Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-11, 14:23
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Resebrev

Tack Lissi för det fina resebrevet.Många fina bilder
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-11, 16:44
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Resebrev

Verkligen fint såg det ut och svärmor såg nöjd ut också
Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-11, 17:29
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Resebrev

Härliga bilder, Lissi! Peloponnesos i vårblom vill vi också uppleva! Och tack för att du förklarade det som jag redan hade börjat fundera över själv...nämligen att Peloponnesos ska man uppleva i lugn och ro. Vi har nu bestämt oss att använda våra 8 dagar i oktober till just Aten med närmaste omgivning utan att splittra på tiden till både Aten och Peloponnesos. Dessutom så verkar det som att "bonussonen" kan följa med oss också. Det blir hans första resa till Grekland i så fall. Kul, kul!

Ivi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-11, 17:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resebrev

Tack!
Själv ser jag ju att bilderna inte alls gör Peloponnessos rättvisa! Men en glimt av det vackra finns där ju i alla fall. Svärmor har fått ett fint album med massor av bilder som jag klistrat in och skrivit text till och hon är så lycklig. Hon säger att hon ligger och tänker varje kväll på allt det vackra hon sett. Det gör oss så glada! Helt klart kommer hon att få komma till Grekland en gång till om hon orkar.

Ivi: Ni gör helt rätt att satsa enbart på Aten!Där finns tillräckligt att njuta av. Vill ni ändå se annat någon dag så kan jag rekommendera att åka till EVIA.... Buss till Rafina, båt drygt en timme och sen finns söta Marmári och mysiga Karystos bara att njuta av! En övernattning där och ni har fått ö-semester också!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-11, 19:01
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Resebrev

Tack Lissi för de vackra bilderna. Jag blir så sugen på att få komma dit någon gång, men något ska man ju ha kvar...........dit hör bl.a. att en gång få utforska Peloponnesos. När jag ser dina bilder från Kardamili, och speciellt från Mani, tänker jag på en av de första böcker jag läste om Grekland; Staffan Stolpes "Från min grekiska grotta." Den tillhör fortfarande mina pärlor bland greklandslitteratur, som plockats ned från bokhyllan många gånger för att läsas om. Att njuta av den under äppleträdet i trädgården tillhör också sommaren för mig!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-11, 19:29
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Resebrev

Takk for reisebrevet Lissi! Og ikke minst for gode bilder, som vekket mange minner fra området.

Og til Ivi: Husk at Peloponnes er et område som i areal nærmer seg størrelsen på samtlige greske øyer til sammen, og som har bortimot like mange innbyggere! (Litt overdrevet, men ikke mye). Så hvis du vil oppleve Peloponnes i lugn og ro, kommer du ikke langt hvis du skal dele 8 dager med Athen. Vi har brukt 4 x 2 uker der, og har bare kommet over en liten del av alt vi skulle ønske å få med oss. Jeg synes det er fornuftig av deg å spare Peloponnes nå, og heller sette av en måned eller to der neste gang !
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-11, 19:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resebrev

1994 läste jag i en bok jag köpte,( "Hemma i Grekland" av bl a Ebba Segerborg), ett antal sidor skrivna av Staffan Stolpe, om Mani, Stoupa och Kardamili bla ..Särskilt ett kapitel fängslade mig: "Från min kalkugn i Mani.."
Då väcktes min längtan till Peloponnessos......Men inte kom jag dit förrän år 2000, då blev det bara 2 dagar....Sen var vi åter bara en dag 2001.....körde då längs norra kusten, från Parga mot Aten...och 4 dagar 2006 och så nu nästan en vecka.....Nästa år blir det mer!!
Jag törs knappt erkänna ens för mig själv att jag nästan vill övertala Claes att lägga sommarens 14 dagars resa dit igen.......För SÅ MÅNGA FINA STRÄNDER OCH ENSLIGA BADVIKAR har jag aldrig sett!!!....Githio och gulliga damen på Pension Matinas lockar...Kardamili och fina stranden i Stoupa likaså....Den "västraste" halvön väster om Kalamata hann vi ju inte ens med!
..fast så lockar ju Evia och Skyros så förbaskat också! Evia är ju också SÅ vacker!
Det bästa av allt är ju att eftersom vi inte kommer att boka något alls i förväg när vi åker i sommar så KAN vi ju låta bli att bestämma tills vi landat på El. Venezielos!! Vad känner vi då för???? Väster eller öster?Tanken är lockande...Visst är det härligt!
..och EN sak vet jag....OM vi ska bo en längre del av året som pensionärer i Grekland DÅ blir det på Peloponnessos!!!

Lissi - som ger er en bild till
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-11, 21:28
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Resebrev

Tack för att du delar med dig av alla underbara bilder Lissi!
Jag som inte har någon erfarenhet av Peloponnessos blir riktigt sugen!!

Carina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-04-11, 22:34
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Resebrev

Härliga bilder, Lissi! Och härlig berättelse!
Det MÅSTE bli en vårresa till Peloponnessos en dag. Man blir ju SÅ sugen!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-04-12, 00:03
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Resebrev

Underbara bilder Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT