Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-07-04, 11:02
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Forum på Kalimera vs Facebook

Hej på Er,
tycker det är lite synd att Kalimeras Forum har övergivits av många. Visst är det jättebra att många använder den snabbare vägen Facebook, men tyvärr tenderar inläggen där bli "mindre seriösa". Massor av bilder och "rapporter".
Visst är det kul med bilder, men på halvätna maträtter, fötter mot havet, glas och flaskor är bara "utfyllnad" när man skriver. Tyvärr är många bilder tagna med mobilen och då blir ju kvaliteten därefter.
Visst är det kul att läsa att där och där " åt jag Greklands godaste...." osv,
men hur stort intresse har detta för alla. Jag ser med oro på hur bra information om resmål och intressanta upplevelser försvinner i bruset.
Sociala medier i alla ära, men lite känsla för vad man sänder ut borde nog
många användare ha.
Janne, jag tycker Du skall uppmana till att Kalimeras Forum används som
informationsforum.
"jag är här och äter detta upplysningar" kan vara kvar på Facebook.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-07-04, 11:38
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Hej på Er,
tycker det är lite synd att Kalimeras Forum har övergivits av många. Visst är det jättebra att många använder den snabbare vägen Facebook, men tyvärr tenderar inläggen där bli "mindre seriösa". Massor av bilder och "rapporter".
Visst är det kul med bilder, men på halvätna maträtter, fötter mot havet, glas och flaskor är bara "utfyllnad" när man skriver. Tyvärr är många bilder tagna med mobilen och då blir ju kvaliteten därefter.
Visst är det kul att läsa att där och där " åt jag Greklands godaste...." osv,
men hur stort intresse har detta för alla. Jag ser med oro på hur bra information om resmål och intressanta upplevelser försvinner i bruset.
Sociala medier i alla ära, men lite känsla för vad man sänder ut borde nog
många användare ha.
Janne, jag tycker Du skall uppmana till att Kalimeras Forum används som
informationsforum.
"jag är här och äter detta upplysningar" kan vara kvar på Facebook.

/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-07-04, 12:42
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Personligen så gillar jag forumet bättre även om jag kikar på FB också. Tyvärr så tycker jag att det är så många inlägg på FB om allt mellan himmel och jord så jag orkar inte skrolla för att hitta det som intresserar mig.
Så jag håller med RUJO
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-07-04, 12:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook



På Facebook försvinner allt i flödet av allt som kommer.
Jag har nu börjat skriva upp saker som jag vill ha kvar, till exempel en bra taverna, ett bra ställe att bo på, ja mycket mera. För det är absolut omöjligt att hitta den tråden igen. Det kan man göra på forumet.

Men det är synd att man inte kan lägga in bilder på forumet (om man inte är proffs eller Janne). Och det är jättesynd att man inte kan gå in på albumen som finns på forumet. Jag har till exempel haft mina album som arkiv och nu kommer jag inte åt dom. Samt att jag har haft så mycket utbyte av andras album. Detta hoppas jag Janne och Camilla kan fixa med tiden.

Och jag tycker också det är synd att en del av forumets medlemmar mer eller mindre har övergivit forumet och skriver mest på FB, som RUJO också anser. Jag tror på forumet men jag tror att FB är snart övergående.

Vill gärna ha reaktioner på vad andra tycker!

Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-07-04, 14:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Jag är ju för forumet, som de flesta vet. Inget ont om fb och de som föredrar det, men allt hamnar ju i en enda röra.
Sen tycker jag att Janne bör ta bort infon om att forumet varit svajigt. Många tror säkert att det fortfarande är så och går därmed inte till Kalimera.
/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-07-04, 14:45
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Jag är definitivt en Forumkramare!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-07-04, 15:39
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Definitivt forumet före fejan!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-07-04, 16:41
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Forumet är ju som hemma! Det kan aldrig FB bli. När man är där, längtar man ju bara hem.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-07-04, 17:06
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Forumet är ju som hemma! Det kan aldrig FB bli. När man är där, längtar man ju bara hem.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-07-04, 17:22
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Jag delar era åsikter. Jag hade själv ta upp det här. FB kan väl vara kul, men forumet är ju strukturerat och det är lätt att hitta information.

Vi får göra reklam för forumet, det är perfekt.

Carina
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-07-04, 19:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Även jag håller med om att forum är bättre än Facebook. Men nu är det som det är och det är inget att göra åt. Efter flera hackerattacker år 2016 är flera funktioner inte åtkomliga, som att byta lösenord, lägga ut bilder eller registrera sig som ny medlem. Den senaste (sista) nya medlemmen registrerade sig för drygt ett år sedan.

Varje gång jag har räddat forum efter hackerattackerna har jag aktiverat alla funktioner lite i taget. Efter ett tag har det hackats igen. Nu är det länge sedan forumet hackades. Och jag ser hellre att forumet finns, om än med begränsningar, än att det inte finns.

Om inte forumet hade hackats hade denna utveckling ändå skett förr eller senare. Facebook tar över nästan alla forum, och många har redan lagts ned. Det kommer jag inte göra.

Det lustiga är att det har aldrig varit så många läsare på forumet som i år.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-07-04, 20:09
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Även jag håller med om att forum är bättre än Facebook. Men nu är det som det är och det är inget att göra åt. Efter flera hackerattacker år 2016 är flera funktioner inte åtkomliga, som att byta lösenord, lägga ut bilder eller registrera sig som ny medlem. Den senaste (sista) nya medlemmen registrerade sig för drygt ett år sedan.

Varje gång jag har räddat forum efter hackerattackerna har jag aktiverat alla funktioner lite i taget. Efter ett tag har det hackats igen. Nu är det länge sedan forumet hackades. Och jag ser hellre att forumet finns, om än med begränsningar, än att det inte finns.

Om inte forumet hade hackats hade denna utveckling ändå skett förr eller senare. Facebook tar över nästan alla forum, och många har redan lagts ned. Det kommer jag inte göra.

Det lustiga är att det har aldrig varit så många läsare på forumet som i år.
UNDERBART JANNE, lägg inte ner Forumet. Det är ett av de mest seriösa informationssidorna om Grekland, som finns. Du har lagt ner ett jättearbete. TACK!
Vet Du varför sidan blev "hackad"! Jag kan inte finna någon vettig förklaring.

Självklart skall FBsidan vara kvar. Låt alla som öser ur sig allt möjligt använda den. Jag säger som några i inläggen ovan, man orkar inte skrolla igenom all ointressant information som öses ut där. Nu har jag till och med spärrat vissa användare att visas för mig.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-07-04, 23:11
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 319
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Facebook tar över nästan alla forum, och många har redan lagts ned. Det kommer jag inte göra.



Det lustiga är att det har aldrig varit så många läsare på forumet som i år.
Ja det var lustigt, men så är Kalimera ett sådant fint forum, med 20-års guld- och sandkorn, som inte suddas ut så lätt!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-07-04, 23:20
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Kalimera är kanoners👍
Säger en Pia.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-07-04, 23:23
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Jag var med i en FB grupp som handlade om resesällskap till/i Grekland. Trots att det blev uppåt 500 medlemmar så lyckades nog ingen hitta något sällskap. Efter en tid var det mest bilder på mat o dryck samt fötter. Samma som man kan se på alla FB sidor.
Forumet är seriöst och strukturerat, hoppas att det kommer att finnas trots hacker attacker
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-07-04, 23:27
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Va roligt att höra att det är så många läsare här! Och att du inte tänker lägga ner, Janne! Tack, tack, tack!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-07-05, 10:45
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Hej på Er,
tycker det är lite synd att Kalimeras Forum har övergivits av många. Visst är det jättebra att många använder den snabbare vägen Facebook, men tyvärr tenderar inläggen där bli "mindre seriösa". Massor av bilder och "rapporter".
Visst är det kul med bilder, men på halvätna maträtter, fötter mot havet, glas och flaskor är bara "utfyllnad" när man skriver. Tyvärr är många bilder tagna med mobilen och då blir ju kvaliteten därefter.
Visst är det kul att läsa att där och där " åt jag Greklands godaste...." osv,
men hur stort intresse har detta för alla. Jag ser med oro på hur bra information om resmål och intressanta upplevelser försvinner i bruset.
Sociala medier i alla ära, men lite känsla för vad man sänder ut borde nog
många användare ha.
Janne, jag tycker Du skall uppmana till att Kalimeras Forum används som
informationsforum.
"jag är här och äter detta upplysningar" kan vara kvar på Facebook.
Jeg er enig i mye du skriver, Rujo!

Men er nok mye mer glad i å se bilder,
og å lese "liverapporter", enn deg

Men at "kvaliteten blir deretter" når du tar bilder med mobil er jeg uenig i.

Kvaliteten på bilder folk legger inn varierer uansett om de er tatt med kamera, eller mobil, det har de gjort i alle år på forumet og.

Mange, de fleste, mobiler i dag tar veldig bra bilder👍

Jeg savner mitt kamera når jeg har bruk for en god zoom, sjelden ellers.
F.t bruker jeg nesten ikke mitt fhv nye kamera, årsak..., det irriterte meg at bilder Arne tok med mobilen ofte(st) ble bedre, enn mine
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-07-05, 11:37
nickelena nickelena är uppkopplad nu
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 888
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Heja Janne!
Vi som "endast" är Kalimerianer är jättelyckliga över att vårt "hem" är så bra som det är. Berättar för alla som pratar om att resa till Grekland, om all fantastiskt bra info som finns att få här.
Den tid som Kalimera inte fungerade, var urtråkig. Det är ett måste att kolla läget, minst en gång varje dag (helst mer).
Heja på/
Lena
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-07-05, 13:43
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Hej,
Jag håller med angående forumet och känner mig helt beroende av det. Abstinensen skulle bli mycket svår utan Kalimera. Det är väl också så att medlemmarna är ute och reser under denna period, och då brukar väl aktiviteterna på forumet alltid minska lite?
Keep up the good work.

//Conny
Svara med citat
  #20  
Gammal 2017-07-05, 16:31
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Forum på Kalimera vs Facebook

Bra Janne!!
Jag kollar Forumet i bland flera gånger om dagen, FB bara ibland. Jag har visserligen en profil men bara för att hålla kontakten med några grekiska vänner som inte använder något annat än FB
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT