Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-09, 13:28
skrutt skrutt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 262
Standard Är det dyrare...

Hörde av en arb.kamrat att det var "jätte" dyrt på Skiathos i år...att handla frukostmat,frukt ja dagligvaror.Stämmer det om man jämför med tidigare år??Jag har vart på Skiathos flera år i rad men majresan i år blev inte av,och jag tycker att skiathos har vart en billig ö att leva på.Om man undviker turistfällorna vill säga.Har redan beställt Sept.resan och den BLIR av...
Någon som vart där flera ggr och kan jämföra!?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-09, 13:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Är det dyrare...

Utan att ha varit på just Skiathos: matpriserna har gått upp i hela världen det senaste året. Jag tyckte att jag åt rätt dyrt nu i juni och gissar att just den prishöjningen ligger bakom. Även grekiska näringsidkare måste ju kompensera sig när priserna går upp.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-09, 15:09
24-seven 24-seven är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Inlägg: 45
Standard Sv: Är det dyrare...

Enligt grekerna själva har priserna gått upp 15% till 30% på Skiathos sedan 2007... Vi reagerade flera gånger under senaste skiathosresan (juni -08) på att saker har blivit dyrare. Ett exempel är t.ex. greksallad som 2007 på många ställen kostade runt 4.50 euro, nu kostar den minst 6.50...

Dock kostar solstolarna fortfarande 8 euro.

När i september åker du?

Vi bokade ny skiathosresa i september, igår...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-10, 19:38
skrutt skrutt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 262
Standard Sv: Är det dyrare...

Vi åker till Skiathos den 22 september...
Nu ska vi bo på Ekaterina för första gången,förr om åren har vi bott på Lenio.Jag tycker inte att dom håller standarden,jag har påpekat diverse "fel" som ej har åtgärdats och då menar jag inte "småfel".
Det ska ändå bli underbart att komma iväg,trots prishöjningarna som jag förstår är over hela EU...
När åker ni och vart ska ni bo???
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-10, 20:01
24-seven 24-seven är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Inlägg: 45
Standard Sv: Är det dyrare...

Vi åker 1:e september, och skall bo på Hadoula som ligger i Achilades.

Vi bodde på Palmyra i Juni och var mycket nöjda med detta, hade gärna bott där nu igen men det var fullbokat... Hadoula var i princip enda trevliga hotellet där det fanns lägenheter med havsutsikt kvar.

Skall bli sååå härligt att komma ner igen!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-11, 11:34
pulta pulta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Nygård
Inlägg: 70
Standard Sv: Är det dyrare...

Hejsan!
Jodå,jag märkte allt skillnad på priserna på Skiathos när jag var där i maj/juni i år.
Jag var på Lefkas förra året,där kunde jag hyra solstolar för 40 euro,på skiathos som sagt 80 som nån annan skrivit.
Märkte även av maten,på Lefkas fick man en lunch för 9 euro och på Skiathos en likadan för 12.
Likaså när man handlade mat,frukt,det var mycket dyrare på Skiathos.
Kanske beror det på att Lefkas ligger så nära fastlandet????Vad vet jag.

Vad jag däremot vet är att det är värt att åka dit och betala vad det kostar....haha.Men en stor reskassa går det åt om man vill lyxa sig lite med god mat,och det vill man ju.
Ha det riktigt gott,
Mvh Carina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-11, 12:22
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Är det dyrare...

Citat:
Ursprungligen postat av pulta Visa inlägg
Märkte även av maten,på Lefkas fick man en lunch för 9 euro och på Skiathos en likadan för 12.
Likaså när man handlade mat,frukt,det var mycket dyrare på Skiathos.
Kanske beror det på att Lefkas ligger så nära fastlandet????Vad vet jag
Nej, i det här fallet har det nog inte så mycket med att göra att Lefkas ligger närmre fastlandet!
Skiathos har ju sjukt mycket turister under säsongen och kan ta ut priser därefter.

Vi semestrade på både Alonissos o Skiathos förra året och det var stooor priskillnad!
På Alonissos var det mycket billigare!
Där kostar taverna besöken ungefär lika mycket oavsett vart du väljer att äta.
Likaså frukt, bröd o grönt i affärerna. Nu fattar jag ju såklart att det är pris skillnad att äta på Windmill på Skiathos eller en "vanlig" taverna på Alonissos ("Windmill- restauranger" finns överhuvudtaget inte på Allo) Men vi äter bara på "genuint grekiska tavernor" vart vi än är, så det är sådana vi har jämfört..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-11, 16:23
skrutt skrutt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 262
Standard Sv: Är det dyrare...

Hej...Jag har ALDRIG ätit på Windmill trots att jag vart på Skaiathos säkert tolv ggr.Det e dom små Tavernorna i gränderna som gäller...trots allt längtar jag jätte mycke det är ett helt år sen senast jag var där...
Citat:
Ursprungligen postat av Katta Visa inlägg
Nej, i det här fallet har det nog inte så mycket med att göra att Lefkas ligger närmre fastlandet!
Skiathos har ju sjukt mycket turister under säsongen och kan ta ut priser därefter.

Vi semestrade på både Alonissos o Skiathos förra året och det var stooor priskillnad!
På Alonissos var det mycket billigare!
Där kostar taverna besöken ungefär lika mycket oavsett vart du väljer att äta.
Likaså frukt, bröd o grönt i affärerna. Nu fattar jag ju såklart att det är pris skillnad att äta på Windmill på Skiathos eller en "vanlig" taverna på Alonissos ("Windmill- restauranger" finns överhuvudtaget inte på Allo) Men vi äter bara på "genuint grekiska tavernor" vart vi än är, så det är sådana vi har jämfört..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT