Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-01-03, 09:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos



Molyvos är en de finaste byar vi har bott i. Vi bodde på fantastiska Sea Horse Hotel som ni ser i mitten av bilden. Den lilla hamnen är hur gullig som helst, och vi tillbringade mycket tid på balkongen, varifrån vi hade full koll på allt som hände i hamnen. När det var dags att äta middag hade vi bara några meter att gå till någon av de mysiga tavernorna. Bättre kan det inte bli.

Läs om Lesbos här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-01-03, 10:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 841
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Håller med. Trevligt ställe! Har inte bott där men däremot har jag druckit några njutningfulla öl på deras café. Skulle jag resa till Molyvos en gång till skulle jag nog gärna bo där.

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-01-04, 09:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Håller med. Trevligt ställe! Har inte bott där men däremot har jag druckit några njutningfulla öl på deras café. Skulle jag resa till Molyvos en gång till skulle jag nog gärna bo där.
Hoppas det blir av, för den är verkligen ett fantastiskt hotell.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-01-07, 18:29
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 444
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Ett underbart hotell som har ett läge som är otroligt bra. Rummen är inte stora men miljön är fantastisk. Frukosten i hamnen är mycket avslappnad. Flertalet ställen att välja mellan när det gäller mat. Någon bättre än annan. En härlig uppförsbacke när man ska gå in till byn.
Synd att mycket av turismen har avtagit för en mera avslappnad miljö är svår att finna.
Som sagt en personlig favorit som vi skall återkomma till.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-01-08, 13:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Citat:
Ursprungligen postat av seaside Visa inlägg
Synd att mycket av turismen har avtagit för en mera avslappnad miljö är svår att finna.
Håller med!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-01-15, 18:18
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Hej alla potentiella Lesvos-resenärer.


Just hemkommen efter en månad i Sigri, kan jag bara instämma i era omdömen om Sea Horse i Molyvos. Olive Press är ett annat hotell som jag också kan rekommendera. Det ligger precis nere vid vattenbrynet, i centrala delen av byn.


Annars är Molyvos ganska dött den här tiden på året, men ett par restauranger nere vid den gamla hamnen var i all fall öppna när vi åkte förbi en dag. Turismen har inte riktigt återhämtat sig efter flyktingkrisen för ett par år sedan, så inte ens på sommaren lär det väl vara särskilt hektiskt.


Till skillnad från turistorten Molyvos är Sigri en mer "levande by" året om, med sina 300 invånare; fårfarmare, fiskare, olivoljeproducenter och pensionärer. Nu har även flera familjer från UK, Italien, Australien och Frankrike flyttat in, hela eller delar av året.


Vi har alltså firat både jul och nyår i Sigri. Det sker lugnt och fridfullt med god mat och utan raketer. Den religiösa julen infaller inte förrän den 6:e januari, vår Trettonhelg, till minne av Jesu dop i Jordanfloden. Då kommer tomten ! Övriga spektakel den dagen har ni kanske läst om, i vår bok "Ett nytt liv vid vägens ände".


Sigri går en spännande framtid till mötes, på gott eller ont råder det delade meningar om. Där byggs nämligen en ny stor hamn som skall kunna ta emot färjetrafik från fastlandet (Rafina) och andra öar. Vidare har vi blivit utlovade en upprustning av både gatorna i byn och den gamla borgen, liksom att det avstannade vägbygget till Kalloni skall återupptas. Det är kanske det som skall till för att byn skall kunna "överleva" på sikt. Nu är det bara ett dussin barn kvar i skolan, i klasserna 1-6. En lärare tar hand om dem alla.


Lite mer turism skulle verkligen välkomnas också. Så kommer ni till Lesvos i sommar är ni hjärtligt välkomna till Sigri. Fråga efter Michalis och Joanna. Är vi "hemma" bjuder vi på ett glas vin.


Mvh Mikael
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-01-25, 14:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Citat:
Ursprungligen postat av Mikael B Visa inlägg
Sigri går en spännande framtid till mötes, på gott eller ont råder det delade meningar om. Där byggs nämligen en ny stor hamn som skall kunna ta emot färjetrafik från fastlandet (Rafina) och andra öar.
Det låter positivt tycker jag.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-02-23, 00:05
exxy19 exxy19 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 24
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Är det någon som vet om det kommer igång charter från Sverige?
Varken reguljärflyg eller Köpenhamn lockar om man bor i mälardalen och ska resa med en åttaåring.

Vi skulle behöva ner, vi har snart slut på souvlakikrydda och olivoljan från Stipsi är slut sen länge.... :-)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-02-23, 09:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Citat:
Ursprungligen postat av exxy19 Visa inlägg
Är det någon som vet om det kommer igång charter från Sverige?
Det ser dessvärre ut som att det inte är på gång. Och för mig är det helt obegripligt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-06-04, 22:38
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Jag var i Molyvos idag. Mycket vacker, inget snack om saken, en alldeles imponerande borg, men det mesta alldeles för turistiskt. Miljarder restauranger, massor med souveniraffärer på rad, bilar överallt, massor med turister redan NU, början av juni, t o m finländare såg jag ett stort antal. Några svenskar.
Jag har varit på 4 öar innan jag kom hit i söndags och har nästan inte sett några turister på hela resan, på Thassos relativt få. I Mytilini ser jag sällan turister, kanske för att de flesta finns just i Molyvos. Stranden Molyvos är medioker.
Petra har bättre strand men det mesta redan ockuperade av solstolar och parasoller, en riktig parasollvillage, dock betydligt färre turister än Molyvos. Har ännu inte sett många stränder här på Lesbos, men de jag har sett imponerar inte på mig. Limnos och Thassos är mycket bättre, men det återstår 4 dagar här på Lesbos.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-06-04, 23:18
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Du kanske ska pröva östkusten norr om Mytelini. Inte särskilt turistiskt. Stenstränder med bra vatten och nästa inga solstolar. En fantastisk soluppgång över Turkiet och inga turister än. Jag bor i Skala Mistegnon. Här har vi ett hotell, ett par pensionat där du kan hyra en liten lägenhet för €25. Vi är en liten by, men uppdelad i tre delar. Jag bor i bydelen längst norr ut. Går du till kafeet Nostos eller Beates taverna vid den lilla, lilla hamnen så kan du fråga efter mig om du vill träffas!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-06-05, 05:56
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Tack Claes. Det var snällt.
25€/natt är det jag hittills betalat nästan överallt på de öarna jag besökt. En gång 35€ men det var något alldeles exceptionellt.
Stenstränder är inte min grej.
Men vi får se vad jag gör.
Ha det.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-06-05, 16:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Petra har bättre strand men det mesta redan ockuperade av solstolar och parasoller, en riktig parasollvillage.
Åk ner till Vatera, det är den längsta strand jag har varit på, och där lär du inte trängas med så många andra.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-06-05, 16:47
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Åk ner till Vatera, det är den längsta strand jag har varit på, och där lär du inte trängas med så många andra.

Tack för tipset Det är precis vad jag hade planerat för imorgon!
Idag blev det en lång vandring till Panagiouda (gick vilse i början och missade lilla vägen så det blev den stora trafikerade vägen förbi den stora flyktningsförläggningen), Afalonas, Marmaro, Moria, Achila och tillbaka i Mytilini. 8-17 jobb. Kollade upp kusten längs vägen, men ack så dåliga stränder eller inga stränder alls. Men dagens mål var ändå något annat. Men byarna var så fina, så fina.
Men imorgon är det villodag! Så, det blir 8-17 nakenbad.
Vilken del är bäst om man inte är fakir som njuter av att kliva på stenar (även små!)?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-06-05, 19:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Vilken del är bäst om man inte är fakir som njuter av att kliva på stenar (även små!)?
Jag tror att den del som ligger närmast Plomari passar dig bäst.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-06-05, 20:12
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tror att den del som ligger närmast Plomari passar dig bäst.

Tack så mycket!!!
Om jag förstår rätt så skall man köra till Polichnitos och där svänga ner mot Vaterá och sedan köra tillbaka längs en smal väg parallellt med havet mot Melinta/Plomari.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-06-05, 20:51
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Hm, inte helt lätt att hitta sandstränder utan småsten och gärna tygfritt. Så här i början på säsongen är det senare inte något problem på stränder som inte ligger omedelbart intill turistorterna. Om du ska åt Vaterahållet i morgon, så rekommenderar jag att du tar en kort avstickare och ger stranden i Nifida en chans. Vatera kan vara rätt blåsigt, men du kan garanterat hitta en egen plätt åt det håll Janne rekommenderar. Helt fritt från småsten är det dock inte någonstans i Vatera. Det är det däremot i Skala Kalloni. Dessvärre är det rätt turisttätt och svårare att hitta ett eget hörn. F ö finns det, i mitt tycke, fina stränder på den västra ö-halvan, men dit ska du ju inte i morgon😉
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-06-05, 22:12
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Om du ska åt Vaterahållet i morgon, så rekommenderar jag att du tar en kort avstickare och ger stranden i Nifida en chans.
........
F ö finns det, i mitt tycke, fina stränder på den västra ö-halvan, men dit ska du ju inte i morgon😉

Tack för tipset! Skall beaktas då det blir två lazy dagar. Men på fredag blir det återigen jobb, 8-17. Lördag är jag äntligen hemma i Sverige.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2018-06-06, 13:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Skall beaktas då det blir två lazy dagar.
Berätta gärna vad du tycker sen.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2018-06-07, 20:37
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Sea Horse Hotel i Molyvos på Lesbos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Berätta gärna vad du tycker sen.

Japp, det blev två lyckade dagar fast jag körde fel ett par gånger, men det ordnade upp sig till slut. Åkte till den sidan som ligger närmare Melinta/Plomari, vände om och åkte tillbaka ett par kilometer, kollade upp ett par tre gånger tills jag hittade några små stenfria ”spots”. Och så var det så gott som avfolkat, kände mig nästan som Robinson CrusoeJ. Det är nog ganska bökigt att ta sig dit, och det utgör nog ett naturligt hinder, tror jag. Var på plats redan vid 9-tiden, senare tillkom några äventyrare lite längre bort, men ganska glest ändå. Det var vindstilla och väldigt varmt (igår), lite mulet i början men sedan soligt hela dan. Dagen efter, d v s idag (torsdag) var jag där igen, exakt samma plats (det gäller och ta vara på stenfria spots!) men bara tills c.a. 12, och åkte sedan vidare till platserna (Skala Kallonis och Nifida) som Pnyx föreslog (kände faktiskt igen en del av vägen till Skala Kallonis eftersom man passerar Kalloni på väg till Petra/Molyva). Hyfsat bra stränder, i Skala Kalloni var alla påpälsade, i Nifida fick jag vara ostörd någon timma innan ett par familjer anlände. Tack för förslagen, ni båda två!
Nu är det slut med lazy dagar, imorgon är jag på ”jobbet” igen, 08-17, och det blir en vandring från Mytilini över bergen mot Pyrgi, Loutra, Skala Loutron och Kountouroudia.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT