Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-05-22, 21:03
AnnaFG AnnaFG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Ort: Vidsel
Inlägg: 14
Standard Utflyktsförslag, ja tack!

Hej, ja då är det fyra veckor tills avresa..... planerar utflykter för fullt. Jag och maken bor strax utanför Chania i två veckor och på agendan finns hittills dagsutflykt till Imbros ravinen, cykelfärd med lokal arrangör och en tripp till en vingård. Men, vi funderar på att hyra bil en/två dagar och se södra kusten men vad är lämplig rutt och övernattning på en två dagars resa? Om någon gjort någon liknande tripp så tas förslag emot tacksamt / Anna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-05-22, 23:14
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Utflyktsförslag, ja tack!

Mirtos som är en mysig o väldigt liten badort samt Zaros som är en liten bergsby är mina förslag. Är på väg dit själv nu.
Det är förståss en bit att åka men för mig är det värt det.
//
KR
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-05-23, 06:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Utflyktsförslag, ja tack!

Bergsbyn Zaros är mysig för en kväll. Vill ni ha en ovanlig övernattning på ett hotell med överraskningar och vill ha en spektakulär frukost så bo på Keramikos. Det är som ett folkloremuseum hela hotellet. Alldeles unerbart mysigt. Finns på booking om ni vill se....men det går att boka utan.

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-05-23, 07:01
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Utflyktsförslag, ja tack!

Jag tar mig friheten att återge detta Fysimeras/Annas, inlägg;
Fysimera 2015-05-09: Imbros-ravinen är vacker och omväxlande med olika vårblommor. Längden 8 km, vandringstid ca 2-2,5 timmar.
En fin liten ravin ligger mellan byarna Sirikari och Polyrinia, längden ca 5 km och vandringstiden 1,5-2 timmar. Jag vandrade där just idag och vi såg en hel del gåsgamar som har sina nästen i ravinväggarna, såg faktiskt en gåsgam som satt "hemma hos sig" i en grottöppning. Det är faktiskt många olika fåglar som bor där. Vi såg även en kungsörn och en del korpar, svalor, ormvråk samt lyssnade på Aten (Minerva)-ugglan. Några resebyråer har iaf tidigare ordnat utflykter till denna lilla pärla till ravin. Om du inte hittar någon färdig utflykt dit kan man hyra bil och ta sig till Polirinia (kortare resa än till

Tre egna förslag är:
En av de tre stora stränderna i väst;
En tur upp i Vita bergen och Omalosplatån med lammkottletter och kanske Gåsgam. De senaste är levande.
En tredje är att med bil färdas via Vrisses, Askifouplatån, Chora Sfakia; Anopoli ända fram till Aradianaravinen. Trippen innebär att man rundar Vita Bergen; först österut, sedan söderut, sedan västerut, norrut.
En tripp med mycket Kreta. Ett av mina standardförslag som bör åtföljas!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-05-23, 10:11
AnnaFG AnnaFG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Ort: Vidsel
Inlägg: 14
Standard Sv: Utflyktsförslag, ja tack!

Tack för förslagen! Ska fram med kartan som införskaffades i fjol och reka lite. Bergsbyn Zaros lät intressant och förslaget på bilrutten likaså. Det är ju en del av nöjet med resor att få sitta hemma regniga kvällar och planera, leta info och få lite semesterkänsla i förväg då väntan känns alltför lång och svår......
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-23, 14:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Utflyktsförslag, ja tack!

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaFG Visa inlägg
Men, vi funderar på att hyra bil en/två dagar och se södra kusten men vad är lämplig rutt och övernattning på en två dagars resa?
Jag föreslår en tvådagarstur till Paleochora som ligger hyfsat nära Chania, därifrån kan ni åka båt till Eliafonissi, men det finns flera bra stränder i Paleochora också.

Eller en tvådagarstur till Chora Sfakion alternativt Loutro. Byarna ligger så nära varandra att ni hinner besöka båda. Loutro är en tämligen unik plats som ni kan läsa om här.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT