Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Leros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-08-14, 10:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Att lajka Lakki är lätt

Lakki är Leros största ort med cirka 2 000 invånare. När man kommer fram till byn möts man av breda boulevarder, stora torg och märkliga byggnader, som inte alls känns grekiska. Lakki skiljer sig från alla andra grekiska städer och byar jag har varit i, och det är tack vare, eller på grund av, att Leros var ockuperat av Italien mellan 1912 och 1943.



Den speciella arkitekturen i Lakki. Huset till höger är en bio.

Lakkibukten är en av de bästa naturhamnarna i hela Grekland. Bukten är djup och så stor att man nästan kan tro att det är en insjö. En perfekt bas för en militärflotta med andra ord. Den stora bukten, och öns strategiska läge, gillades av italienarna som beslöt sig för att bygga en stad här i början av 1930-talet. Man anlade monumentala byggnader, breda gator och stora parker och torg. Arkitekturen gick i Art Deco stil. De döpte staden till Portolago.

Fler bilder från Lakki på Leros finns här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-08-14, 21:50
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Att lajka Lakki är lätt

Besökte Lakki två ggr när vi var på underbara Leros.

Första gången var när jag tog en walkabout från Pandeli till Lakki. Efter promenaden beskådade jag stan från hamnpromenaden. Mycket annorlunda arkitektur, men inte så särskilt vacker tyckte jag. Men ... en hamn .... några tavernor längs hamnpromenaden .... sitta ner med en ouzo-meze vid kajkanten och beskåda vågorna och en lastbåt, passade mig bra .... sen åter promenad tillbaka till Pandeli efter en trivsam tur.

Andra gången var när vi trodde att vi skulle resa hem och kom med taxi till Lakki och såg aktern på vår båt försvinna ut ur bukten och missat flyg hem från Samos. Inte riktigt lika kul tyckte Birgit. Själv tycker jag att det mesta om dyker upp oväntat är spännande och kul.

Leros är en av mina favoritöar. Men det är då inte Lakki jag tänker på.

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-08-15, 10:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Att lajka Lakki är lätt

Jag har aldrig varit på Leros. Men en vacker dag skall jag dit. Och vet ni, jag känner mig på något sätt fascinerad av Lakki. Det negativa är ju att Mussolini grundade staden, men det kan man ju inte mera göra något åt. Kanske skall man uppskatta arkitekturen i stället? Tycker jag i alla fall och hoppas att Lakki skulle kunna renoveras till sin forna glans.

Här finns en intressant artikel om någon är intresserad: https://www.travel.gr/en/experiences...weirdest-town/

Den vackra dagen när jag är på Leros vill jag gå omkring på Lakkis gator i lugn och ro.

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-08-15, 12:09
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Att lajka Lakki är lätt

Det var Masse som fick mig och min man att en dag promenera från Pandéli till Lakki. Nu vill jag inte kalla det promenad, fy så långt jag tyckte det var. Och läskig väg med många dolda kurvor som gjorde att vi ständigt fick springa över till andra sidan vägen. Att sen gå tillbaka fanns inte på kartan.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-08-15, 14:13
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Att lajka Lakki är lätt

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Det var Masse som fick mig och min man att en dag promenera från Pandéli till Lakki. Nu vill jag inte kalla det promenad, fy så långt jag tyckte det var. Och läskig väg med många dolda kurvor som gjorde att vi ständigt fick springa över till andra sidan vägen. Att sen gå tillbaka fanns inte på kartan.
Jag är kanske lite mera äventyrlig av mig?

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-08-16, 05:12
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Att lajka Lakki är lätt

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag är kanske lite mera äventyrlig av mig?

Masse
Kanske är det så, Masse? När jag kollar på kartan hur man skall gå från Panteli till Lakki så ser det ju inte så besvärligt ut. Den kortaste vägen verkar ganska rak och sträckan är ungefär 2,5 km, skall ta lite över 30 min. Låter inte så farligt? Men kanske det är värre i verkligheten? Kommer ju ihåg att många här har kommenterat trafiken på Leros, inte så trevlig alltid.

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-08-16, 22:15
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Att lajka Lakki är lätt

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Kanske är det så, Masse? När jag kollar på kartan hur man skall gå från Panteli till Lakki så ser det ju inte så besvärligt ut. Den kortaste vägen verkar ganska rak och sträckan är ungefär 2,5 km, skall ta lite över 30 min. Låter inte så farligt? Men kanske det är värre i verkligheten? Kommer ju ihåg att många här har kommenterat trafiken på Leros, inte så trevlig alltid.

/ Anne
En anledning till att jag gillar Leros är att det är ganska nära mellan byarna. Man hinner liksom inte att bli trött på vandringen innan man är i nästa by. Så nej jag tycker inte att det är värre i verkligheten. Tvärtom!

Trafiken är enligt min mening mycket hetsig på Leros vad avser hastighet och i byarna tufft med ganska smala vägar/gator. Vet inte varför man kör så fort. Men trafiktätheten är inte mera än normalt. Betydligt tuffare på Kreta, Rhodos och i storstäderna.

Masse
som gärna skulle se Leros igen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-08-17, 09:48
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Att lajka Lakki är lätt

Masse! Du är säkert mer äventyrlig. Jag tycker det är långt att gå tack till Lakki. Däremot tar det inte många minuter att gå mellan de tre byarna Pandéli, Platanós och Agia Marína - som tillsammans kan upplevas som en by. Leros är också en av våra favoritöar. Det man bör veta, om man funderar på att bo i någon av dessa byar - det är mycket backigt …eller säger man mycket backar …)

Senast redigerad av sjöborren den 2023-08-17 klockan 09:54.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-08-17, 21:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Att lajka Lakki är lätt

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Det man bör veta, om man funderar på att bo i någon av dessa byar - det är mycket backigt …eller säger man mycket backar …)
Det är helt rätt! Och det är anledningen till att Leros inte finns med på Birgits favoritlista. Och det kan jag gott förstå.

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-08-18, 11:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Att lajka Lakki är lätt

Att gå på vägarna på Leros, är förenat med stor fara för livet. Inte bara avsaknaden av trottoarer, utan även för att folk kör som biltjuvar där. Bara att gå den korta biten mellan Pandeli och Vromolithos, var med hjärtat i halsgropen.

Men i övrigt gillar jag Leros

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT