

Jag använder en helt neutral olja. Men sen serverar jag å andra sidan alltid smör TILL riset som får smälta ner på tallriken
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-08-09, 13:38
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Auberginertips !

Citat:
Ursprungligen postat av Mysofix Visa inlägg
En vecka kvar av semestern. Kommer så klart att användas till matlagning och framför allt riskokning.
Jag vad annat kan man använda en semestervecka till annat än att träna sig att koka persiskt ris till perfektion.
Ha en mysig vecka, vi är faktiskt lediga här också. Men 16-åringen har 39 i feber och 20-åringen halsont. Själv har jag köpt en ny bok som jag ska lägga mig i sängen med samtidigt som jag inom mig försöker hypnotisera fram kantarellerna i markerna så att jag kan ge mig ut i skogen senare i veckan.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-08-09, 20:23
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Auberginertips !

Citat:
Ursprungligen postat av Mysofix Visa inlägg
Grattis till nya huset Birgitta63!! Lämnar du Höllviken? Vilka härliga recept. En vecka kvar av semestern. Kommer så klart att användas till matlagning och framför allt riskokning.
Japp min barnuppväxtplats lämnar vi nu snart.
Har huset redan men låser dörren för gott den siste oktober.
Vi har nu på semestern fixat i huset, 2v kvar av semestern.
Bra välplanerat av oss så blir det ej så tufft sen när allt ska in. Det är ju vinter då.

Har nu lagat i hop lite från Wardakis samt lite från Frappe.Det blev väldigt gott.
I morgon testar vi Papoutsakia.
Grekisk mat är bara så gott.
Birgitta
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-08-10, 16:25
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 119
Standard Sv: Auberginertips !

Här kommer en variant med auberginer som jag brukar göra är riktigt gott, vet inte vad det heter, men åt det på Kreta senast.

Kreta minne med Aubergine & halomi ost.


Detta behöver du : Auberginer ,lök, vitlök, mogna tomater, persilja, oregano, olivolja, salt,peppar.

Skär auberginen i ca 1 cm tjocka skivor,blötlägg dom en stund i saltat vatten, drar ut lite beska ur dom. Skölj dom sedan noga så att saltet försvinner.
Fräs dom sedan i lite olja på båda sidor,tills dom mjuknar, och fått fin färg.
Hacka sedan en ganska stor lök och fräs den mjuk tillsammans med 2 hackade vitlöksklyftor.
Riv 3 st mogna tomater på den grova sidan av rivjärnet, skär ett kryss i tomaten så går det enkelt
Att riva och skalet blir kvar.
Blanda sedan löken, rivna tomaterna, en stor knippe hackad persilja, oregano i en kastrull och koka ihop det till en ganska tjock röra, salta & peppra efter smak.
Lägg auberginerna i en ungsform, skiva osten tunt ca ½ cm tjock…lägg en ostbit på varje aubergin, skeda över lite av tomtatröran över osten, toppa sedan med en aubergin skiva , täck sedan med resten av tomatröran, gratinera sedan i 250 grader i ca 45 min..tills tomatröran fått en lite skorpa.
Godast att äta när den är ljummen eller kallt, till ett gott grovt bröd.
Kali Orexi!!! (smaklig måltid)

Bertil
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-08-14, 11:08
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Auberginertips !

Bertil .....så gott det låter.Tack för ditt fina recept.

Det är fin grönsakstid nu samt vår affär i Sjöbo har ett rikligt stort urval av allt ni kan tänka sig.Liknar ett stort grönsakstorg från utlandet .

Min auberginreceptbok artar sig superbra nu.
Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT