Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2022-02-13, 15:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Ringa från Grekland nu och då

För tjugo år sedan arbetade jag i ett projekt där vi skulle ta fram en ny tjänst. En tjänst (Riktiga Vykort) som till en början bara skulle finnas på webben, och anledningen till det var att det inte var tekniskt möjligt att lansera en mobiltjänst på den tiden. Det fanns ju inga smartphones.

Men vi tänkte utanför boxen och var tämligen säkra på att det skulle gå att använda tjänsten med en mobil i framtiden. När Sony Ericsson släppte sin mobil T68i (se bild nedan) var jag den första som fick tillgång till denna fantastiska innovation. Varför var den så fantastisk? Jo, den hade färgskärm! Jag minns att kollegor kom från alla håll och kanter för att titta på min nya mobil. Wow! Den har färgskärm!



Bilden gör mig nostalgisk på många sätt. Det jag kanske minns mest är att det var så förfärligt dyrt att ringa, så det var nästan uteslutet. Om jag ringde hem från Grekland pratade jag poppa-popcorn-snabbt. Det kunde låta så här:


HejdetärJanne!JagäriGreklandochkomprecispåattjagglömtblomvakt.Kanduvattnaminablommor?

Innan den jag hade ringt hunnit svara: vad sa du?, hade jag redan lagt på luren. Sms var också dyrt, men billigare än att ringa, så telefonen användes endast till att skicka sms. Tänk så mycket det var hänt på tjugo år!

Bilden är från Restaurant To Steki i Alinda på Leros. Det är en av de absolut bästa tavernor jag har ätit på i Grekland.

Läs om Alinda och To Steki på Leros här.
Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT