Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-05-02, 12:03
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierápetra 2022, april

.
Om du undrar varför du inte fick månadsbrevet i går, beror inte den uteblivna leveransen på Post Syd. De levererar varje dag till skillnad mot Post Nord. Anledningen är att Grekland flyttade 1 maj till den 2:a och då försvann dagen, utan att jag förstod, vart den tog vägen. Förvirrad blir man också, när söndagslunchen förflyttas till torsdag. Det är ingen ordning här! Men när jag tänker på, att jag har varit pensionär i snart 22 år, gör åldern det tillåtet att vara förvirrad, åtminstone här i Grekland. Eftersom vi inte visste vilken 1 maj som var den riktiga, blev det inget traditionsenligt besök i Móchlos på arbetarnas dag. Vi åt fisksoppa vid ”söndagslunchen” på taverna Górgona i Ierápetra och det fick räcka.

Vi bytte ut täckena mot filtar den 3 april. Denna söndag kollade vi två upp Ierápetra vid middagstid. Det händer inte så ofta. Det var soligt och skönt, men svalt i gränderna pga stark sydlig vind. Vi åt mixed grill på strandtaverna. Inga turister men många greker var ute. Vi bjöds varken på frukt, efterrätt eller raki, vilket vi brukar få i Koutsounári.

Den 6:e var det rikstäckande strejk och demonstrationer mot alla prisökningar, men också för att öppna ögonen angående Ukraina-kriget. Det finns många pro-ryska greker, kanske av religiösa skäl. På skolor strejkade lärarna för högre löner och för att de fått nya arbetsuppgifter. Eleverna har ju varit mycket lediga under de två åren av Corona. Nu blev det ännu en dag utan undervisning! Samma dag fick vi möjlighet att beställa den fjärde dosen vaccin. Vi blev därefter vaccinerade den 21:a.

Ylva har artros i sina knän. På inrådan av sin syster och hennes döttrar äter hon nyponpulver. Det är dyrt och därför har hon köpt nyponpulver för hästar (halta?). Nu har inte pulvret räckt hela perioden här, utan hon har fått en hälsokostaffär att ta hem hela torkade nypon (25 €/750 g). Efter mycket besvär har en hushållsmaskin försökt krossa kärnorna och samtidigt bränt upp sig själv. Innan dess hade hammare och köttkvarn testats. Nu har hon ätit så mycket pulver att hon gnäggar, vill ryktas och sträcker ibland fram mulen. Jag har fått sjunga ”Gamla Svarten”, men hon vägrar bära grimma. De dagliga doserna har varken resulterat i trav eller galopp, men om jag sporrar henne (till att avstå pulvret), stegrar hon sig och ber om en skopa klipulver till. Hon önskar att vi köper en kvarn för finmalning, medan mitt förslag är att vi skall hyra olivfabrikens kvarn. Det har förkastats! (Typiskt manlig historia, Ylvas anmärkning).

Varje år på påskaftonen sänds den heliga elden från Jerusalem med ett speciellt chartrat flygplan kl. 6 p.m. till Aten. Därefter flyger sju andra plan med överförda eldar till andra flygplatser i Grekland, allt för att hinna fram till midnatt och tända alla heliga eldar, som förhoppningsvis skall brinna i hemmen till nästa påsk. Till Heráklion kom i år lågan försenad 20.30 tillsammans med vice utrikesministern och hans delegation. Vi själva höll oss hemma från alla religiösa ceremonier med tanke på den ökande smittspridningen här. Vill ni veta mer om traditionerna hänvisar jag er till ”Er man ….. april 2005”, där jag beskrivit de dagliga ritualerna.

Utebliven sophämtning under påsken resulterade i fyllda sopcontainrar. Det räddade kanske livet på ett antal katter, som hela vintern väntat på bättre tider dvs. turisternas ankomst. I mitten av månaden rapporterades det att det hade kommit 300 tyskar till den stora Robinson-anläggningen i vår by och i slutet av månaden var det fullt där.

Vår granne Geórgos planerar att flytta in till Ierápetra nära kaféer, hav och strand. ¾ år har gått sedan Pelagia avled och han känner sig isolerad här i byn. Hans två barn levererar mat varje dag. En dag efter Geórgos-dagen (den 23:e) gick vi in till honom med chokladpraliner och beklagade, att vi glömt hans namnsdag. ”Det gör ingenting”, sa han. ”Dagen är flyttad till i morgon”. Då fick han äppelkaka av Ylva. Annars är det livligare i vår närhet med nyinflyttade familjer. Vi har också besökt kirio Manólis och han är ganska pigg, men vill inte gå ut i solen.

Säsongens angrepp på min hustru ledde till hussanering. Ett antal bett, huvudsakligen på hennes ben, gjorde att hon började riva sig, eftersom de kliade. Mygg, loppor eller sol och som ger upphov till blodbrist? Resultat: tvätt av allt i sängarna, giftsprutning och vädring av sovrummet. Konstigt nog är jag inte drabbad. Hårdhudad? Hon är fortfarande drabbad, trots åtgärden, varför?

Vi har inte haft regn sedan den 23 mars. Månadens medeltemperatur har varit 17,1. Lägsta temperatur var 9,7. Sommaren kom den 28:e och uppnådde samma gradtal d.v.s. 28. Då bytte vi också vintergarderoben mot sommarkläder. Dagen därpå var det återgång till aprilväder och bara 22. När det är sydliga vindar, kommer ibland ”skåni” fint stoff från Sahara. Det går ut varningar på väderrapporterna. Det ställer till problem för ögonen (ögondroppar behövs), lungorna (ständigt harklande), näsan (nysningar och rinnande), även hjärnan (som blir trög, som en vän sa).

Grekland har nu slutbetalat sina lån från IMF, som de tog mellan 2010-2014. Genom snabb återbetalning ”tjänar man” 2,3 miljoner euro.

Inga valborgseldar här, istället bränner man Judas-dockor på påskaftonen.

Annars lever vi som vanligt med många sociala kontakter, aktiviteter som bergspromenader och gym. Grönsakssoppa varje lunch med varierande innehåll, dock med cocosmjölk i stället för grädde.

Med hopp och önskan till er om sköna maj / Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-05-02, 16:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, april

Tack för månadsrapporten! Jag läser den två gånger för att smälta alla intrycken. Eller kanske seniliteten har kommit igång på mig?

Jag kom tillbaks från Kreta för precis för en vecka sedan, men längtan tog fart igen när jag läser din rapport. Det finns så mycket ogjort där och så mycket man inte sett ännu, så jag hoppas kunna vara sådär frisk så jag kan åka många gånger till.

Även jag har fått knäartros. Jag gör mina övningar varje morgon, den som min fysioterapeut tagit fram åt mig. Åter igen har terapibadet på lassa kommit igång igen och den får jag gå på en gång i veckan. Dessutom har jag en motionscykel i hemmet. Däremot blir det inte nyponpulver. Hälsokostaffärerna är så ohemula med priset, så det avstår jag från.

Tack än gång för rapporten, din Yannis. Nej jag menar Birgitta!

PS: En påsk följde vi med flyget som tog elden från Aten till Chania. Vid ankomst till flygplatsen fick alla passagerare sitta kvar i flygplanet tills prästen och elden välkomnades av en proccesion på plattan. Det tog en halvtimme.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-05-02, 17:42
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, april

Tack Jannis!
Jätteskoj att läsa!

Maria
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-05-02, 18:07
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, april

Tack Jannis för rackarns trevligt april-brev!
Så kul och underhållande läsning!

Hoppas att Ylva finner lindring för sin artros. Kanske ska du låta henne slippa grimman om det stämmer som du skriver att den ogillas. Vill minnas att det i tidigare månadsbrev har berättats att hon uppskattar lite mera lösa tyglar med väninnorna. Och skönt att du inte tycks besväras av mygg, loppor och andra insekter som t ex hästflugor som ju kan vara ganska elaka.

Tack för dina fantastiska månadsbrev och .....
Trevlig maj till dig och Ylva!

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-05-02, 20:31
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, april

Tack skulle uppskattas. /Ylva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-05-02, 20:35
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, april

Tack, Jannis, för din roliga och intressanta "drapa"!
Så kul att läsa och (förlåt Ylva) fick mig ett gott skratt Ska jag skicka ner ett paket Rågi, hästar brukar älska knäckebröd....
Ser fram emot fler månadsbrev! Ha en härlig maj, Jannis och Ylva!
Catlady, som drömmer om och SKA till Karpathos i år........
Kreta får vänta till nästa år......

Senast redigerad av Catlady den 2022-05-02 klockan 20:40.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-05-03, 08:39
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, april

Alltid lika roligt att läsa månadsbrevet! Roligt att få en inblick i ert liv på Kreta

//maji
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-05-03, 15:04
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, april

Masse,
Ingen av oss står i spilta och ridspö används inte. Vi får båda gå fritt i hagarna och be-hagar det oss, stannar vi borta en stund. Tyvärr har Ylva ibland lite svårt att hitta hem. (Hm). Men vi trivs bäst, när vi är tillsammans!

Övriga,
Tack för uppskattande kommentarer!

/ Jannis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-05-03, 17:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, april

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Masse,
Ingen av oss står i spilta och ridspö används inte. Vi får båda gå fritt i hagarna och be-hagar det oss, stannar vi borta en stund. Tyvärr har Ylva ibland lite svårt att hitta hem. (Hm). Men vi trivs bäst, när vi är tillsammans!

Övriga,
Tack för uppskattande kommentarer!

/ Jannis
Det låter ungefär som hur vi är. Två ensamvargar som för 55 år sedan kom fram till att bilda en liten flock. Det innebär att ränderna (finns det sådana?) i ensamvargarna går aldrig ur. Vi behöver båda egentid ibland.

Vi trivs båda med, och behöver, vara för oss själva med jämna mellanrum. Vi kan göra allt på egen hand när det passar eller behövs. Men ... tack vare det så uppskattar vi också väldigt mycket att ha gemensamma upplevelser och göra saker tillsammans.

Masse

Edit:

Oj! Nu blev det kanske lite för djupt. Sorry! Men dina brev om vardagslivet inspirerar Jannis!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-05-04, 09:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, april

Tack snälla från mig också!

Alltid lika intressant att läsa om er vardagsliv på Kreta.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-05-05, 20:46
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, april

Masse,
En skön stund på dygnet är nu. Ylva slaggar in och jag ska börja titta på fotboll! Så härliga möjligheter, jämfört med förr och då endast Tipsextra. Då fick mina söner lära sig laga mat och senare i livet Ylva göra vår lördagsmiddag. Bäst är nuet! Sov gott Ylva!
/ Jannis
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-05-06, 12:49
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, april

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Masse,
En skön stund på dygnet är nu. Ylva slaggar in och jag ska börja titta på fotboll! Så härliga möjligheter, jämfört med förr och då endast Tipsextra. Då fick mina söner lära sig laga mat och senare i livet Ylva göra vår lördagsmiddag. Bäst är nuet! Sov gott Ylva!
/ Jannis

/ Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2022-05-17, 14:15
jonny jonny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 53
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Tack för månadsrapporten! Jag läser den två gånger för att smälta alla intrycken. Eller kanske seniliteten har kommit igång på mig?

Jag kom tillbaks från Kreta för precis för en vecka sedan, men längtan tog fart igen när jag läser din rapport. Det finns så mycket ogjort där och så mycket man inte sett ännu, så jag hoppas kunna vara sådär frisk så jag kan åka många gånger till.

Även jag har fått knäartros. Jag gör mina övningar varje morgon, den som min fysiotera

peut tagit fram åt mig. Åter igen har terapibadet på lassa kommit igång igen och den får jag gå på en gång i veckan. Dessutom har jag en motionscykel i hemmet. Däremot blir det inte nyponpulver. Hälsokostaffärerna är så ohemula med priset, så det avstår jag från.

Tack än gång för rapporten, din Yannis. Nej jag menar Birgitta!

PS: En påsk följde vi med flyget som tog elden från Aten till Chania. Vid ankomst till flygplatsen fick alla passagerare sitta kvar i flygplanet tills prästen och elden välkomnades av en proccesion på plattan. Det tog en halvtimme.
Jag följer er bägge på kalemera alltid intressant. Ang knä atrosen så hade jag det också men valde att operera mig för några år sen med nya knäleder och nu kan jag lätt gå en mil enda nackdelen är att när jag flyger så tutar det varje gång i bågen😀
Svara med citat
  #14  
Gammal 2022-05-17, 22:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, april

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
....... enda nackdelen är att när jag flyger så tutar det varje gång i bågen😀
Ha ha ha! Då blir det som i Semesterresan ....... "Kolla in terroristen!"

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT