Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-26, 19:24
Max W Max W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 33
Standard Taxi vs buss

I morgon äntligen bär det av! Men, eftersom vi har en rätt bökig flygresa med mellanlandning o byte så tar det en stund...Vi går upp kl 4 o beräknas landa efter 15 i Aten. Min fundering lyder; orkar man ta en knökfull buss till Piraeus eller ska man ta en taxi? Är inte jättesugen på bussen men, jag har inte åkt taxi i Aten sen slutet på 80-talet och då blev jag grymt lurad av en kille med turbotaxameter. Hur mycket kostar bussen och vad är rimligt pris med taxi för 3 pers (inkl. bagage)? Ska man deala med taxichaffisen om priset eller är det (ärlig) taxameter idag?

Max W
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-26, 19:39
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Taxi vs buss

Buss 🚌 in till Pireus kostar 5 euro, vet inte om de höjt priset sen jag åkte med den senast i juni!?

Huruvida ni orkar åka buss eller ej, vet ni nog bäst själva . ..risken är stor att ni får stå upp hela vägen in till Pireus, i cirka 1 timme 15 min brukar resan in ta. Har rest den vägen flera ggr och sittplats är ingen garanti.

Taxi 🚕 kostar runt 50 euro (har själv ställt den frågan tidigare) men aldrig åkt från flygplatsen.

Trevlig resa!

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-07-26 klockan 20:24.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-26, 20:48
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Taxi vs buss

Vi åker alltid med tåget visserligen från Pireaus upp till flygplatsen. Måste ju kunna gå lika bra åt andra hållet och eftersom tåget börjar gå från flygplatsen kanske det finns sittplatser
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-26, 21:33
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Taxi vs buss

Jag har åkt taxi i Grekland 4 eller 5 gånger, men det var länge sedan. Varje gång har jag på ett eller annat sätt blivit lurad.
Så, taxi bara i extremt nödfall.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-26, 22:01
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Taxi vs buss

Det er faste priser på taxi flyplassen - Pireus, oppslag med priser finnes på flyplassen. De kan visstnok legge til et par euro for bagasje. Taxisjåførene er mye mer redelige nå enn før.

Evt. kan du ta metro flyplass - Monastiraki - Pireus. Det koster 8 euro per billett og reisen vil ta noe over en time pluss ev. ventetid.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-26, 22:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Taxi vs buss

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag har åkt taxi i Grekland 4 eller 5 gånger, men det var länge sedan. Varje gång har jag på ett eller annat sätt blivit lurad.
Så, taxi bara i extremt nödfall.
What? Lurad? I Grekland! Jag har åkt taxi massor med ggr i Grekland och har aldrig känt mig lurad. Eller menar du Flygplatsen -> Pireus? Har åkt rutten ett par ggr med, men aldrig känt mig lurad.

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-07-26, 23:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Taxi vs buss

Har åkt sträckan ett antal gånger och alltid valt bussen. Vi har oftast landat vid lunchtid eller strax därefter. Har aldrig behövt stå i bussen. Restid 1.15 - 1.30. Men som någon skrev, om det är för jobbigt eller ej kan ni bara själva bedöma. Trevlig resa!

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-07-27, 20:27
Max W Max W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 33
Standard Sv: Taxi vs buss

Vi tog bussen 5 euro per näsa och en timme och femton minuter. Det gick väldigt smidigt då vi bara hade handbagage eftersom Lufthansa lyckades(?) slarva bort våra (3) incheckade väskor. Och det trots 2.5 timme mellan flygen...Gud vet var väskorna är nu och när dom ev. hinner ifatt oss på öluffen.

Max W
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-27, 21:37
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Taxi vs buss

Så trist start på semestern.. att bli av med incheckat bagage.. hoppas ni snart får tillbaka era väskor!

Fint att det gick smidigt med bussen iaf!..
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-27, 22:04
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Taxi vs buss

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
What? Lurad? I Grekland! Jag har åkt taxi massor med ggr i Grekland och har aldrig känt mig lurad. Eller menar du Flygplatsen -> Pireus? Har åkt rutten ett par ggr med, men aldrig känt mig lurad.

/Netwolf


Vi har åkt taxi i Aten, på Kreta, Kos och Kythnos, och blivit lurade alla gånger.
Vi har aldrig åkt taxi Flygplatsen -> Pireus. Det finns ingen anledning att åka taxi denna sträcka. Som det påpekas av andra, det går utmärkt att ta bussen från flygplatsen till Piraeus (eller Aten). Tåg är också utmärkt. Som sagt, taxi i Grekland endast om det är emergency.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-07-27, 22:27
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Taxi vs buss

Men RobEri då måste ni väl haft maximal otur..
Jag har åkt taxi i Pireus ett par ggr blev inte lurad, betalade 5 euro från hotellet till färjekajen.
På Sifnos åkte jag taxi, helt ok där med.
Kan väl inte vara så vanligt att bli lurad i Grekland om de kör med taxameter på!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-07-27, 22:38
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Taxi vs buss

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Men RobEri då måste ni väl haft maximal otur..
Jag har åkt taxi i Pireus ett par ggr blev inte lurad, betalade 5 euro från hotellet till färjekajen.
På Sifnos åkte jag med taxi, helt ok där med.
Kan väl inte vara så vanligt att bli lurad i Grekland om de kör med taxameter på!

Ja, om de kör med taximeter, men beroende på vilken tid på dan (eller kväll) eller omständighet, så kan man hamna i ett icke fördelaktigt förhandlingsläge. På Kythnos kom vi överens om ett pris, men vid kajen ville han ha mera betalt och menade att vi hade missförstått. Det var mycket obehagligt.
Som sagt, det var länge sedan, början/mitten på 90-talet. Vi har inte åkt taxi i Grekland sedan dess.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-07-27, 22:53
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Taxi vs buss

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag har åkt taxi i Pireus ett par ggr blev inte lurad, betalade 5 euro från hotellet till färjekajen.
.............................................
Kan väl inte vara så vanligt att bli lurad i Grekland om de kör med taxameter på!
De gånger jag åkt taxi lokalt i Pireus så har det varit fast pris 5 euro som gällt. Ingen taxameter! Mycket praktiskt.

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-07-27, 23:07
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Taxi vs buss

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Mycket praktiskt.

Masse
Ja, det är det verkligen !.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-07-27, 23:36
Tripod Tripod är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2012
Ort: Säter
Inlägg: 56
Standard Sv: Taxi vs buss

Med buss blir man inte lurad, med taxi kan det finnas en risk även om taxametern är på. Det går ju att ta en liten omväg. Själv har jag mest åkt taxi i Athen och där har jag aldrig blivit lurad, men det kan kanske bero på att jag gjort klart att jag hittar.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-07-28, 07:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Taxi vs buss

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
What? Lurad? I Grekland! Jag har åkt taxi massor med ggr i Grekland och har aldrig känt mig lurad. Eller menar du Flygplatsen -> Pireus? Har åkt rutten ett par ggr med, men aldrig känt mig lurad.
När jag åker till/från flygplatser känner jag mig lugn numera, där är ju fasta priser med anslag på stolpen utanför.

Men på andra sträckor har jag en gnagande misstanke om att jag alltid åker på nattaxa, oavsett när på dygnet jag åker. Dag- eller nattaxa anges såvitt jag förstått med en siffra på taxametern, för några år sedan ställde jag en fråga här vilken som var vad men fick inget klargörande svar.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-07-28, 10:20
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Taxi vs buss

Jag har åkt taxi på flertalet öar och aldrig känt mig lurad. Brukar alltid fråga hur mycket de tar för att köra dit vi ska. Är man osäker på svaret kan man fråga: For all of us? Och peka på hela sällskapet.
Åker ändå oftast buss ska jag väl tillägga.

Däremot har vi blivit lurade i London en gång. Chauffören körde runt en lång stund innan han körde fram till hotellet. När vi ifrågasatte skyllde han på trafiken.

Katitzi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-07-28, 10:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Taxi vs buss

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Jag har åkt taxi på flertalet öar och aldrig känt mig lurad. Brukar alltid fråga hur mycket de tar för att köra dit vi ska.
Ja, så brukar jag också göra. Jag brukar fråga "Ungefär hur mycket kommer det att kosta?" och sedan kör vi på taxameter. Skulle jag få ett pris som jag tycker låter för högt får jag väl låta bli att åka.

När jag haft möjlighet har jag frågat någon jag känner innan ungefär hur mycket en viss resa bör kosta.

Men min känsla är att den vilda västern som rådde förr inom taxinäringen är historia, det känns inte lika galet längre som det gjorde då. Fast det där med nattaxa dygnet runt tror jag att jag åkt på ibland.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-07-28, 12:22
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Taxi vs buss

Varför inte ta metron? jag brukar tycka det är softare än bussen, ett byte dock, , kostar lite mer dock, 8e senast jag åkte, men det finns grupprabbat om man är två eller flera (fanns förr iaf )
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-07-28, 12:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Taxi vs buss

Citat:
Ursprungligen postat av Max W Visa inlägg
Gud vet var väskorna är nu och när dom ev. hinner ifatt oss på öluffen.
Vilken jäkla otur!

Men jag måste fråga - hur ska ni få tag i väskorna nu? Jag har själv klarat mig från det där. Men jag trodde nog att om det hände mig, då skulle jag få stanna på fastlandet tills de dök upp, annars skulle det bli för krångligt. Att glömma en grej på en ö och få den efterskickad med båt vet jag har funkat, men att väskorna skulle komma ikapp en låter som en logistisk mardröm ...

Hoppas verkligen de kommer tillrätta!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT