Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-07-05, 09:27
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Ouzo fest på Lesvos




Ouzo fest i Plomari (6 och 7 juli) och Mytelini (8 och 9 juli)


http://greece.greekreporter.com/2018/07/04/greek-island-gets-set-for-lesvos-ouzo-fest-2018/
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-07-05, 13:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Ouzo fest på Lesvos

Tyvärr är vi inte där då, men jag kan tänka hur trevligt det hade varit!

Ska du delta?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-07-08, 22:20
carl04 carl04 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Ucklum
Inlägg: 189
Standard Sv: Ouzo fest på Lesvos

Oj, vad läckert! Är detta ett årligen återkommande evenemang? Nyss hemkommen från "kortluff" i år, sitter jag ju redan och planerar nästa års resa. Då lite längre igen och Lesbos är med i den planeringen som ett mycket hett alternativ!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-07-09, 19:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Ouzo fest på Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av carl04 Visa inlägg
Oj, vad läckert! Är detta ett årligen återkommande evenemang? Nyss hemkommen från "kortluff" i år, sitter jag ju redan och planerar nästa års resa. Då lite längre igen och Lesbos är med i den planeringen som ett mycket hett alternativ!
Jag tror att det är ett årligt event, men det är bäst att Claes svarar på det.

Hursomhelst så hoppas jag att du åker till Lesbos, för det är en fantastisk ö. Där finns allt för alla!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-07-10, 11:07
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Ouzo fest på Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tror att det är ett årligt event, men det är bäst att Claes svarar på det.

Hursomhelst så hoppas jag att du åker till Lesbos, för det är en fantastisk ö. Där finns allt för alla!

I Plomari har man haft Ouzofestivaler många gånger. Det är första gången vad jag kan minnas den också arrangeras i Mytelini. På samma sätt har ju också matfestivalen som började förra året med tre dagar i Molyvos i år blivit en tiodagars festival på många olika platser på vår vackra ö.


Håller med Janne. Här på Lesvos finns det något för alla.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-07-10, 19:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 285
Standard Sv: Ouzo fest på Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
I Plomari har man haft Ouzofestivaler många gånger. Det är första gången vad jag kan minnas den också arrangeras i Mytelini. På samma sätt har ju också matfestivalen som började förra året med tre dagar i Molyvos i år blivit en tiodagars festival på många olika platser på vår vackra ö.


Håller med Janne. Här på Lesvos finns det något för alla.
Jag har varit en gång på Lesbos, och för att vara helt ärlig så blev det ingen stor kärlek. Inte på något sätt dåligt, men inte heller någon riktig hit. Men det som du Claes nu beskriver låter ju helt klart något som skulle vara kul att uppleva!

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-07-11, 10:53
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Ouzo fest på Lesvos

Lesbos är väl värd att besöka för det finns många pärlor på denna stora ö. I slutet av maj och i början av juni bodde vi i Agios Isodoros, en då stillsam liten ort på sydkusten med en härlig strand och vackra omgivningar. Dessutom - i omedelbar närhet finns öns största ouzodestillerier vars produktion går att avsmaka efter behag. Eller som ett alkoholfritt alternativ; inhalera anisdoften i fabrikerna och i dess omgivningar! Härlig! Blir en märklig kombination av doft från hav, torr mark, blommor, ibland avgaser och - anis.
Synd att vi missade ouzofestivalen........
Lesbos ingår nu i gruppen ”Öar väl värda att återvända till”.
Dock ett lite tips! Bedöm inte Lesbos efter huvudorten Mytelini! Den ska man snabbt passera för att komma ut till det verkliga Lesbos.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-07-11, 14:26
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Ouzo fest på Lesvos

Jag gillar alla som gillar Lesvos. Hör av dig nästa gång du kommer så ska jag visa dig pärlorna i Mytelini. Dom är fler än du tror. Alla de små gränderna i centrum fulla av serveringar. Gågatan Ermou som går tvärs igenom stan med sina lokala/grekiska butiker, serveringar, mataffärer, konditorier, bagerier, vinbutiker och Ouzo butiker. Här är butikerna öppna måndag - lördag från ca 08.00 till ca 13.30. Tis-, tors och fredagar öppnar dom igen kl 18.00 och stänger efter 21.00. (Super Markets öppet 08.00-20,00/21,00) Ett härligt folkliv inte minst på fredagskvällarna. Vi har ett stort universitet i stan. Studenterna sätter sin prägel på stan och så kafélivet och nattlivet är häftigt inte minst under weekenden.


Hjärtligt välkommen till Lesvos och Mytelini!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-07-12, 00:46
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Ouzo fest på Lesvos

Kanske hade vi otur, kanske hann vi inte riktigt med i omställningen från den lugna byn Petra till staden Mytelini betydligt högre tempo, kanske var förväntan väl hög, kanske såg vi inte de verkliga pärlorna, kanske......
Nu är det historia och vi ger gärna Mytelini en ny chans. Alltså, vi nappar på ditt generösa erbjudande och hör av oss inför nästa besök på Lesvos, möjligen i september men med säkerhet i maj nästa år. Inför vistelsen i Mytelini vill vi ha tips på bra boende i Mytelini.
Tack på förhand!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-07-12, 09:46
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Ouzo fest på Lesvos

4 hotell tips:
Jag känner till två på hamnpromenaden med utsikt det ena heter Lesvion och det andra Sappho. Bra rum, balkong mot havet, ingen pool.

En bit utanför Mytelini centrum ungefär mitt emellan flygplatsen och centrum ligger Heliotrope Hotel med pool och havsutsikt. På en liten tvärgata till Ermou ligger New Life Rooms i ett charmigt gammalt hus.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-07-12, 23:39
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Ouzo fest på Lesvos

Ett stort TACK för tipsen! Kollar nu närmare på dessa.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-07-13, 13:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Ouzo fest på Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Jag känner till två på hamnpromenaden med utsikt det ena heter Lesvion och det andra Sappho. Bra rum, balkong mot havet, ingen pool.
Vi har bott på Sappho och trivdes mycket bra där. Otrolig utsikt över staden.



Jag gillar Mytilini. Vilket folkliv där är, och vilken god mat på restaurangerna. Vi har ätit på några av tavernorna till vänster på bilden, och jisses vilken god mat.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT