Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-23, 00:57
Kajsa333s avatar
Kajsa333 Kajsa333 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Åkersberga
Inlägg: 18
Standard Naxos - Info

Ska åka på kombinationsresa till Naxos från Santorini!
Är tacksam för information!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-23, 09:26
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 922
Standard Sv: Naxos - Info

Vad vill du ha information om ?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-23, 13:04
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Naxos - Info

Citat:
Ursprungligen postat av Kajsa333 Visa inlägg
Ska åka på kombinationsresa till Naxos från Santorini!
Är tacksam för information!


Hej Kajsa333,


Menar du att du vill ha mer info om transfer från Santorini till Naxos?


Det går båtar mellan öarna. Du kan själv boka/köpa biljetter via färjornas websidor, eller hos kontoret vid hamnen på Santorini, eller så bokar du transfer med den researrangör du ska åka med.


Båtresan mellan Santorini och Naxos beror på vilken båt/färja du åker med. Jag åkte med researrangören Apollo till Naxos år 2011, och om jag minns rätt så tog båtresan ca 2-2,5 timmar. Jag bokade då transfer hos Apollo.


Om du vill kan du läsa mitt resebrev om Naxos, som jag skrev när jag kom hem från Naxos. Länk: http://kalimera.se/resebrev/2011/naxos.html.


Ha en trevlig resa!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-23, 14:11
Kajsa333s avatar
Kajsa333 Kajsa333 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Åkersberga
Inlägg: 18
Standard Sv: Naxos - Info

Ursäkta min otydlighet i rubriken!

Det är första gången som jag och min sambo åker till Naxos, ska bli jättespännande! Det är som sagt en kombinationsresa; första veckan på Naxos, sen avslutar vi med en vecka på Santorini. Vi reser med Apollo, så transfern är redan ordnad... Men tack Inha för dina tips och ditt fina resebrev!

Vi ska bo i Agia Anna, på hotell "Harmony".
Är det någon som har bott där eller vet något om detta ställe?

Jag tar även tacksamt emot tips på trevliga Tavernor i Agia Anna!

Vi kommer troligtvis att hyra bil under några dagar.
Ni får gärna komma med förslag på ställen att besöka på Naxos!
Vad är det man inte ska missa?

Hälsningar Karin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-23, 14:36
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 922
Standard Sv: Naxos - Info

Hej

Harmony har bra betyg på ta men jag har inte bott där,

När ni hyr bil så ta helt enkelt "ett varv runt ön" (eller dela varvet på några dagar) titta på en karta så ser du nog hur jag menar, det är inga otroliga avstånd men det tar lite tid att köra, vägarna är bra o trafiken ringa, men det är kurvigt. avstickaren ner till Lionas tycker jag är fin, trevlig by med en ok strand, vacker väg ner, Moutsona är trevligt det med för en lunch, tavernorna vid hamnen är riktigt bra, sen kan man därifrån fortsätta ner till Panormos som är en ganska trevlig vik att bada i.

Passa även på att stanna till i byarna, tex Chalki och Koronos, är de vanligaste men det finns många andra trevliga byar, köp Jannes Eguide så får du en beskrivning över flera av dem samt så beskriver han även turen runt ön.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-06-23, 15:26
Kajsa333s avatar
Kajsa333 Kajsa333 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Åkersberga
Inlägg: 18
Standard Sv: Naxos - Info

Tack för ditt utförliga svar Mahava!
Det är alltid roligt och värdefullt att få tips från någon som varit där!

Hälsningar Karin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-06-23, 15:36
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 778
Standard Sv: Naxos - Info

Naxos är väldigt populärt för massor med medlemmar här på forumet. Så om du snurrar runt här och läser kan du få massor med tips i resebrev. Vi har bland annat skrivit flera från Naxos, men även många andra har gjort det. Det är det enklaste.
Sen finns det enormt med inlägg om Naxos. Du har en fantastisk "flora" att undersöka.
Fråga gärna mera om specifika saker, du kommer med säkerhet att få svar.
Naxos är en fantastisk ö, så det är bara att säga GRATTIS till ert val!
Birgitta.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-06-23, 16:04
Kajsa333s avatar
Kajsa333 Kajsa333 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Åkersberga
Inlägg: 18
Standard Sv: Naxos - Info

Tack för svaret Birgitta!
Jag är ny medlem här på Kalimera. Detta verkar vara ett perfekt forum för oss Greklandsälskare!
Sedan 1995 har jag varit i Grekland minst en gång per år...
Förstår inte varför jag inte gått med tidigare, men bättre sent än aldrig!
Inser att jag nu har en fantastisk "flora" att undersöka!
Trevlig Sommar!

Hälsningar Karin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-06-23, 18:00
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Naxos - Info

Beställ E-guiden från Kalimera så får du all info du bara kan önska för endast 59 kr.Du går in på snabbval resmål och scrollar dig fram till Naxos,Janne har gjort och gör ett jättejobb med dessa E-guider,vi har haft stor nytta av dem.Jag sätter arken i plastfickor och sedan i en pärm,så trevligt att ta fram och bläddra i och planera och sen att minnas olika ställen när man väl är hemma igen.
Ha det härligt på Naxos !!
Monica
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-06-23, 18:51
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Naxos - Info

Bra tavernor på Naxos efterfrågade du. Ute i Agia Anna så finns Gorgona, bra mat till bra pris. I Agios Prokopios finns Colloseo, mkt bra o god mat. Där finns även Barbouni i hörnet där bygatan går in mot stan. De brukar ha en mkt fin svärdfisk o bra pizza. Inne i Naxos stad, som ni snabbt når med buss finns flera bra tavernor. Uppe vid torget på väg mot Agios Georgios-stranden finns populära Scirroco. De har snabb service, mycket god mat och ofta kö ute vid torget för att få bord. I väntan kan man få ett glas ouzo och då känns väntan lite kortare. Du kan läsa här på forumet under Naxos om fler tips på bra matställen. Oj, nu glömde jag nämna ett bra ställe! Det är taktavernan till 5 stjärniga Naxos Island Hotel i Agios Prokopios. En lite vindstilla kväll är det fantastiskt där uppe. God mat, håller tavernapriser fast det är ett av de bättre hotellen i byn. Sitta där o se solen gå ner, kryssningsfartyg passera mellan Naxos o Paros, och se den underbara rosa himlen är magiskt. Kan varmt rekommenderas! Hoppas ni kommer trivas på vår favoritö.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-06-23, 18:53
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Naxos - Info

Meltemi på väg ner mot Sankt georges beach toppenkäk
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-06-23, 20:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 778
Standard Sv: Naxos - Info

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Bra tavernor på Naxos efterfrågade du. Ute i Agia Anna så finns Gorgona, bra mat till bra pris. I Agios Prokopios finns Colloseo, mkt bra o god mat. Där finns även Barbouni i hörnet där bygatan går in mot stan. De brukar ha en mkt fin svärdfisk o bra pizza. Inne i Naxos stad, som ni snabbt når med buss finns flera bra tavernor. Uppe vid torget på väg mot Agios Georgios-stranden finns populära Scirroco. De har snabb service, mycket god mat och ofta kö ute vid torget för att få bord. I väntan kan man få ett glas ouzo och då känns väntan lite kortare. Du kan läsa här på forumet under Naxos om fler tips på bra matställen. Oj, nu glömde jag nämna ett bra ställe! Det är taktavernan till 5 stjärniga Naxos Island Hotel i Agios Prokopios. En lite vindstilla kväll är det fantastiskt där uppe. God mat, håller tavernapriser fast det är ett av de bättre hotellen i byn. Sitta där o se solen gå ner, kryssningsfartyg passera mellan Naxos o Paros, och se den underbara rosa himlen är magiskt. Kan varmt rekommenderas! Hoppas ni kommer trivas på vår favoritö.

HÅLLER FULLSTÄNDIGT MED DIG I ALLT!
Tilläggas kan att takterassen på Hotel Naxos Island är en idyll och med ett totalt lugn. Och normala priser. Där trivs man!
Birgitta.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-06-23, 23:39
Kajsa333s avatar
Kajsa333 Kajsa333 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Åkersberga
Inlägg: 18
Standard Sv: Naxos - Info

Tack Kize, Yannis, Monica C och Ellada!!!
Tar med mig alla era rekommendationer och tips på resan till Naxos!!!

Hälsningar Karin
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-06-24, 21:32
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Naxos - Info

Tips:


Härlig utsikt över hav och Naxos stad har du från "porten" på halvön. Kila dit när det är solnedgång. Hur mysigt som helst.


Nedanför "porten", där hamnen tar slut, har du en mysig bar/restaurang. Kommer dock inte ihåg vad den heter. Deras nedersta steg ligger jäms med vattenytan, vilket är spännande-läskigt på en o samma gång. Har en bra vy över hamnen.

Ta båten över till Paros för en utflykt. Besök Naoussa på norra Paros. Jättefint.

På Naxos finns en svenskägd restaurang, som har god thaimat. Ta kontakt med NaxosLotta här på Kalimera som kan berätta mera om restaurangen. Det är NaxosLotta som driver restaurangen.


Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-06-26, 22:00
Kajsa333s avatar
Kajsa333 Kajsa333 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Åkersberga
Inlägg: 18
Standard Sv: Naxos - Info

Tack för tipsen Inha! Naturligtvis måste vi även ta oss in till Naxos stad!
Paros låter mycket spännande!

Karin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT