Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-05-29, 23:20
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Storebror ser oss - også på Kalimera

Den der ekle følelsen, du har vært på et nettsted, kanskje for å kjøpe eller sjekke en mobiltelefon eller en bok, og så logger du deg inn på et annet nettsted og vips! så får du reklame fra det nettstedet du nettopp var inne på

I det siste har jeg kjøpt en kjole av merket Anna Field på Zalando, og sjekket ut sko på Shoe Buy. Og vips! så får jeg reklamer på kjoler fra Anna Field, Zalando, og sko fra Shoe Buy på alt fra Facebook til Kalimera.

Og joda, jeg skjønner at både Zuckerman (facebook) og Janne (kalimera) ikke styrer dette og trenger å tjene penger på nettstedene sine, men jeg føler meg liksom så overvåket.

Og hva om jeg hadde vært inne på sider som selger hemoroidekrem, dildoer eller charterturer til FYROM, ville de også kommet med insisterende reklamer på de andre sidene jeg besøker? Mens kanskje kollegaer, venner eller familie ser det over bakhodet mitt, og skjønner hva som foregår?

For å presisere: dette er ikke kritikk rettet mot Zuckerman (jo, litt) eller Janne (ikke i det hele tatt), bare et frustrert sukk over at våre nettvaner brukes uten eksplisitt tillatelse for å nå oss som forbrukere. Jeg legger igjen så få elektroniske spor som mulig. Men storebror finner meg, uansett.

Noen andre som synes dette er ubehagelig? Noen sier man skal "disable cookies" men jeg bruker stort sett iPad uten cookies, så hva kan man gjøre?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-05-29, 23:37
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Ja Admirala, jag ser det också hela tiden.

Har jag varit på någon sida vare sig det gäller kläder, teknik, booking.com eller annat så dyker det upp reklam från de sidor jag besökt, men det är bara jag som ser just den reklamen som är kopplat till vilka sidor JAG varit på....andra ser ju reklam från sidor DE har besökt.

Men visst blir man betänksam, undrar vad nästa steg blir.

Yanna
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-05-30, 06:14
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg

Men visst blir man betänksam, undrar vad nästa steg blir.

Yanna
Undrar jag med.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-05-30, 07:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Men vad är problemet? Det är ju bara att surfa inkognito, så slipper ni ju detta.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-05-30, 07:22
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Vad innebär det, Netwolf? Och hur gör man det rent praktiskt?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-05-30, 07:51
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Det lurer jeg også på. Jeg bruker HideMyAss, altså ulike ip-adresser, men like fullt kommer annonsene for (f.eks) Zalando og ShueBuy.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-05-30, 09:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Vad innebär det, Netwolf? Och hur gör man det rent praktiskt?
Det innebär att webbläsaren inte samlar in några data (cookies). Dock sparar den heller inte lösenord, som t ex till Kalimera.
För att sufra inkognito, så väljer du det i menyn. Brukar stå "Öppna nytt privatfönster" eller liknande. Annars kan man använda kortkommando. Ctrl+Shift+N i Chrome och Opera, Ctrl+Shift+P i Firefox och Internet Explorer. Det går att privatsurfa på iPhone/iPad med. Det finns även en app att ladda nedkallad "TraceErase".

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-05-30, 10:02
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Jo men Netwolf, jeg har jo blokkert for cookies for lenge siden.
Og sider som facebook og Kalimera må man jo være innlogget på for å bruke dem/ha noe utbytte av dem.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-05-30, 10:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Og joda, jeg skjønner at både Zuckerman (facebook) og Janne (kalimera) ikke styrer dette og trenger å tjene penger på nettstedene sine, men jeg føler meg liksom så overvåket.
Måste förtydliga att det inte är Kalimera som är storebror i det här fallet, det är Google. Vi har annonser från Google på Kalimera, och det är Google som bestämmer vilka annonser som ska visas, inte jag.

Google vet extremt mycket om oss, men ingenting mot Facebook, som vet mycket, mycket mer. Därför är jag försiktig med vad jag skriver på Facebook, vilka sidor jag gillar och vilka uppgifter jag lämnar.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-05-30, 11:19
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Jag må anses naiv, men det gör mig inte ett dugg att det finns lite information i någon jätteserver någonstans i världen om vilka sidor jag har besökt eller vad jag har googlat på. Vem skulle vara intresserad av att kolla det? Och vad skulle det göra om någon mot förmodan skulle intressera sig för vilka skor jag funderar på att köpa?

Annonserna kan ju i och för sig vara lite störande, men inte mer än alla andra annonser i flödet på de internetsidor jag besöker.

Om jag (även det mot förmodan) skulle syssla med något olagligt så skulle jag självklart inte använda google eller andra medier som ger spår efter sig. Och inte heller skriver jag någonsin något på internet som inte hela världen kan få veta.

Om andra, vem det nu vara månde, sysslar med olagliga ting, så tycker jag det är bra att det går att spåra på internet.

Så svaret är nej, jag tycker inte det är det minsta obehagligt, utan tvärtom bra att möjligheten finns att använda informationen om/när det är till hjälp för att komma åt förbrytare av olika slag.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-05-30, 11:55
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Måste förtydliga att det inte är Kalimera som är storebror i det här fallet, det är Google. Vi har annonser från Google på Kalimera, och det är Google som bestämmer vilka annonser som ska visas, inte jag.

Google vet extremt mycket om oss, men ingenting mot Facebook, som vet mycket, mycket mer. Därför är jag försiktig med vad jag skriver på Facebook, vilka sidor jag gillar och vilka uppgifter jag lämnar.
Jeg er klar over at du ikke velger ut annonser, derfor skrev jeg også at dette ikke var kritikk rettet mot deg.

Og det gjelder ikke bare sidene jeg nevnte heller. Selv med "disabled cookies" og ulike ip-adresser, er det noen nettaviser som "tilbyr" meg å kommentere artikler, via profilbildet mitt og navn fra facebook. Jeg synes ikke at det er ok at avisene skal vite hvilke artikler jeg leser, noe de iallfall i teorien må kunne finne ut av.

Jeg kunne nevnt mange eksempler, men dere skjønner hva jeg mener. Jeg gjør ikke noe ulovlig på nett, besøker ikke "ulovlige" sider, jeg synes bare at dette er en utidig inngripen i privatlivet.

Og Elisabet, dette er ikke noe som gjøres for å fange forbrytere, (ja, jeg vet at du vet det), og selv om det var så hadde ikke målet helliget middelet. Dette gjøres for å kartlegge oss som forbrukere, uten at vi har gitt samtykke til det. Og det, er etter min mening, en uting.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-05-30, 12:47
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Det finnes en interessant utvidelse/extension til Chrome og Opera (ihvertfall) som heter Ghostery. Installer den og du kan filtrere ut trackers fra nettsider. Og jeg tror dere blir sjokkert når dere ser hvor mye av dette som er gjemt i nesten hver eneste nettside dere besøker...

(Og vil man ikke ha uønskete annonser installerer man selvfølgelig AdBlock e.l i tillegg)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-05-30, 14:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera



Så är det. Vem bryr sig egentligen om det? För mig syns det att jag surfat på sidor som har med Grekland att göra

/Netwolf
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-05-30, 14:58
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg


Så är det. Vem bryr sig egentligen om det? För mig syns det att jag surfat på sidor som har med Grekland att göra

/Netwolf
Hmm..detta har jag knappt funderat något över.. vilket betyder att jag INTE bryr mig ett dugg!!..

Sunny
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-05-30, 15:47
Andreas B Andreas B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 28
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Du kommer ju att få reklam oavsett om storebror ser dig eller ej. Är det då inte bättre att reklamen är intressant för dig och handlar om saker som du kanske faktiskt är intresserad av än om slumpmässigt utvalda annonser?
Letar jag efter nya skor så ser jag hellre reklam för det än för resor till Indien.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-05-30, 17:54
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Så merkelig at noen må reagere på det faktum at jeg reagerer på dette?

Jeg bryr meg for eksempel ikke om at folk røyker på restaurant eller feller ned stolsetet foran meg på fly, men det er da helt ok at andre reagerer på det.

Og Anders, det er jo det at storebror ser meg jeg misliker, ikke at jeg får reklame. Jeg skjønner jo at reklamen må til for å finansiere mange av nettstedene der ute, men det er uansett ikke det som er poenget her.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-05-30, 23:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Så merkelig at noen må reagere på det faktum at jeg reagerer på dette?.
Tycker du det är märkligt? Jag tycker det snarare är naturligt att folk har olika syn på saken, och i ett forum är det ju meningen att man ska framföra olika åsikter.


Citat:
det er jo det at storebror ser meg jeg misliker, ikke at jeg får reklame.
Jag tycker faktiskt tvärtom; den enda nackdelen med att det man gör på internet registreras digitalt är att man sedan får reklam som anknyter till det man t. ex googlat. Å andra sidan har direktreklam som är utvald till specifika målgrupper funnits så länge jag kan minnas och före det. Skillnaden är att med internet är det så mycket mer uppenbart, och det är ju faktiskt bra + att det inte är människor utan datorer som hanterar informationen och det är ju också bra.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-05-31, 03:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag må anses naiv, men det gör mig inte ett dugg att det finns lite information i någon jätteserver någonstans i världen om vilka sidor jag har besökt eller vad jag har googlat på. Vem skulle vara intresserad av att kolla det? Och vad skulle det göra om någon mot förmodan skulle intressera sig för vilka skor jag funderar på att köpa?

Annonserna kan ju i och för sig vara lite störande, men inte mer än alla andra annonser i flödet på de internetsidor jag besöker.

Om jag (även det mot förmodan) skulle syssla med något olagligt så skulle jag självklart inte använda google eller andra medier som ger spår efter sig. Och inte heller skriver jag någonsin något på internet som inte hela världen kan få veta.

Om andra, vem det nu vara månde, sysslar med olagliga ting, så tycker jag det är bra att det går att spåra på internet.

Så svaret är nej, jag tycker inte det är det minsta obehagligt, utan tvärtom bra att möjligheten finns att använda informationen om/när det är till hjälp för att komma åt förbrytare av olika slag.
Instämmer!!! Vem bryr sig? Jo, förvisso ganska många, men inte jag. Så länge jag kan stå för det jag gör och inte behöver skämmas för det så får gärna en hel skock av "storebröder" glo på mig.

Och tro för all del inte att det bara är på internet som man har koll. Allt som du köper och betalar med dina kort registreras. Ica och Coop vet ganska bra var du gillar bäst till middag och Apollo, Ving, Solresor mfl vet ganska väl vart du helst vill resa. Men so what? Ibland får man bra tips på Kalimera och ibland får man ett bra erbjudande från dem som säljer det jag köper. Jag har inga problem med det.

Masse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-05-31, 14:18
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Finns en intressant artikel om detta i senaste numret av magasinet Filter - "Är du styrbar lille vän?"

Införskaffa gärna denna tidskrift.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-06-01, 12:08
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Storebror ser oss - også på Kalimera

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Finns en intressant artikel om detta i senaste numret av magasinet Filter - "Är du styrbar lille vän?"

Införskaffa gärna denna tidskrift.
... og i lørdagens Dagblad skriver den norske humoristen og forfatteren Knut Nærum om forbrukerovervåkning via nett, dessverre ligger den bak betalingsmur. Han mener overvåkningen er mer omfattende enn vi tror.

- Det er ikke bare storebror som ser deg, det er hele den fordømrade familien, skriver han, og: - Jeg har ikke sagt ja til å bli overvåket, ikke mer enn jeg har godtatt at noen dirker seg inn i leiligheten for å se hva jeg bruker av hygieneprodukter.

Enig med deg, Knut!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT