Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-02-04, 20:12
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Arki och Marati

Hej!

Jag gillar verkligen Dodekaneserna. (Och Kykladerna. Och andra öar också!)
Förra sommaren besökte jag södra delarna av ögruppen, gamla och nya öar. Jättefina upplevelser.

I sommar vill jag återupptäcka några av de öar som ligger lite längre norrut, bl.a. Kalymnos och även Astypalea (inte så långt norrut, jag vet).

Några nya öar jag är nyfiken på är Arki och Marati.
Jag tror (vet?) att jag kan nå Arki mha Nissos Kalymnos, men hur kommer jag vidare till Marati?? Måste jag till Lipsi och åka med en utflyktsbåt eller finns det någon annan möjlighet?
Finns det någon transport mellan Arki och Marati?
Någon som vet??

Ha en fortsatt trevlig kväll!

/Maria 💙
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-02-05, 08:12
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Arki och Marati

Det enda jag vet och som vi har gjort är att ta en utflyktsbåt från Patmos. Då stannar man som snabbast på Arki för att sedan gå vidare till Marathi. Där stannar båten några timmar innan man åker tillbaka. Men man får ju också stanna kvar.
Det finns dylika utflyktsbåtar från Leros och Lipsi som går till dessa öar också. Det är enda sättet att ta sig dit. Om detta kan du läsa här på Forumet under "öar".

En lite rolig episod var vi med om på Fourni. Vi träffade en man som skulle vidare till Arki, för att tillbringa 2 veckor på där! Vad gör du där i 2 veckor, var vi tvungen att fråga. "Läser böcker" blev svaret.

Marathi har cirka 10 bofasta invånare och Arki cirka 50 på sommaren.



Bild från Marathi.


Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-02-05, 14:05
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Arki och Marati

Tack för svar, Birgitta!

Då är det väl som jag trodde. Nisse till Arki och efter några dagar utflyktsbåten vidare till Marathi.
Samma väg tillbaks till civilisationen, antar jag?

Har någon info om hur ofta utflyktsbåten går till/från Lipsi, Leros resp Patmos, vore jag tacksam. Kan man räkna med transport dagligen mellan öarna? Planerar resan under augusti.

Ha en fortsatt fin lördag!

/Maria.

Senast redigerad av mst den 2022-02-05 klockan 14:17.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-02-05, 15:46
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Arki och Marati

Om man bokar boende på Marathi, så ordnar dom med (taxi)transport från Arki. Åtminstone var det så 2015, när vi pratade med ägaren till ett av de två mindre boendelternativen där, under stoppet med utflyktsbåten från Lipsi.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-02-05, 16:31
Stumpan52 Stumpan52 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Kristianstad
Inlägg: 79
Standard Sv: Arki och Marati

Hej! Vi har haft semester på Arki många gånger. Men inte på senare år. Så det jag berättar kan ha ändrats sen då. Arki hade då dagliga turer under veckan med Patmos. De får varor från Patmos. Den båten lägger till inne vid hamnen i byn. Det gör också utflyktsbåten från Lipsi. Nisse stannar i hamnen utanför byn. Det är en brant väg in till byn men man får hjälp med transport av bagaget in till byn. De är mycket hjälpsamma och vänliga på ön. Många av gästerna har blivit körda till Maharathi eller Lipsos av någon från ön. Vi har älskat var minut vi varit där men värk och dåliga ryggar gör att vi inte kan semestra där längre. Ön är mycket backig.
Hoppas detta kan vara till hjälp vid planeringen!
Hanna
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-02-06, 12:46
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Arki och Marati

Varm tack för fina tips, Charleston och Hanna. Mycket användbara! 💙

Hanna, vet du ungefärlig tid för den dagliga transporten Patmos - Arki?
Förstår att mycket kan vara ändrat nu, men antar att det är tidig morgon som gäller - eller??

/Maria.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-02-06, 14:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Arki och Marati

Jag har varit på Marathi och Arki tre gånger och varje gång har jag åkt utflyktsbåt från Lipsi. Det går att köpa enkelbiljetter. Marianne här i forumet har bott på Marathi och om jag minns rätt var det helt underbart.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-02-06, 15:41
Stumpan52 Stumpan52 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Kristianstad
Inlägg: 79
Standard Sv: Arki och Marati

Hej igen!
Det var på förmiddagen kanske vid 9 tiden. De som har tavernorna får bröd och andra livsmedel från Patmos. Vill minnas att de var på Arki vid 11 tiden.
Det jag tycker skiljer Arki och Maharati är att på Arki är det ett vanligt vardagsliv. Det bor några som är getbönder,några fiskar så det är vardagsliv också. Det fanns en affär på ön. Den hade öppet när ägaren var hemma på lunch och på kvällen någon timme. Sortimentet bestod av kex,konserver,hygienartiklar och annat med lång hållbarhet. En av damerna på ön hade en kiosk vid hamnen inne i byn med lite av varje.
I hamnen kommer det in segelbåtar på kvällarna. Det kom också musiker som hade haft jobb på Samos. Då blev det mycket musik,sång och dans.
Man kan också åka med Nisse på fm till Agathonissi och åka tillbaka på em till Arki.
Kunde inte låta bli och skriva om det som vi gillar med ön.
Hälsningar Hanna
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-02-06, 16:16
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Arki och Marati

Åhh, tack Hanna!

Så bra info! Kommer absolut att planera in öarna i sommaren rutt.
Agathonissi har jag besökt tidigare, härlig ö, men nu alltså även nyfiken på dessa mindre grannöar.
Håller tummarna för att det funkar att resa som jag tänkt!

Varma hälsningar!
/Maria.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT