Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-08-07, 13:58
anncha50s avatar
anncha50 anncha50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Tärnaby
Inlägg: 26
Standard Öluff Astypalea - Serifos el Syros - Kythnos el Kea

Har varit på Astypalea en gång och har bokat boende. Vill mycket gärna återvända dit och har valt den som första ö på denna öluff.
Reser från Aten 13/9 med flyg, som ännu inte är bokad pga att de anger att mitt förnamn - Ann- Charlotte ej accepteras, men Ann Charlotte accepteras. Kan det bli problem?
Stannar där i en vecka och sedan tänkte vi ta färja 13/9 kl 04:45 till Naxos och försöka ta oss vidare helst till Serifos eller Syros (ev) Valde att åka via Naxos, eftersom jag trodde de gick många färjor därifrån. Kanske välja någon annan ö att åka via för att komma till Serifos (ev Syros)eller Kythnos (Kea)?
Sedan vidare till helst Kythnos eller ev Kea. Slutligen anlända 21/9 på em/ kvällen nära Aten (Lavrio, Rafina el Pireus). Flyger kl 12:45 22/9 tillbaka till Sverige.
Tyckte jag hade hittat båtar, men nu hittar jag inte längre några alternativ.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-08-07, 18:27
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Öluff Astypalea - Serifos el Syros - Kythnos el Kea

Tror neppe det med navnet blir et problem. I passet mitt er bindestreken (-) med, ved booking av eks flybilletter må det bli to separate fornavn.

Legger ved en link til GTP - her med Naxos som utgangspunkt/departures til andre øyer. Datoer og øyvalg kan manipuleres. Tar litt tid å gjøre seg kjent med den, men det tror jeg det er verd. Du kjenner den kanskje fra før?

https://ferries.gtp.gr/greek-ferries...09/2022|11978|
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-08-07, 20:17
anncha50s avatar
anncha50 anncha50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Tärnaby
Inlägg: 26
Standard Sv: Öluff Astypalea - Serifos el Syros - Kythnos el Kea

Skrev fel avresedatum med flyget från Aten till Astypalea . Det ska vara 6/9!
Kan man redigera i sitt egna inlägg efter att man lagt ut det?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-08-09, 15:09
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Öluff Astypalea - Serifos el Syros - Kythnos el Kea

Citat:
Ursprungligen postat av anncha50 Visa inlägg
Skrev fel avresedatum med flyget från Aten till Astypalea . Det ska vara 6/9!
Kan man redigera i sitt egna inlägg efter att man lagt ut det?
Man kan redigere egne innlegg, i hvert fall om man gjør det umiddelbart.
Hvis det gjelder Astypalea og loffingen, kan det være enklere å skrive nye innlegg i denne tråden. Som jo er din.

Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-08-09, 16:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Öluff Astypalea - Serifos el Syros - Kythnos el Kea

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Man kan redigere egne innlegg, i hvert fall om man gjør det umiddelbart.
Hvis det gjelder Astypalea og loffingen, kan det være enklere å skrive nye innlegg i denne tråden. Som jo er din.

Man kan redigera inom 30 minuter.

Birgitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-08-10, 11:12
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Öluff Astypalea - Serifos el Syros - Kythnos el Kea

Att du inte får något bindestreck i förnamnet när du bokar kommer inte att ställa till något problem.

Flygplatsen på Asty är sig lik. Bagagebandet är inte smort de senaste 25 åren och toalettdörren är fortfarande lite tricky att öppna inifrån. Personer som väntar på ankommande passagerare kan utan vidare ta sig in i "ankomsthallen". I mitten av juli fick det bli en go around p g a starka vindar men det blev en säker landning på andra försöket.

För att komma till antingen Syros eller Serifos måste man åka från Paros istället för Naxos. Det är med färjan Artemis (Hellenic Seaways) och den går antingen två eller tre gånger i veckan. Från Asty tar det c:a fem timmar att åka till Paros och det kostar 50 euro per person (Blue Star Ferries).

Från Syros går det att åka till både Kythnos och Kea medan det enbart går att åka till Kythnos från Serifos. Det går lätt att söka på gtp.gr.

Celbe
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-08-11, 12:14
anncha50s avatar
anncha50 anncha50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Tärnaby
Inlägg: 26
Standard Sv: Öluff Astypalea - Serifos el Syros - Kythnos el Kea

Tack för alla tips! Det är så fantastiskt med alla dessa olika forum man kan vara med i. I vårt fall är vårt fokus på Grekland, som vi alla älskar. Om ca 4 veckor åker vi till Grekland och det ska bli så härligt.
Vi har dock varit osäkra på om resan skulle bli av och är fortfarande osäkra. Vi har flygbiljetter hos SAS - från Arlanda till Aten, så det har inte känts så bra. De har redan bokat om utresan, som var direktflyg kl 07:55 till avresa kl 06:00 och med mellanlandning i Kastrup. Det känns så där. Vi känner fortfarande en oro över att de kan gå i konkurs, så helt säkra känner vi oss inte ang flygresan. Sedan har vi ett annat orosmoln och det är Covid förstås.
Vi förstår givetvis att vi inte kan få några svar på det och har därför insett att vi nog måste våga börja planera, som om det blir av. Vi har inte varit i Grekland på 4 år, så längtan är stor och då speciellt efter våra favoriter bland öarna. Vi ville börja i Kimolos, men det blev lite krångligt, så vi valde istället att börja på Astypalea, som också är en ö, som inte är så lätt att kombinera med andra öar.
Efter flera bra tips, bla. om appen Ferryhopper och i kombination med gtp.gr och ferryscanner.com så har det börjat lossna för mig med planeringen. Nu tror jag att jag äntligen fått till en plan för hur vi ska öluffa i sommar. Det har tagit lite tid, men som jag tror de flesta av er också känner, så är det ju också roligt, en del av resan att planera före.
Det blir flyg från Aten till Astypalea därefter färja till Amorgos, sedan superjet till Serifos, därefter färja till Kythnos och slutligen anländer vi till Lavrio och Aten. ” So far so good” Hoppas verkligen resan blir av och att min planering funkar. Då blir vi mer än nöjda, för vi längtar så till underbara Grekland.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-08-13, 12:41
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Öluff Astypalea - Serifos el Syros - Kythnos el Kea

Det høres ut som dere har fått snekret sammen en virkelig god plan .

Lykke til.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-08-14, 13:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Öluff Astypalea - Serifos el Syros - Kythnos el Kea

Citat:
Ursprungligen postat av anncha50 Visa inlägg
Nu tror jag att jag äntligen fått till en plan för hur vi ska öluffa i sommar. Det har tagit lite tid, men som jag tror de flesta av er också känner, så är det ju också roligt, en del av resan att planera före.
Exakt så är det.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-08-14, 15:49
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Öluff Astypalea - Serifos el Syros - Kythnos el Kea

Annchas och Anders planering är toppen!
Dom 2 dagar som dom är på Amorgos innan dom åker till Serifos träffas vi och bor på samma pensionat, dörr i dörr.
Vi tre ume/sörmjölebor får två trevliga dagar tillsammans.
Nu hoppas vi att våra respektive planering håller. SAS har redan ställt till trassel, som vi lyckats reda ut.




Birgitta.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-08-15, 11:36
anncha50s avatar
anncha50 anncha50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Tärnaby
Inlägg: 26
Standard Sv: Öluff Astypalea - Serifos el Syros - Kythnos el Kea

Ja Birgitta! Det blir så trevligt Det var ju en slump att vi råkade kunna träffas. Vi är i Grekland samtidigt, men det var vi ju inte medvetna om och sen insåg jag att vi kunde åka via Amorgos och träffa dig! Det känns verkligen trevligt!
Det faktum att SAS strulat till det för dig med två dagar senare hemresa, gör ju att du kan stanna båda dagarna med oss på Amorgos. Så ” det blir ju lite plåster på såret” Dessutom gör din försening att vi faktiskt flyger hem till Arlanda tillsammans.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-08-17, 04:43
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Öluff Astypalea - Serifos el Syros - Kythnos el Kea

Så trevligt att ni kan träffas! Hoppas allt funkar med planeringen.

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT