Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-09-05, 16:26
nettanb nettanb är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Inlägg: 2
Standard Baka i Grekland?

Jag och min familj kommer antagligen att hyra ett hus på Naxos under längre tid och vi kommer antagligen att laga ganska mycket mat själva. Hela familjen tycker om god mat så det kommer nog att bli mycket tid både i affärer och vid grytorna. Jag undrar om någon har erfarenhet av att baka i Grekland? Mjölsorter i affärer? Jäst? osv. Vore kul om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter. Tack på förhand.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-09-05, 17:12
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Baka i Grekland?

Inga problem alls förutom mandelmassa, bittermandel, hjorthornssalt och vaniljsås. Allt finns men kan vara lite knepigt att hitta. Grekiska bakpulvret kan vara lurigt så ta med dig bakpulver och vanillinsocker. Deras vanillinsocker smakar ingenting och är dyrt. Malen kanel heter Cinnamon på eng och kan ibland också vara lite knepigt. Du kan göra världens godaste smulpajer på färsk frukt. Paj på jordgubbar (fraulis) är en höjdare samt färska persikor. Syltade kakfyllningar är dyra.
Hör av dig om du vill veta mera.

Uffe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-09-05, 17:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Baka i Grekland?

Min erfarenhet är att det knappast lönar sig att baka matbröd med tanke på den dyra elektriciteten, detta förutsatt att man har tillgång till bageri inom räckhåll, förstås, eller som hos oss, att bagarbilen kommer till husknuten. Om man för känslans och smakens skull ändå vill baka kan man köpa bra mjöl hos bagerierna, även jäst. En del affärer har många sorters mjöl men lika vanligt är det att man har små kilopack med "mjukt", "hårt" och "till allsidig användning". Jag har inta fattat skillnaden, är för lite intresserad faktiskt, (men att mjöla fisken innan stekning klarar jag). Torrjäst finns. Margarinet (exempelvis vitam) är helt osalt så man kanske får ta i lite mer salt än annars i bulldegen. Kardemumma har jag fått hemifrån Sverige. Smör finns men oftast osaltat och mycket dyrt, importerat från Österrike eller så.
I Grekland är det oftast så att bagerierna säljer matbröd,skorpor, färdiga mackor, ostpajer, pajer med söt fyllning o.s.v men vill man ha "glyká", bakelser alltså, får man gå till "sacharoplastío" som också säljer alla sorters kaffebröd och läckerheter kilovis eller styckevis, liksom glass av alla slag.
Det äts ofantliga mängder söta bakverk här. varje helgdag och namnsdag ska firas med en kartong bakelser...har inte under hela mitt liv i Sverige ätit så mycket som här sen jag kom hit, men nu har jag stoppat detta, det finns gränser!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-09-05, 18:47
nettanb nettanb är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Inlägg: 2
Standard Sv: Baka i Grekland?

Jag tackar för värdefull information. Tack!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-09-06, 13:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Baka i Grekland?

Det er ikke alltid så lett å finne skikkelig grovt brød i Hellas, så liker dere det er baking en nødvendighet. Og så lukter det jo så godt i huset!

Noen nevnte smør, jeg kjøper Kerkyra, gresk meierismør som både finnes saltet og usaltet. Meget velsmakende, og funker fint i brød og kaker.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-09-06, 14:05
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Baka i Grekland?

Då är frågan. Admirala nämnde smör och Kerkyra, det enda jag hittat är LurPak i rent smör till småkakor som jag är barnsligt fötjust i. Det går inte att göra falska wienerbröd, goda kolakakor eller finska pinnar på det grekiska margarinet. För övrigt har jag inte hittat något som liknar Milda delikatess 1kg i Grekland.
-Har någon som läser bra förslag?
Nog för att det finns goda grekiska bakverk som Monica säger, men ack så söta. För att inte nämna besvikelsen över en inköpt bakelse med grädde när det visar sig vara hårdvispad äggvita vid avsmakning. Det finns ett bageri inne i Xania som gör enormt goda blåbärstårtor med grädde i, men oj så dyra. Mr A brukar komma med en sådan när jag fyller år.
Grovt grekisk bröd måste vara att de till 1l vetemjöl tillsätter 1dl rågmjöl
Jag vill ha bröd med "fåggelmaaten" blandat i mjölet. D.v.s solrosfrön, valnötter, hasselnötter och liknande. Gärna oliver eller russin för den delen i ett annat bröd. Nu för tiden finns det svenskt att köpa lite överallt t.ex Wasa's sortiment av hårdbröd och kommentarerna jag hört från greker är att de tycker det är gott.

Uffe
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-09-06, 22:59
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Baka i Grekland?

Mest lik Milda är Vita från Mevgal. Jag brukar baka kanelbullar och mjuka kakor samt muffins, samt en del bröd med nötter etc som du nämner Ulf, men svårt att få tag på grovt mjöl, jag köper från bageriet direkt, när det gäller de olika vita mjöl sorter får man prova sig fram, en del mjöl är ganska hård! Och små förpackningar om 1 kg. Jästen köper jag på bageriet eller så använder jag torrjäst i bland.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-09-07, 11:12
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Baka i Grekland?

Färsk jäst finns på supermarket, och grovt mörkt mjöl också, heter Olikis.
Jag bakar allt bröd själv och det blir supergott med detta mjöl.

Yvonne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-09-07, 12:45
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Baka i Grekland?

Intressant detta med Olikis. Har aldrig hört eller sett det under 5 år.
Det grövsta jag lyckats hitta är det tyska BauernKreutze på Lidl, men det är nästan alltid slut. Jäst finns på Marinopoulos, IN.KA och Euroshopper samt större supermarkets. Inte de små.

Uffe
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT