Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa själv

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #201  
Gammal 2013-08-02, 13:58
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

SÅ här säger han: "Asked if Ryanair would consider charging for hand luggage, Mr O'Leary said: At some point in the future I think it's likely that airlines will do it but I can't get my head round how you would do it. I think it's unlikely that we will do it."

I min bok betyder "unlikely" "osannolikt" men du tycker det betyder att "han funderar". Hmmm.

Dessutom säger han: "Asked on Wednesday if he was considering reducing the amount of air conditioning on his flights, Mr O'Leary said: "No. Even I would not do that.""

Senast redigerad av Bluesea den 2013-08-02 klockan 14:26.
Svara med citat
  #202  
Gammal 2013-08-02, 16:20
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

http://www.expressen.se/res/snart-ka...tt-handbagage/

Sorry!
Dålig research av blaskan då. Men dom hänvisar till The Independet, och när jag läser det så får jag inte riktigt ihop artikeln i Expressen .
"Funderar" gör han ju onekligen iaf...
Svara med citat
  #203  
Gammal 2013-08-02, 17:20
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Ja, vi får väl se vad som händer. I alla fall lyckas han hela tiden på både rubriker och citat - även om en del av de sistnämnda verkar vara felciterade. Men OM han tar bort AC:n blir resan onekligen lite svettigare - även för de som inte lider av flygskräck.
Svara med citat
  #204  
Gammal 2013-08-02, 17:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Så här sa han väl? "Asked on Wednesday if he was considering reducing the amount of air conditioning on his flights, Mr O'Leary said: "No. Even I would not do that."

Det skulle han väl inte göra EVEN I WOULD NOT DO THAT

Lissi - som faktiskt trots att jag aldrig trodde det flugit 2 av mina trevligaste och bekvämaste flygningar med RA
Svara med citat
  #205  
Gammal 2013-08-02, 17:50
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Så här sa han väl? "Asked on Wednesday if he was considering reducing the amount of air conditioning on his flights, Mr O'Leary said: "No. Even I would not do that."

Det skulle han väl inte göra EVEN I WOULD NOT DO THAT

Lissi - som faktiskt trots att jag aldrig trodde det flugit 2 av mina trevligaste och bekvämaste flygningar med RA
Som sagt, jag reciterade Expressen som verkar fått saker om bakfoten?
Svara med citat
  #206  
Gammal 2013-08-08, 11:01
larssonfilip larssonfilip är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 3
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Jag tror mer på att de vinklar medvetet för att få en intressant artikel än att de fått saker om bakfoten..
Svara med citat
  #207  
Gammal 2013-08-12, 22:07
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Till och med de egna piloterna är kritiska mot säkerhetsarbetet på flygbolaget som inte tillåter fackföreningar. Läs mer här.

/kimmen
Svara med citat
  #208  
Gammal 2013-08-13, 09:07
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Ryanair

Sundhetstecken att piloterna kritiserar om de ser systemfel så måste de ringa i klockan. Bra gjort

Dock verkar de ej våga anmäla uppåt i företaget vilket jag ser som mycket allvarligt och farligt.
Det är typisk white collar och blue collar mentalitet som genomsyrar företagen?

Jag tycker att EASA skall göra en stor revision av Ryanair.
Svara med citat
  #209  
Gammal 2013-08-13, 20:11
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Om du har en biljett bokad och skulle råka gå och dö, se då till att inte göra det "för tidigt" för då kan det gå så här...

/kimmen
Svara med citat
  #210  
Gammal 2013-08-14, 10:38
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Förvånad någon?
Svara med citat
  #211  
Gammal 2013-08-14, 11:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Om du har en biljett bokad och skulle råka gå och dö, se då till att inte göra det "för tidigt" för då kan det gå så här...

/kimmen
Ja, du kan ju inte bara dö, sådär helt oplanerat. Nån ordning får det ju va!

/Netwolf - dö är banne mig det sista jag tänker göra!
Svara med citat
  #212  
Gammal 2013-08-15, 20:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Ryanair-piloten John Goss har fått sparken hos Ryanair og trues nå med søksmål etter at han advarte mot selskapets sikkerhet i en tv-dokumentar.

Programmet trekker også frem en undersøkelse gjort blant Ryanair Pilot Group som viser at tusen av selskapets piloter og førstestyrmenn er bekymret over selskapets sikkerhet. 89% av respondentene skal ha ment at selskapets sikkerhetskultur mangler åpenhet. To tredjedeler sa de syns det er vanskelig å ta opp bekymringer knyttet til sikkerhet med ledelsen.

Channel 4-dokumentaren ble laget etter at flere hundre piloter fra Ryanair i april deltok i en underskriftskampanje. Der ba de irske og europeiske luftfartsmyndigheter om å se nærmere på hvilke følger Ryanairs ansettelses- og personalpolitikk har å si for selskapets flysikkerhet.

Ryanair svarte med å sende ut et brev til alle sine piloter med følgende tekst:

«Alle Ryanair-piloter som deltar på denne såkalte sikkerhetsaksjonen vil være skyldige i alvorlig tjenesteforsømmelse og vil dermed kunne risikere avskjedigelse.»

Klipp fra denne artikkelen:
http://www.nrk.no/kultur/advarte-om-...ken-1.11184105
Svara med citat
  #213  
Gammal 2013-08-15, 23:52
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
«Alle Ryanair-piloter som deltar på denne såkalte sikkerhetsaksjonen vil være skyldige i alvorlig tjenesteforsømmelse og vil dermed kunne risikere avskjedigelse.»
Man kan inte bli "avskedad". Dom är kontraktanställda under slavliknande förhållanden hela bunten.
Tyvärr tar Norwegian efter och tänjer på regelverket för att testa gränserna.
Svara med citat
  #214  
Gammal 2013-08-16, 09:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Detta är en stående diskussion om slavarbete eller inte.
Förra helgen träffade vi ett par goda vänner där mannen i huset är fritidspilot och hans gode vän är pilot på Ryan Air. Dessa herrar har givetvis diskuterat mycket om detta bolag. Jag ställde också massor av frågor om Ryan Air givetvis.
Ryan Air utnyttjar till fullo den årsmaxtid som piloter får flyga. Helt klart. Servicen mot passagerare vid problem är lika med noll , vilket väl alla vet MEN just piloterna tjänar bättre på Ryan Air än på väldigt många bolag så han vill absolut inte byta bolag trots att han får har med sig eget kaffepulver till kaffet då han flyger. Styrmännen har sämre lön men behöver sin flygtid för att sen kunna bli piloter, men enligt RA-piloten så är detta också lika vid alla bolag, som dessutom mer och och mer börja likna RA i sin anställningspolitik. Alla flygbolag måste ju utnyttja sin personal till max för att få lönsamhet.
Jämfört med flygbolag i USA är tydligen RA riktigt " generösa". Men hur det är i andra bolag diskuteras ju inte lika frekvent.
Självklart sa denne RA-pilot att han inte skulle flyga en minut om han riskerade sitt och andra människors liv pga dålig säkerhet. Ra har en modern flygflotta så på den punkten kan vi vara lugna. SAS plan är mycket äldre.

Detta är en av många röster i debatten och säga vad man vill men RA är INTE ensamma företag att ha anställda med sk "slavkontrakt".
Hela byggbranchen och entreprenadföretagen har samma.
Det är givetvis skitdåligt! Men just besättning på RA HAR en möjlighet att inte arbeta där. Ingen är nekad att säga upp sig.

Diskussionen fortsätter......

Lissi
Svara med citat
  #215  
Gammal 2013-08-16, 17:34
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Detta är en av många röster i debatten och säga vad man vill men RA är INTE ensamma företag att ha anställda med sk "slavkontrakt".
Hela byggbranchen och entreprenadföretagen har samma.
Jag ber om ursäkt för att det nu blir det lite OT, men var har du fått det ifrån? Jag är tjänsteman på ett av Sveriges största byggföretag och jag har en helt normal tillsvidareanställning precis som alla mina kollegor, oavsett om de är tjänstemän eller yrkesarbetare.

/kimmen
Svara med citat
  #216  
Gammal 2013-08-16, 17:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Jag kanske uttryckte mig luddigt, men många byggbolag anställer utländska byggarbetare genom underentrepenad..senast en stor "skandal" i Stockholm vid en ombyggnad av en parkeringsplats där de polska arbetarna fick arbeta för 35 kr i timmen och bo i baracker på arbetsplatsen... detta med "slavkontrakt" finns inom alla branscher.

Jag ska väl tillägga att jag inte heller gillar arbetsplatser där man inte tillåter fackföreningar men det är BARA Ryan air som får skit ....de är inte ensamma.

Lissi - som har arbetat på en friskola där man inte alls uppskattade personal som var ansluta till facket. Men det jobbet var ju mitt eget val.
Svara med citat
  #217  
Gammal 2013-08-16, 17:53
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag kanske uttryckte mig luddigt, men många byggbolag anställer utländska byggarbetare genom underentrepenad..
Då har de utländska byggarbetarna inte något anställningsförhållande med "byggbolaget" utan de är anställda av underentrepenören från vilken de också får sin lön.

/kimmen
Svara med citat
  #218  
Gammal 2013-08-16, 19:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Då har de utländska byggarbetarna inte något anställningsförhållande med "byggbolaget" utan de är anställda av underentrepenören från vilken de också får sin lön.

/kimmen
Ja, och en jävla skitlön med huvudentrepenörens goda minne , för det VET de när de lämnar budet vidare att det är skitlöner det handlar om!
Men nu är vi off-topic. Starta en ny tråd om vi ska diskutera vidare !


Lissi
Svara med citat
  #219  
Gammal 2013-08-16, 20:12
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Nu diskuteras väsentligheter!
Det är rena cirkusen, människor är inte värda någonting. Hänsynlöst utnyttjande av arbetare, som vanligt.

Carina
Svara med citat
  #220  
Gammal 2013-08-17, 07:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Om detta verkligen är sant, så är det ytterst allvarligt.

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT